2026-03-12, 18:04
Medlem
Wajis avatar
Äntligen har Israel börjat attackera lite hårdare. Läser på nyheterna samt kollar på utländska kanalerna.

Kaostillstånd” i Beirut

Israels pågående attacker mot Beirut har slängt in staden i ett fullkomligt kaos – samtidigt som människor samlas för att bryta fastan under ramadan.

Kan faktiskt hoppas att man rensar ut mer och vågar attackera fegisarna som gömmer sig bland barn. Tyvärr är de flesta radikaliserade vid födelsen och utom räddning.

Men tror det viktigt att Israel blåser ut Libanon och USA fokuserar på Iran och Sundet nu så Iran inte fortsätter spränga oskyldiga..
Citera
2026-03-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Man kan nog glömma att det där sundet kommer öppnas sålänge kriget pågår.
En oljetanker med olja är värd ungefär 3 miljarder.
Om Trump ska gå runt med sitt försäkringsbolag som ska eskortera fartyg får han nog ta ut en försäkringspremie som överstiger fartygets värde nu när Iran visat vad de kan göra mot en oljetanker.
Kommer att tänka på raden "I enjoyed being on tankers (---) when we were in port, we lived life to the hilt", ett citat från en brittisk sjöman under andra världskriget. Den kom från ett uttalande av honom i en bok om Atlantkonvojerna (Kaplan & Currie, Convoy - utmärkt bok med ett fantastiskt bildmaterial), och nära intill fanns ett foto av en torpederad och brinnande oljetanker med stora svarta moln av oljerök, ganska lik de aktuella bilderna av den tanker som Iran säger sig ha träffat.

Det iranska revolutiongardet har f ö en betydande egen flotta med lätta fartyg, hörde jag häromdagen: just den slags lättrörliga farkoster man behlver för att kunna lägga ut minor, patrullera och göra snabba attacker i Persiska viken och Hormuz.sundet. De gar goda möjligheter att fortsätta hålla sundet stängt.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-03-12 kl. 18:08.
Citera
2026-03-12, 18:06
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Skulle USA (et al) inte kunna ockupera delar av Iran - tex den delen som vetter mot hormuz -

Kanske ta ön Qeshm Island med marktrupp?
Det är nog det Iran vill.
De kan inte invadera USA men de kan kanske få Trump att skicka dit amerikanerna så de kan döda dom.
Iran vill hämnas på USA nu.
Citera
2026-03-12, 18:08
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Trump hotar Irans fotbollslag nu. Gubben är helt bindgalen.

https://x.com/atrupar/status/2032109790038458557

Det går givetvis inte att gålla ett världsmästerskap i ett land där presidenten hotar ett av lagen till livet. Hade FIFA inte varit en korrupt organisation hade de redan ställt in. Hoppas länder börjar bojkotta.

Tycker tvärtom. Att skicka Irans landslag till USA är som att skicka judar till Mecka.
Tror inte att det är en bra idé.

Men samtidigt tycker jag Israel ska få Irans plats i Fotbolls VM som ett tack för deras insats i Världen. Vore en härlig symbolisk gest och ett stort tack 🤩
Citera
2026-03-12, 18:10
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogersson
Du tror det är ett hot alltså? Läs vad han skriver.

Tänk efter nu, tror du själv att Irans herrlag går säkert på gatorna? Oavsett land.
Varför skulle de inte göra det?
Citera
2026-03-12, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Med USAs tullar minskar denna kö kraftigt framförallt från europer.

nejdå. ingen källskatt på de. (eller tullar för den delen)

tror inte du behöver oroa dig för ekonomisk instabiltet pga av brics eller lite strul med arab-olja.

den amerikanska dollarna är bättre än guld, det är därför alla älskar den.

https://www.federalreserve.gov/econres/notes/feds-notes/the-international-role-of-the-u-s-dollar-2025-edition-20250718.html
Citera
2026-03-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tycker tvärtom. Att skicka Irans landslag till USA är som att skicka judar till Mecka.
Tror inte att det är en bra idé.

Men samtidigt tycker jag Israel ska få Irans plats i Fotbolls VM som ett tack för deras insats i Världen. Vore en härlig symbolisk gest och ett stort tack 🤩
Deras insats i värld är att bomba sina granar roffa åt sig palestinsk mark det finns en orsak till varför så många hatar dem.
Citera
2026-03-12, 18:11
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Eller rent av att de slänger ut USA för gott. Hela dealen med att sälja olja i dollar var att de skulle få det i utbyte mot säkerhet av USA. Detta har inte efterlevts och det är nu bara nackdelar med deras samarbete med USA.

Gulfstaterna och Saudi kommer aldrig slänga ut USA, de har bäddat ner sig alltför djupt med amerikanerna likt hur vi européer har. Visserligen finns det ett missnöje om att USA inte stödjer de tillräckligt men de vill också likt USA samt Israel ha ett svagt Iran, vilket de kommer gynnas av i det långa loppet.

Framförallt Saudi, och även UAE, har i lykta dörrar gett klartecken till attacken mot Iran.
Citera
2026-03-12, 18:23
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triton137
Fegisar är såna som du som sitter och glorifierar krig på forum, varför åker du inte och krigar själv? Du är rädd för din egen skugga i verkligheten hahaha

Moget inlägg. Man kan sponsra kriget och supporten till Israel och USA på andra vis än att kriga själv😉

Har lite svårt för Islamister i deras hemiljö med 8 åriga fruar och getter som älskarinnor.
Sen gillar jag Baconburgare så jag är nog lite rädd att de inte kan serva mig ordentligt 😇
Citera
2026-03-12, 18:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Trump i dag:

”Folk säger att vi redan vunnit. Frågan är bara när vi ska sluta”.

Tack då vet vi Trump!
Citera
2026-03-12, 18:38
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
(Min fetning) Det stämmer, reserven var bara på cirka 50% kapacitet när USA inledde kriget och det är den lägsta nivån på 30 år. Såna jävla klåpare, det är fan gränslöst hur inkompetenta Trump och hans MAGA-pack till medlöpare faktiskt är. Nu är vi på minerad mark och det kan sluta riktigt, riktigt illa för stora delar av världens befolkning.

Fast USA importerar bara ca 8-9% av sin olja från Gulfstaterna / Persiska viken, majoriteten av oljan de importerar kommer ifrån Kanada och Mexiko. Dessutom producerar de mycket själva men det hindrar givetvis fortfarande inte att priserna går upp då priset på olja är globalt och minsta lilla oro kan få priset att skjuta i höjden. Men givetvis så hade det varit betydligt bättre handlingsläge om SPR var i högre nivåer.

Jag skulle inte vara så orolig för USA, däremot är det betydligt segare för oss européer eftersom vi är mer eller mindre beroende av import från framförallt MÖ.
Citera
2026-03-12, 18:41
Medlem
BombaySaphires avatar
Och där kom första dådet i USA kopplat till detta. Det gick snabbt. Precis som jag trodde.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/larm-om-skjutning-pa-synagoga-i-michigan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in