2026-03-12, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Ja... precis.

Det finns individer i alla stater som är psykopater, men jag tror inte fanns en strategi i Iran att nu ska vi placera barn nära IRGC baser så USA bombar dem. Iran kan börja göra det om de am bombningar blir för kraftiga. Precis som andra gerilla/terrorist organisationer gör för att de är svaga. Just nu tror jag Iran är försiktiga då delar av kriget handlar om iranska folkets hearts and minds.

Jag tror att attacken mot skolan var ett am misstag. Som berodde på

1 Fel på roboten - Det händer tyvärr i krig

Eller

2 Fel (gammal) information om målet - Mer allvarligt. Om det är så borde någon eller några få sparken.
Citera
2026-03-12, 11:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, det var Margret Thatcher som övertalade Bush att ingripa mot Saddam. Hon hade ingenting med Petrodollarn att göra.

Det där stämmer inte riktigt. Thatcher hade visserligen inflytande på Bush under Gulfkriget 1991 men det handlade främst om att återställa Kuwaits självständighet och hindra Irak från att behålla landet, inte om invasionen av Irak 2003.

Det jag syftar på är tiden därefter när Saddam i början av 2000‑talet började sälja olja i euro i stället för dollar, något som direkt utmanade petrodollarns ställning. Det är alltså en helt annan politisk och ekonomisk kontext än under Thatchers tid.

Britterna har dessutom historiskt sett alltid skyddat de styrande familjerna i Gulfstaterna som Al‑Sabah i Kuwait, Al‑Thani i Qatar och Al‑Nahyan i Förenade Arabemiraten sedan kolonialtiden. Det är en gammal strategi för att bevara brittiskt inflytande och västlig kontroll över oljan.

Iran är ett särskilt intressant exempel i sammanhanget. Sedan revolutionen 1979 och nationaliseringen av sin olja har landet stått utanför det väststödda petrodollarsystemet vilket gjort det till en permanent måltavla för sanktioner och isolering. När både Iran och senare Irak började utmana dollarns dominans genom att handla olja i alternativa valutor uppfattades det som ett direkt hot mot västs ekonomiska intressen.
Senast redigerad av lumen99 2026-03-12 kl. 11:33.
Citera
2026-03-12, 11:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Det där stämmer inte riktigt. Thatcher hade visserligen inflytande på Bush under Gulfkriget 1991, men det handlade främst om att återställa Kuwaits självständighet och hindra Irak från att behålla landet och inte om invasionen av Irak 2003.

Det jag syftar på är tiden därefter, när Saddam i början av 2000‑talet började sälja olja i euro i stället för dollar, något som direkt utmanade petrodollarns ställning. Det är alltså en helt annan politisk och ekonomisk kontext än under Thatchers tid.

Du menear att USA ingrep mot Saddam först under 1990-talet av en anledning och sen av en annan? Var det inga brinnande oljefält i Kuwait på 90-talet?
Citera
2026-03-12, 11:33
Medlem
BombaySaphires avatar
Jag funderar på oundvikliga konsekvenser för det amerikanska folket på hemmaplan.
När får vi se nästa terrordåd i USA kopplat till den här konflikten?
Citera
2026-03-12, 11:34
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Förvånar mig att inte det har skett ännu
Man vill ha vanligt folks stöd.
Citera
2026-03-12, 11:35
Avstängd
coolabananer123s avatar
Att oljepriset fortsätter upp är inte bra.
Man har ju släppt fram massa reserver så att den inte går ner betyder att marknaden börjar acceptera att det blir ett långt krig.
Är det slut manipulerat av Trump på marknaden eller har han några fler ess i rockärmen?
Citera
2026-03-12, 11:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag tror att attacken mot skolan var ett am misstag. Som berodde på

1 Fel på roboten - Det händer tyvärr i krig

Eller

2 Fel (gammal) information om målet - Mer allvarligt. Om det är så borde någon eller några få sparken.

Verkar mer och mer som att de använde Anthropic AI för att välja mål, de gav AIn all underrättelsedata de hade och verifierade inte informationen. AIn såg att byggnaden en gång använts som militärbas och associerade den till resten av komplexet som fortfarande användes som militärbas. Inte konstigt alls, lika lite konstigt som alla idioter som använder AI för att faktakolla saker.
Citera
2026-03-12, 11:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag funderar på oundvikliga konsekvenser för det amerikanska folket på hemmaplan.
När får vi se nästa terrordåd i USA kopplat till den här konflikten?

