2026-03-12, 21:11
Medlem
Sjukt vagt namn på rubriken och aningen är missvisande men jag ska utveckla.

I februari månad - då åt jag varje dag uteslutande och utan några undantag exakt 1000 kalorier. Det vet jag för att jag åt 1 gång per dag och då åt jag alltid samma sak (två ägg, en marill i tomatsås, en banan och lite annat) men kontentan är att jag hela februari månad alltid varje dag låg på samma kaloriintag nämligen 987 kalorier per dag.

Då gick jag ner totalt 7 kilo på hela februari.

Under mars så äter jag ingenting. Eller jag har inte ätit mer än något litet dessa 12 dagar har kört en fasta. Jag har bara druckit öl. Spendrups Bright 5.0% den som har 150 kalorier per burk.

Men jag har druckit den mängden öl som gör att jag ligger på ca 1000 kalorier. 6-7 till antalet.

Hur detta är uselt för hälsan och övrigt är jag väl medveten om så bespara mig det vi behöver inte diskutera det då jag är väl medveten om det.

Men min enkla fråga är hur jag kan med "öldieten" kunnat gå ner 1 kilo i snitt per dag (nästan) medan jag med maten och kosten gick ner ca 300 gram per dag?

Det handlar ju om kalorier in - och kalorier ut. Jag har med extrem precission och flertalet hjälpmedel räknat både kalorier in och hur mycket jag bränt. Kan inte se en förklaring.

Så jag vänder mig till expertisen. Har ni någon förklaring?
Citera
2026-03-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987

I februari månad - då åt jag varje dag uteslutande och utan några undantag exakt 1000 kalorier. Det vet jag för att jag åt 1 gång per dag och då åt jag alltid samma sak (två ägg, en marill i tomatsås, en banan och lite annat) men kontentan är att jag hela februari månad alltid varje dag låg på samma kaloriintag nämligen 987 kalorier per dag.

Under mars så äter jag ingenting. Eller jag har inte ätit mer än något litet dessa 12 dagar har kört en fasta. Jag har bara druckit öl. Spendrups Bright 5.0% den som har 150 kalorier per burk.

Men jag har druckit den mängden öl som gör att jag ligger på ca 1000 kalorier. 6-7 till antalet.

Hur detta är uselt för hälsan och övrigt är jag väl medveten om så bespara mig det vi behöver inte diskutera det då jag är väl medveten om det.

Men min enkla fråga är hur jag kan med "öldieten" kunnat gå ner 1 kilo i snitt per dag (nästan) medan jag med maten och kosten gick ner ca 300 gram per dag?

Det handlar ju om kalorier in - och kalorier ut. Jag har med extrem precission och flertalet hjälpmedel räknat både kalorier in och hur mycket jag bränt. Kan inte se en förklaring.

Ett välkänt fenomen som alla a-lagare vetat om sen urminnes tider.
Snygg och smart blir man också.
Citera
2026-03-12, 21:20
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Du tappar muskelmassa. Dricker tomma kalorier (lite vitamin i alla fall innehåller öl) Din kropp saknar protein som bygger muskler och lite enkelt förklarat äter sig själv.
Citera
2026-03-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Du tappar muskelmassa. Dricker tomma kalorier (lite vitamin i alla fall innehåller öl) Din kropp saknar protein som bygger muskler och lite enkelt förklarat äter sig själv.

Så det kan stämma?
Citera
2026-03-12, 21:29
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Så det kan stämma?
Ja, men jag är ingen dietist. protein bygger muskler. Kraftig viktnedgång när du inte äter så äter kroppen på sina resurser. Kan vara cancer också, men det tror jag inte med tanke på din ålder (1987) och att du inte äter.

Sluta genast upp med det där! Även om du dricker kraftigt behöver du äta och då särskilt protein och vitaminer.
Citera
2026-03-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ja, men jag är ingen dietist. protein bygger muskler. Kraftig viktnedgång när du inte äter så äter kroppen på sina resurser. Kan vara cancer också, men det tror jag inte med tanke på din ålder (1987) och att du inte äter.

