2026-03-12, 20:27
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Den stora frågan är ju vad det är som Linn är så missnöjd med. Förutom då att hon enligt egen utsago ville åka 5-milen men inte fick. Det förstör alltid sammanhållningen i ett lag om vissa väljer att gnälla i media och andra inte.

Nästa steg i "såpan" blir Byströms pressträff i morgon.

Det kommer hon väl inte att ta offentligt i det här läget.

Har du bott under en sten senaste åren eller? Hur kan du ha missat allt stök som har varit runt landslaget? Tycker du själv att ledningen och Byström hanterat allt klanderfritt eller varför är du så mån om att skydda dom?
Citera
2026-03-12, 20:52
Medlem
Jonnas seger idag imponerade mycket. Lite off-topic kanske, men vilken prestation i världscupen (ej mästerskap) håller ni som hennes främsta?
Citera
2026-03-12, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppshydra1337
Jonnas seger idag imponerade mycket. Lite off-topic kanske, men vilken prestation i världscupen (ej mästerskap) håller ni som hennes främsta?

10km fritt i Minneapolis.
Citera
2026-03-12, 21:23
Medlem
Citat:
Nu är väl inte Kristine i absolut toppslag denna säsong men dagens prestation är högt upp på listan. Att slå Kristine och vinna i Drammen är sjukt imponerande. Framförallt i klassiskt.
Citera
2026-03-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Det kommer hon väl inte att ta offentligt i det här läget.

Har du bott under en sten senaste åren eller? Hur kan du ha missat allt stök som har varit runt landslaget? Tycker du själv att ledningen och Byström hanterat allt klanderfritt eller varför är du så mån om att skydda dom?

Jag är definitivt inte mån om att skydda någon. Och visst har jag noterat att det funnits en del oenigheter mellan olika individer inom längdlandslaget. Det är ofrånkomligt när man har med ett gäng individualister att göra. Exakt hur mycket "stök" det varit kan jag inte bedöma men jag tycker det är märkligt att man gör de resultat man gör trots att staben runt laget enligt vissa är fullkomligt oduglig och inkompetent. När Rikard Grip ersattes av Byström för ca 6 år sedan var det ingen som ifrågasatte Byströms kompetens och ingen kan förneka att landslaget haft stora framgångar framför allt på damsidan under hans ledning. Och ingen skall inbilla mig att herrarnas mindre lyckade resultat beror på Byström.
Senast redigerad av Challe321 2026-03-12 kl. 21:25.
Citera
2026-03-12, 21:26
Medlem
Citat:
Jag är definitivt inte mån om att skydda någon. Och visst har jag noterat att det funnits en del oenigheter mellan olika individer inom längdlandslaget. Det är ofrånkomligt när man har med ett gäng individualister att göra. Exakt hur mycket "stök" det varit kan jag inte bedöma men jag tycker det är märkligt att man gör de resultat man gör trots att staben runt laget enligt vissa är fullkomligt oduglig och inkompetent. När Rikard Grip ersattes av Byström för ca 6 år sedan var det ingen som ifrågasatte Byströms kompetens och ingen kan förneka att landslaget haft stora framgångar framför allt på damsidan u der hans ledning. Och ingen skall inbilla mig att herrarnas mindre lyckade resultat beror på Byström.
Så damernas framgångar beror på Byström, men herrarnas misslyckande beror inte på Byström. Tack för klargörandet. Här skiljs våra vägar åt 👋🏻
Citera
2026-03-12, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Så damernas framgångar beror på Byström, men herrarnas misslyckande beror inte på Byström. Tack för klargörandet. Här skiljs våra vägar åt 👋🏻

Ja, inte mig emot med tanke på den slutledningsförmågan du verkar besitta.
Citera
2026-03-12, 21:50
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Taktiskt mycket väl utfört lopp samt en teknisk och stark avslutning. Hon drog lärdom från tidigare heat att Skistad taktisk var att dra ner på tempo för att inte ligga först i utförskörningen. Det var tydligt i alla heat att man tjänade i princip ingenting på att dra och vara först i uppförsbacken.

I finalen struntade Sundling i att ligga först utan gjorde precis som Skistad gjort och sparade på krafterna.
Citera
2026-03-12, 22:37
Medlem
Citat:
Jag är definitivt inte mån om att skydda någon. Och visst har jag noterat att det funnits en del oenigheter mellan olika individer inom längdlandslaget. Det är ofrånkomligt när man har med ett gäng individualister att göra. Exakt hur mycket "stök" det varit kan jag inte bedöma men jag tycker det är märkligt att man gör de resultat man gör trots att staben runt laget enligt vissa är fullkomligt oduglig och inkompetent. När Rikard Grip ersattes av Byström för ca 6 år sedan var det ingen som ifrågasatte Byströms kompetens och ingen kan förneka att landslaget haft stora framgångar framför allt på damsidan under hans ledning. Och ingen skall inbilla mig att herrarnas mindre lyckade resultat beror på Byström.

Det var Jonas Peterson som ersatte Grip.
Grip gjorde sin sista säsong 18/19. Byström började 20/21.
Citera
Igår, 07:31
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:

”En del oenigheter”, jag har då aldrig varit med om en liknande storm. Vi har 2 åkare som nu offentligt gått ut och sagt att dom vill ha förändring. Det saknar motstycke. Det var flertalet som ifrågasatte att man anställde Byström redan dag 1 (jag var inte en av dom, då jag inte hade nån koll på honom). Våra damåkare var alla redan etablerade toppåkare när Byström kom in i bilden men försök du inbilla andra att det är hans förtjänst att dom fortsatt utvecklas.
Citera
Igår, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Det var Jonas Peterson som ersatte Grip.
Grip gjorde sin sista säsong 18/19. Byström började 20/21.

Ok. Fel av mig. Minns bara att det var minst lika "spänd" stämning mellan åkare och ledning på den tiden också.
Citera
Igår, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
”En del oenigheter”, jag har då aldrig varit med om en liknande storm. Vi har 2 åkare som nu offentligt gått ut och sagt att dom vill ha förändring. Det saknar motstycke. Det var flertalet som ifrågasatte att man anställde Byström redan dag 1 (jag var inte en av dom, då jag inte hade nån koll på honom). Våra damåkare var alla redan etablerade toppåkare när Byström kom in i bilden men försök du inbilla andra att det är hans förtjänst att dom fortsatt utvecklas.

Jag har aldrig påstått att det är Byströms förtjänst att damåkarna fortsatt utvecklas. Däremot är det han som tillåtit dem att fortsatt vara med och tävla för svenska landslaget och de har också tillåtits att ha helt individuella upplägg med träning och förberedelser inför VC och mästerskap.

Det är alltid några individer som inte är nöjda med ledningen i alla typer av organisationer. "Storm" är väl ändå att ta i.

Skall bli intressant med Byströms pressträff idag. Att han avgår efter det här mediadrevet kan vi nog utgå ifrån. Om det är bra eller dåligt inför hemma-VM i Falun får framtiden utvisa. Skall bli intressant att se om man kan hitta en kandidat till posten som samtliga är nöjda med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in