2026-03-12, 21:33
Medlem
inget nytt om detta?

"FBI warns Iran aspired to attack California with drones in retaliation for war: Alert

""We know Iran has an extensive presence in Mexico and South America, they have relationships, they have the drones and now they have the incentive to conduct attacks,"

https://abcnews.com/US/fbi-warns-iran-aspired-attack-california-drones-retaliation/story?id=130973820
Citera
2026-03-12, 21:42
Avstängd
USA kan ju inte bara släppa detta nu.

De måste in med markstyrkor med understöd som utplånar regimen.

Gör man inte detta är det ren utopi att det blir någon form av förändring.

Och tro mig, det kommer isf bli hämndaktioner vi knappt kan drömma om, där 9/11 är som en lätt bris.

Detta är fanatiker vi har att göra med.
De har inga som helst problem med att offra sina liv för sin religion.
Jag blir rädd när jag hör Trump säga att det snart är över...
Citera
2026-03-12, 21:43
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
När islamister spränger eller dödar o europér i självmordsattacker eller andra delar i världen så är det tyst från islamist älskarna.

Man kan väl ha två tankar i huvudet samtidigt? Vill vi ha massa muslimer i Europa? Nej. Vill vi att muslimerna bor i sina länder i östern? Ja. Får Europa mer eller mindre muslimer om vi destabiliserar MENA???

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Kriget är i princip över nu. Jag håller med Trump här. De har total kontroll och möljer bara vidare nu, mejar ner skitregimens fanatiska trupper så mycket det går. Förbereder troligen en markinvasion, men vilka som ska gå in är oklart även om USA har "boots" redo.

USA har varken militära medel eller support hemma för ett markkrig. USAs militär är inte vad den var 2003, och 2003 var den inte vad den var 1993 osv. USA har varit på dekis länge. Kriget är inte över och kommer inte vara över på ett tag. Hoppas du har en bra cykel.
Citera
2026-03-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Ja, vi har redan ett krig i Europa som kräver fullt fokus och där allt stöd måste gå till att Ukraina faktiskt vinner mot Ryssland.

Därför är det en olycka för oss alla att Donald Trump åter fick presidentmakten i USA. Det har i praktiken bidragit till att flytta fokus från det som borde vara huvudprioriteten: Ukrainas seger.

Det är nog kört med den saken sedan flera år egentligen. Men om allt stöd dras ner till Mellanöstern lär hela landet säcka ihop ganska snabbt.

Citat:
Det riktigt katastrofala vore dessutom om energi- och oljeflödet genom Hormuzsundet stryps. Det skulle slå direkt mot Europas ekonomi och skapa ytterligare instabilitet i ett läge där vi redan är hårt pressade.

Hormuzsundet är redan stängt och kommer troligen så förbli en längre tid.

Citat:
Det finns dock en positiv politisk dimension också. Mycket talar för att Trump kan förlora den republikanska majoriteten i kongressen efter höstens mellanårsval. Det var långt ifrån självklart innan anfallet mot Iran.

De första sex dagarnas anfall mot Iran uppges redan ha kostat amerikanska skattebetalare omkring 120 miljarder kronor i militära utgifter. Visst, en del av dessa pengar återcirkulerar i den amerikanska ekonomin genom beställningar till försvarsindustrin när lagren ska fyllas på.

Men man kan ändå konstatera att de pengarna hade gjort betydligt större nytta om de istället gått till Ukraina, där de kunnat bidra till att slå tillbaka Ryssland.

Dessutom hade vi då sannolikt fortfarande haft stabil tillgång till relativt billig energi till Europa, istället för att riskera störningar i en av världens viktigaste energipassager - Hormuzsundet.

Men nu är vi där vi är, och vi kan inte tillåta Iran att jävlas med oss, och då är alla medel tillåtna göra det som krävs utan blödighet.

Jag tror att detta är större än så. Västvärlden kommer att tvingas att agera som en mer jämbördig part relativt länder som Iran, Ryssland och Kina. Eller så fortsätter konflikterna att eskalera, den ekonomiska situationen att förvärras etc. Våra styrande har förslösat övertaget som en gång fanns. Inkompetensen har brett ut sig på alla nivåer i västvärlden men särskilt i toppen. Se t.ex. den bisarra Epstein-situationen.

Allt ställs plötsligt på sin spets med detta huvudlösa och dåligt planerade krigsföretag men något liknande hade nog kommit förr eller senare ändå.
Citera
2026-03-12, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Fler som tar chansen och överger skeppet, läget i Iran kanske inte är så fantastiskt som regimen påstår?

https://t.me/beholdisraelchannel/72357

Det är i så fall ett ganska säkert tecken på att regimen håller på att falla.
Citera
2026-03-12, 21:53
Medlem
Kan du visa på en karta?
Vad för utrustning pratar du om?
Citat:
Ursprungligen postat av AugustLovendahl
Vart har Israelerna placerat mycket av sin utrustning? Jo, mitt i tel aviv! Komma här och snacka om att gömma sig bakom civila. Ha, jo jag tackad jag!
Citera
2026-03-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
USA kan ju inte bara släppa detta nu.

De måste in med markstyrkor med understöd som utplånar regimen.

Gör man inte detta är det ren utopi att det blir någon form av förändring.

Och tro mig, det kommer isf bli hämndaktioner vi knappt kan drömma om, där 9/11 är som en lätt bris.

Detta är fanatiker vi har att göra med.
De har inga som helst problem med att offra sina liv för sin religion.
Jag blir rädd när jag hör Trump säga att det snart är över...

iran är 1 stort land, 3 gånger som ukraina och 4 gånger som irak

många boots behövs det
Citera
2026-03-12, 22:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen

många boots behövs det
Jo men det spelar ingen större roll.
Det finns endast ett scenario, regimen i Iran måste bort om det ska bli fred.
Citera
2026-03-12, 22:06
Medlem
East.Clintfoods avatar
Kan inte Israel sätta in sina egna markstyrkor i Iran? Dom som startade det hela och får väl själva avsluta det hela utan att goyer ska behöva sätta sina liv till?
Citera
2026-03-12, 22:09
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

många boots behövs det

Inte behöver man gå bokstavligen in i Tehran, eller ta hela landet. Det räcker om man intar de där faciliteterna.., där Irans "nuke-program" finns. Utgår att både Israel och Usa vet var de finns.

Sedan får iranierna själva komma underfund med vem/vilka som skall styra landet.., och åt vilket håll.
Citera
2026-03-12, 22:09
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
inget nytt om detta?

"FBI warns Iran aspired to attack California with drones in retaliation for war: Alert

""We know Iran has an extensive presence in Mexico and South America, they have relationships, they have the drones and now they have the incentive to conduct attacks,"

https://abcnews.com/US/fbi-warns-iran-aspired-attack-california-drones-retaliation/story?id=130973820

låter som krigspropaganda snarare än ett realistiskt scenario
Citera
2026-03-12, 22:17
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Jo men det spelar ingen större roll.
Det finns endast ett scenario, regimen i Iran måste bort om det ska bli fred.

Så är det.
Sen är ju inte trump-administrationen nåra strategiska genier precis, men nu har handsken kastats...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in