Citat:
Du säger att man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt men det jag menade var att västerländska medier ofta håller två motsägande tankar samtidigt. Iran beskrivs som ett land som håller på att falla samman där människor svälter och protesterar samtidigt som det sägs kunna ta över regionen och hota hela världsekonomin. Det går inte ihop. Det gör att Iran alltid framställs som ett hot oavsett vad som faktiskt händer.
Du nämner oljehotet men glömmer att det framför allt är västvärldens sanktioner och militära attacker mot iranska mål som skapar osäkerhet och påverkar oljan. Det blir skevt att tala om desperata handlingar från Irans sida utan att nämna trycket landet ständigt utsätts för.
När det gäller medierna håller jag faktiskt med dig om att man bör vara kritisk. Problemet är att stora nyhetskanaler sällan granskar Israel på samma sätt som andra stater utan ofta för vidare dess synsätt.
Du nämner oljehotet men glömmer att det framför allt är västvärldens sanktioner och militära attacker mot iranska mål som skapar osäkerhet och påverkar oljan. Det blir skevt att tala om desperata handlingar från Irans sida utan att nämna trycket landet ständigt utsätts för.
När det gäller medierna håller jag faktiskt med dig om att man bör vara kritisk. Problemet är att stora nyhetskanaler sällan granskar Israel på samma sätt som andra stater utan ofta för vidare dess synsätt.
Ett land kan dock vara på väg "att falla samman där människor svälter och protesterar" och samtidigt utgöra ett hot.
Jmf med kloaken ryssland som du kan tänka dig som en mongoloid på 240 kg som anser att han är störst, bäst och vackrast i hela vida världen. Då hans mentala förmågor är på en femårings nivå kan han inte förstå varför alla andra inte tycker som honom, ger honom den respekt han "förtjänar" och varför några envisas med att påtala hans onda göranden och låtanden. Han "svarar" på det enda sätt han kan, genom att besinningslöst slå mot allt och alla som kommer i hans närhet... Tänk dig nu att mongoloiden har tillgång till kärnvapen...