2026-03-13, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Nej, jag menar inte att läget ska vara omvänt. Det handlar inte om att Iran ska ta över västs roll. Jag ifrågasätter bara varför väst får agera hur som helst och ändå kallas det för ”säkerhet”, medan andra länder direkt ses som ett hot när de gör samma sak.

Det handlar om samma regler för alla, inte att byta plats på vem som bestämmer.

Men någon kommer ju att bestämma och sätta agendan för vad som är ok och inte. Du har haft turen att få leva på rätt sida så här långt.
Citera
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Hej idiot
Berätta hur de vinner?

Haha, trampade jag på en öm Vatniktå?

Jo dom vinner för dom och Israel har fritt spelrum i luften över hela Iran (som väl har värdelöst Ryskt luftvärn) och bombar bort militära mål varje dag och varje natt.

Israel plockar ledarskiktet en efter en.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men sluta skitposta, det finns inget fredsavtal mellan Iran och USA och Israel. Iran förklarade krig mot hela världen 1979.
Vad svamlar du om?
Enligt både FN och Carl Bildt med flera är detta krig mot Iran olagligt enligt grundläggande internationell folkrätt.
A war by choice som de säger i USA .
Citera
2026-03-13, 09:07
Medlem
Flygkraschen igår med en Amerikanska tankerflyg..

”En Iranstödd militantgrupp i Irak har tagit på sig ansvaret, enligt Reuters. Motivet sägs vara att ”försvara vårt lands suveränitet och luftrum”, skriver de på Telegram.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9p3obW/amerikanskt-krigsflyg-har-kraschat-i-irak

Varför ljuger USA och hittar på det var krock!?
Citera
Medlem
Citat:
Rösten är automatiskt översatt men videon är äkta . YT kollar sånt och det kan du se själv hur de klassar.
Korta videor eller långa - Israel censurerar och begränsar hårt vad som laddas upp från TelAviv och andra ställen.
Vill du ha en lång länklista på olika expertanalyser så kan jag ta fram det?
Hur menar du att USA kommer att vinna? Vilken är USAs strategi med kriget? Vore spännande att få reda på det.
Tack detsamma apropå trovärdighet

Ja men inte rt-experterna. Den blir inte äkta för du säger det. Sen visar den inte stor skada.

Frågan du ska ställa dig först. Vilka är de amerikanska målen? Trump och adm ger mixade signaler. Sen vad är Irans mål med att vinna. Det trolige svaret är att regimen ska överleva. Jag kan tänka mig ett scenario där båda vinner.

Jag är kritisk till USA. De har gjort flera fel. Men att säga att de inte kan vinna är fel. Krig är för komplicerat för att vara säker. Fråga din chef: Putin. Han och Trump liknar varandra. De båda har gått in i den klassiska hybrisfällan.

Till ex. Ingen av oss och inte heller Iran eller USA kan mäta Iranska folkets Hearts and Minds. Vi vet inte hur de kommer agera. Vi vet inte om Pakistan kommer hota Iran med invasion och kärnvapen om de inte slutar kontrollera Hormoz. Pakistan och Indien drabbas hårt av oljeproblemen. Vi vet inte om Saudi betalar för Pakistans krig. Saudi och Pakistan har en försvarspakt. Det är osannolikt men det finns massor med unknowns. Kommer USA eskalera kriget så det blir totalt krig för även för USA?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
På vilket sätt skulle taktiska kärnvapen ge USA kontroll över Hormuzsundet, tänker du?

Taktiska kärnvapen neutraliserar Irans kustmissiler flottbaser och minfält på timmar inte veckor av konventionell strid som riskerar eskalering med Ryssland och Kina. USA tar kontroll genom blixtsnabb eliminering av hotet öppnar sundet och dikterar villkoren. När oljepriset når 200 dollar fatet blir det oundvikligt.
Citera
2026-03-13, 09:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad svamlar du om?
Enligt både FN och Carl Bildt med flera är detta krig mot Iran olagligt enligt grundläggande internationell folkrätt.
A war by choice som de säger i USA .

För att de är dumma i huvudet. Carl Bildt fattar inte ens att Hizbollah är utrustat av Iran. Den senila gubbjäveln fattar inte att det är dags att lägga ner innan man inte fattar vad klockan är.
Citera
2026-03-13, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är ju ingen som är TVINGAD med en pistol mot huvudet att köpa olja från just Irak, iran eller Gulfregionen, eller hur?

För Iran var stängningen av Hormuz en sista utväg att sätta tryck på USA efter en av de hårdaste bombkampanjerna i modern historia. Man har faktiskt aldrig gjort det tidigare, trots flera pressade lägen.
Nej men 20% av världens olja transporteras genom detta sund och med detta avstängt påverkar det världsekonomin plus att Iran ensamma inte har rätt att stänga sumdet enligt internationella överenskommelser. Om du hävdar att Iran ska ha rätt att göra såhär kan du aldrig hänvisa till folkrätten utan att det blir hyckleri.

Vad menar du med sista utväg? Gick det inte bra för Iran enligt dig? Varför skulle de behöva en sista utväg?
Citera
2026-03-13, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Flygkraschen igår med en Amerikanska tankerflyg..

”En Iranstödd militantgrupp i Irak har tagit på sig ansvaret, enligt Reuters. Motivet sägs vara att ”försvara vårt lands suveränitet och luftrum”, skriver de på Telegram.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9p3obW/amerikanskt-krigsflyg-har-kraschat-i-irak

Varför ljuger USA och hittar på det var krock!?
Det slår dej inte att iranstödde militantgruppen ljuger?nejmen dom små änglarna skulle väl aldrig ljuga???
Citera
2026-03-13, 09:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Haha, trampade jag på en öm Vatniktå?

Jo dom vinner för dom och Israel har fritt spelrum i luften över hela Iran (som väl har värdelöst Ryskt luftvärn) och bombar bort militära mål varje dag och varje natt.

Israel plockar ledarskiktet en efter en.
En öm tå hos dig som ingår i Epsteingänget eftersom du blev sur och kom med påhopp direkt.
Så det strategiska målet för USA är att vara kapabel att bomba civilbefolkningen i Iran?
Med den måttstocken har också Iran vunnit eftersom de bombar skiten ur Israel och har förstört USAs militära baser i Persiska Viken.
Två vinnare samtidigt alltså.
Citera
2026-03-13, 09:14
Medlem
AIAdventurers avatar
När Iran attackerar amerikanska baser i andra länder oroas de inte för att de ska få det landets krigsmakt efter sig? De borde oroa sig för att få fler fiender?

Och också, varför får dom inte fler fiender? Jag hade väntat mig att länderna som blev attackerade skulle gå in i kriget men så sker icke?
Senast redigerad av AIAdventurer 2026-03-13 kl. 09:25.
Citera
2026-03-13, 09:14
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Vad svamlar du om?

På tal om svammel.. vad menar du med det fetade? 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in