2026-03-12, 16:35
Medlem
remixutoheavens avatar
Nu har det gått nästan två veckor sedan USA och Israel attackerade Iran, det vi ser är ett mycket mer motståndskraftigt Iran än vad den amerikanska administrationen trott. Varför jag inte nämner Israel här är för jag tror att de har betydligt bättre koll om läget i Iran och dessutom har helt andra mål samt en egen agenda.

USA verkar mest agera som en blind höna och har inte någon som helst tankar på vad ett efter-Iran skulle innebära. I Trumps värld så trodde han att slå ut det iranska regimens ledarskikt skulle innebära att folket ska ge sig ut på gatorna igen för att göra en ny revolution. Problemet är 1) han är alldeles för sent ute och 2) människor oavsett om de hatar regimen eller inte ogillar starkt att bli sönder bombade av ett annat land.

Efter som den nuvarande administrationen motsäger sig själva i flera uttalande så har jag svårt att se hur USA skall dras sig "vinnande" ur det här. Det främsta målet är givetvis att få bort regimen helt och hållet, vilket man ej har lyckats med utan istället gjort så att en ny ayatollah har kommit på plats(sen om sonen lever, ligger i koma eller är skadad är en annan fråga).

Kanske trodde man att folket skulle resa sig precis som man gjorde tidigare under året innan tiotusentals mördades? Eller hoppades man på att få fram de mer liberala i regimen som man försöker göra i Venezuela? I alla fall så tror jag att USA har tagit sig an en uppgift som är betydligt svårare än vad man hade i åtanken och har underskattat Iran enormt.

Även om ayatollan är den högsta ledaren så är inte all makt centrerat till honom och regimen faller inte med honom som vi har sett. Regimen klara sig rätt så väl efter hans död och man lärde sig av 12 dagars kriget mot Israel att man måste kunna agera självständigt ifall högsta hönset är borta. Vi får inte heller glömma att IRGC består utav ca 200 000 fanatiska krigare som räds inte att stupa som martyrer, så nej det blir inte lätt att bara ändra regimen.

Man kommer fortsatta att bomba och försöka slå ut så mycket man kan i och runt omkring Gulfstaterna. Precis som man gör idag med att slå till mot amerikanska baser samt viktiga olje-samt naturgas infrastrukturer i Saudi, Qatar, UAE etc. Och dels försöka hålla Hormuz-sundet stängt så länge det bara går. Ett "all-out war" är det som Iran gör även om det straffar de själva att hålla sundet stängt så vill man göra så att Gulfstaterna vänder sig emot USA och ber de sluta attackera Iran samt att få press från omvärlden genom att få oljepriset att sticka iväg till över $100 fatet.

Israel åt andra sidan har helt andra mål, deras huvudfokus är att förlama samt försvaga Iran så gott som det bara går. De vill ha ett så svagt Iran att det inte kan utgöra något hot alls mot Israel antigen själva eller via proxies tex Hizbollah. Det är sekundärt för dem om vad som händer sen, så länge den nya makten är svag. De vill 1) förinta Iran kärnvapenprogram 2) förstöra deras ballistiska arsenal 3) göra Iran så pass resurssvagt att de inte kan tillgodose deras proxy arméer runt om i Mellanöstern med vare sig vapen eller pengar.

Själv tror jag att det kommer fortgå någon, eller några veckor till, för att sedan sakta ebba ut till att USA drar sig bort därifrån i någorlunda tysthet och Trump säger att man har vunnit samt nått alla sina strategiska mål man ville. När det i själva verket kommer återgå till status quo igen fast med ett betydligt svagare Iran som dock är mer revanschsuget än innan.

Eller så dras Saudi, Qatar och UAE in i striden för att de är trötta på Irans ständiga beskjutningar men jag har svårt att se hur deras ställningstagande skulle innebära i praktiken.

Ifall man vill verkligen få bort regimen så behövs nog en truppinvasion och det kommer vi aldrig att se då dels pågrund av Irans geografiska läge samt att de också är ca 90 miljoner invånare. Det hade varit en blodbad, vi får inte glömma Iran-Irak kriget och hur brutalt det kriget var för att få en fingervisning om hur det skulle kunna sluta...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
beskrev du inte precis ett regimskifte? änsålänge så har ju den nya allitoya inte orsakat en gnutta så mycket elände som ali-allatoya, eller för den deles hans föregångare.

Jo, det är ju ett slags regimskifte i och för sig... Det är sant.

En kärnvapenbestyckad regim med en ayatolla som ruvar på en personlig hämnd kanske var vad man siktade på? Vad vet jag?
Citera
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Mojtaba har nu uttalat sig. Hormuzsundet är stängt. Det är upp till USA att packa ihop och avveckla sina ockupationsbaser och först då kommer sundet att öppnas.
Vilket antiklimax, när jag klickade på en artikel för att läsa om det och se första bilderna på honom, så är det ett skrivet uttalande som någon annan läser upp.

Det kan ju vara vem som som har skrivit det. Jag gissar på död eller så skadad i ansikte överkropp, att han inte kan visas upp.

Det är ju uppenbart något som inte stämmer.
Citera
2026-03-12, 16:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
På regimskiftesfronten har man inte uppnått mycket än så länge.

Nu har Iran en yngre och eventuellt mer hårdför ayatolla som har fått sin far, sin fru och en son (ett spädbarn) mördade av USA/Israel och som inte nödvändigtvis kommer att vara bunden av förre ayatollans fatwa mot kärnvapen.