Sluta genast upp med det där! Även om du dricker kraftigt behöver du äta och då särskilt protein och vitaminer.

Ja från och med måndag ska jag äta nyttigt igen och hålla nere alkoholen ett halvår.

Var mest nyfiken på fenomenet.
Citera
2026-03-12, 21:46
Medlem
Kalorier in - Kalorier ut stämmer inte riktigt för alkohol. Alkohol kan precis som bensin mätas i kalorier men alkohol och bensin är en mycket sämre form av energi för din kropp.
Citera
2026-03-12, 21:52
Medlem
pn222jws avatar
Ölen är kolsyrade - bubblande - detta snabbar på matsmältningen och därmed ämnesomsättningen. Det går snabbare än tidigare.
Citera
2026-03-12, 22:19
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

När du åt i februari fick du fortfarande i dig protein, lite kolhydrater, salt och fast föda
Då fyller kroppen fortfarande sina glykogenlager i lever och muskler å det binder mycket vatten.
Sen äe ju alkojhol dessutom vätskedrivande å du har ju oxå mindre mat i mag/tarmkanalen.
Plus detta med muskler som ngn skrev
Citera
2026-03-12, 22:31
Medlem
Man kan inte räkna allt i kalorier, kroppen måste ha lite annat nyttigt som protein som inte finns i öl.
Ska du sluta ditt liv som värdens vigaste man (kröp in i arslet o försvann)?

Nu vet jag inte längd/vikt på dig men troligen så har du inget jobb? möjligtvis som soffliggare med dålig ersättning. Utan muskelmassa runt skelettet så får dålig balanssinne, dålig benstomme, troligtvis bruten arm och hjärnskakning när du ramlar omkull.
Får inte kroppen den näring som behövs leder det alltid till någon form av komplikationer i slutändan.
Är inga problem att snabbt går ner ett gäng kilo, bara att tömma fettcellerna i kroppen på energi, men sen börjar det svåra (orken tar slut) fyller man inte på blir man skrynklig, mjällig på kroppen, får gäddhäng utan fyllning (skitsnyggt) tycker brudarna som gillar att hålla på med tvättning för då vet dom var de kan placera sina klädnypor.

Hade ett ex som hade problem varför hon inte gick ner i vikt när hon inte åt något, men hon räknade inte med allt annat som hon stoppade i munnen, blev mycket godis och annat skit där. Förklarade för henne att det är omöjligt att gå ner i vikt om man stoppar i sig mer kalorier än man förbrukar, tillslut fattade hon vad jag menade när jag räknade lite på det hela. Som tur är det ett ex för jag gillar inte soffliggande brudar som inte gör något.
Citera
2026-03-13, 14:27
Medlem
Citat:

Antagligen har du inte gått ner den vikten du tror. Eftersom du inte är erfaren på ämnet så är det nog fel. Väldigt vanligt förekommande. Är själv kroppsbyggare och har sett dessa trådar genom åren. Enklast är om du lär dig själv eftersom ingen här kan hjälpa dig utan du behöver hjälpa dig själv och lära dig grunderna.
Citera
2026-03-13, 20:26
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
... I februari månad - då åt jag varje dag uteslutande och utan några undantag exakt 1000 kalorier. Det vet jag för att jag åt 1 gång per dag och då åt jag alltid samma sak (två ägg, en marill i tomatsås, en banan och lite annat) men kontentan är att jag hela februari månad alltid varje dag låg på samma kaloriintag nämligen 987 kalorier per dag.
...

Det var ändå lite intressant. För det första, varför? Jag kan leva på ägg, makrill i tomatsås och Spendrups bright men då vill jag ha alla 3 varje dag. Kan nog inte välja öl framför ägg och makrill i mer än 1 dag. Hur mår du nu tolv dagar in? Vad är skillnaden på mat kontra öldagarna? Inhandlade du 200 Spendrups i februari eller hur handlar du? Känns det som att du förtvinar och suddas ut eller hur mår du? Mindre ork och mer lättja är bedrägligt, makrill luras inte på samma sätt.
Senast redigerad av FedupFlorence 2026-03-13 kl. 20:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in