Om något sker på amerikansk mark kommer det snarare ur inhemsk frustration än utländska nätverk. USA har en växande grupp veteraner och medborgare som känner sig svikna av sitt eget system ekonomiskt, socialt och politiskt. När människor med militär bakgrund tappar förtroendet för staten kan det ge upphov till våldshandlingar som mer handlar om hämnd och symbolik än om ideologi. Det är där den verkliga risken ligger framöver.
Citera
2026-03-12, 11:37
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Det enda sättet Iran kan vinna på är massiva terrorattacker runt om i USA och EU.

Finns inget annat sätt!

Jag tror varken Iran eller USA kommer att "vinna" ett sådant här krig. Det beror förstås också på vad man menar med att "vinna". Trump har själv gett en rad olika och motstridiga förklaringar till vad USA egentligen vill. Det realpolitiska målet med kriget handlar troligen om att återupprätta dollarn som oljevaluta och samtidigt strypa Kinas energitillförsel. Det är mål som både Ryssland och Kina kommer att motsätta sig med kraft.

Precis som vi sett i Ukraina och Syrien finns det en uppenbar risk att konflikten förvandlas till ett utdraget proxykrig mellan USA och Ryssland där den ena sidan förser regimen med vapen och den andra utrustar rebellerna. I ett sådant scenario ser jag bara förlorare, och det är det iranska folket som till slut får betala det högsta priset.

Det vore bättre om alla parter lade sina krafter på att ta hand om sina egna medborgare i stället för att ägna sig åt stormaktsspel och leka krig. Jag hoppas verkligen att varken Sverige eller Europa låter sig dras in i detta.
Citera
2026-03-12, 11:38
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horse
Senaste dagarna har det florerat massa poster på X om att Netanyahu är död. Ska tydligen inte synts till på dagar, finns det någon substans i de ryktena?

Det har florerat massa poster på X om att Tel-Aviv är en grushög, Burj Khalifa avskjutet på mitten osv osv.
”Rykten” om att Netanyahu skulle vara död sprids väl för att dra uppmärksamheten från det faktum att den nya ayatollan Mojtaba Khamenei inte synts till sedan han utnämndes. Varför det är så kan man spekulera om. Är han i själva verket död, skadad, i koma?

Hade Netanyahu strukit med i någon missilattack tvivlar jag på att judarna hemlighållit det. Varför det liksom?
Citera
2026-03-12, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Att oljepriset fortsätter upp är inte bra.
Man har ju släppt fram massa reserver så att den inte går ner betyder att marknaden börjar acceptera att det blir ett långt krig.
Är det slut manipulerat av Trump på marknaden eller har han några fler ess i rockärmen?

han sätter kanske in 101st Airborne Division för att befria kharg island?

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trumps-radgivare-kan-ta-kontroll-over-o-och-ta-irans-olja/

som om inte iran skulle vara beredd på detta scenario..
Citera
2026-03-12, 11:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Verkar mer och mer som att de använde Anthropic AI för att välja mål, de gav AIn all underrättelsedata de hade och verifierade inte informationen. AIn såg att byggnaden en gång använts som militärbas och associerade den till resten av komplexet som fortfarande användes som militärbas. Inte konstigt alls, lika lite konstigt som alla idioter som använder AI för att faktakolla saker.
De skulle enligt protokollet ha verifierat informationen men underlät detta.
De avfyrade 2 ggr med lång paus emellan.
Pete Hegseth har väl uppmanat dem att inte vara så pedantiska "skjut bara skjut"?
Vem bryr sig om att det är krigsbrott att döda hundratals skolbarn när USA står över lagen.
Många av barnen blev pulveriserade av eldkraften och gick knappt att identifiera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in