Om det officiella målet med kriget (regimskifte, stoppa Irans påstådda kärnvapen) vore det verkliga målet så har det verkligen gått katastrofalt dåligt hittills.

Ja exakt. Det handlar inte bara om Hormuz eller militära positioner utan om något djupare. Iran säljer redan en del av sin olja bara i yuan vilket utmanar petrodollarn och USA:s makt. Att stänga Hormuz är ett sätt att sätta press men den verkliga kampen gäller vem som styr handeln med energi och vilken valuta som dominerar. USA reagerar starkt eftersom det hotar deras inflytande i världen.
Citera
2026-03-12, 16:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Lika verklighetsfrånvänt detta - USA kommer aldrig dra sig ur Mellanöstern, i alla fall inte helt...
Det är inte verklighetsfrånvänt. Den som är verklighetsfrånvänd är jubelidioten Trump som står och gapar att han har vunnit kriget. USA blir tvingade att skicka marktrupp och dras in i ett långvarigt krig eller så får dom ge upp Mellanöstern. Eventuellt finns det ett tredje alternativ och det är att USA accepterar att Kina förser Iran med kärnvapen. Då kommer det att bli slut med bombandet och dödandet.
Citera
2026-03-12, 16:43
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Vilket antiklimax, när jag klickade på en artikel för att läsa om det och se första bilderna på honom, så är det ett skrivet uttalande som någon annan läser upp.

Det kan ju vara vem som som har skrivit det. Jag gissar på död eller så skadad i ansikte överkropp, att han inte kan visas upp.

Det är ju uppenbart något som inte stämmer.
Blir ju jättesvårt för Judarna att mörda även honom om han redan är död

"I don't believe in God, but I'm afraid of him." Well, I believe in God - and the only thing that scares me is Keyser Soze.
Citera
2026-03-12, 16:46
Medlem
Citat:
Mojtaba har nu uttalat sig. Hormuzsundet är stängt. Det är upp till USA att packa ihop och avveckla sina ockupationsbaser och först då kommer sundet att öppnas.

Har han sagt så är det komiskt Monty Python Kaliber
Alla reträtters Moder som det hette i Irak
Hegseth blir Bagdad Bob 2.0

Visst är det komiskt .. Ena presskonferensen i USA handla om att allt är smashat ..förstört kommer bli
värre Ingen flotta inget flyg vi har vunnit .. typ

Så säger Kameljockeyn " Dags nu Pågar resa hem .så det sista lilla där efter --- det var ju planen from the Off
smashar vi upp Israel efter det Gaza Style

Jag är ju ingen Muslimkramare ---Det är jag inte men visst är det kul när " Nassarna " får sin näsa tvinnad som vore det Hitler vid Stalingrad Så går det för tyranner förr eller senare ..
När Mobbaren aggressorn åker på stryk .. har jag alltid gillat .. Om på krogen eller Skolgården alltid lika kul
Heja Heja Heja Heja Heja Heja Heja Heja Heja
Citera
2026-03-12, 16:47
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Eller så dras Saudi, Qatar och UAE in i striden för att de är trötta på Irans ständiga beskjutningar men jag har svårt att se hur deras ställningstagande skulle innebära i praktiken.

Eller rent av att de slänger ut USA för gott. Hela dealen med att sälja olja i dollar var att de skulle få det i utbyte mot säkerhet av USA. Detta har inte efterlevts och det är nu bara nackdelar med deras samarbete med USA.
Citera
2026-03-12, 16:47
Medlem
Citat:
Ja exakt. Det handlar inte bara om Hormuz eller militära positioner utan om något djupare. Iran säljer redan en del av sin olja bara i yuan vilket utmanar petrodollarn och USA:s makt. Att stänga Hormuz är ett sätt att sätta press men den verkliga kampen gäller vem som styr handeln med energi och vilken valuta som dominerar. USA reagerar starkt eftersom det hotar deras inflytande i världen.

Detta kan finnas med i bakgrunden, men framför allt handlar detta om Israel. Otroligt nog verkar USA:s regering inte alls ha planerat för det scenario som utspelar sig, det vill säga scenariot att Teheran gör vad man har sagt att man kommer att göra vid en eventuell attack. USA hade inte ens fyllt på sin strategiska oljereserv, vad jag förstått.
Citera
2026-03-12, 16:51
Bannlyst
Citat:
Exakt, har ingenting med statsskicket i Iran att göra och knappast med kärnvapen heller, för Trump handlar det om att USA ska styra så mycket av världen som möjligt och olja är vital för att få Kina på knä och för att få hororna i Indien att förstå att dom ska rätta in sig i ledet.
Citera
2026-03-12, 16:51
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Trump blev lurad upp på läktaren av Netanyahu... Inte helt otippat :-) .. höhöö.

Trump har inte blivit lurad av någon, han är med i samma klubb som Netanyahu. Han har starka band med de värsta sionister som finns som t.ex svärsonen Jared Kushner (läs Henry Kissinger 2.0). Han är helt insyrad den världen och inte lurad som många påstår. Många varnade för detta men MAGA vägrade se det, och det var lätt att inse detta genom att studera de typer han har i sin krets.
Citera
2026-03-12, 16:54
Medlem
gofigurs avatar
Dumt att stanna kvar i viken som sittande ankor. Då slutar det så här samtidigt som oljan blir dyr. Dubbelfel!

https://www.dn.se/varlden/tva-oljetankrar-i-brand-efter-attack-en-dod/
Två oljetankrar i brand efter attack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in