Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Det är bara om man inte gillar dom och deras åsikter. Du tänker att om det finns dom, måste man hata dem. Varför det? Men desto större skillnader, desto större konflikter.
Dr alla över en kam som "dom" = polarisering = skadligt för samhället. Så fort invandring förs på tal så ser kommentarer som "dom är kriminella terrorister" men det är ju objektivt felaktigt och skadligt. Det finns ju alla typer av invandrare. Sedan kan man tycka att vi tagit emot för många eller inte, men generaliseringen är det jag vänder mig mot.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Det kan du förstås göra själv. Vilka av de här menar du är vi? Om du gör det ärligt, kommer du se att inte du heller ser alla som vi. För det går förstås inte om du inte tillhör någon av grupperna. Och för vissa grupper, kanske det är tveksamt. Eller hur?
Eller så är du inte normalt funtad och är vilse i världen och vet inte vilka "vi" i din egen familj är och hittar inte hem. Vi och dom är ett sätt att orientera sig i världen och i den minsta indelningen, är det jag och du. Det inser du väl, eller så är du faktiskt en idiot som tror att man kan avskaffa vi och dom.
Om man tittar på någon som hotar vårt liv så är ju en yrkeskriminell vit svenskfödd mer "dom" än en laglydig, produktiv, sekulär icke-vit invandrare. Den första skadar vårt samhälle medan den andra bidrar.
Utifrån premissen "hotar våra liv" så skulle jag nog klassa "dom" som:9, 18 och 19.
I tidigare inlägg har du känts väldigt snäv i din indelning,
så det vore intressant att höra din indelning av dessa 20 kategorier.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Massor. Vi kan ta DEI i USA, där man kvoterat in människor efter kön, hudfärg och sexuell läggning. Man ska ha mångfald, för man tror det är bra. Men då blir det den svarta homosexuella kvinnan prioriterad före den vite hetero mannen.
I USA är det olagligt att kvotera enligt Civil Rights Act från 1964. Företag får inte reservera platser för specifika grupper. Däremot så har/hade en del företag vissa mål där man ville diversifiera sin personal för att den skulle vara mindre homogen.Det finns lite olika sätt att arbeta (känner till detta eftersom jag arbetat på amerikanska företag, visserligen i Sverige men som tagit med sig amerikansk företagskultur och processer).
Låt oss ta ett konkret exempel:
"Blind Recruitment": Man tar bort namn och foton ur CV'n inför rekrytering så att den som rekryterar enbart ska gå på merit etc. Är inte det verkligen meritokratiskt?
Problemet med kritik kring DEI är att den lätt blir subjektiv. Precis på samma sätt så kan kritik mot en "vanlig" rekrytering också bli subjektiv. En icke-vit kan känna sig bortvald pga sin etnicitet i en vanlig rekrytering medan en vit kan känna sig bortval pga sin etnicitet i en DEI-rekrytering. I båda fallen kan en annan person vara ett objektivt bättre val.
En rekryteringsprocess är oftast inte är en glasklar situation. Man kan ju ha 2 personer som är mer eller mindre lika kompetenta men där den ena har bättre sociala färdigheter och upplevs som en mer sympatisk person.
Har det hänt att en "DEI-kompatibel" person har blivit positivt särbehandlad i en rekrytering? Säkert. Och otvivelaktigt det motsatta massor av gånger.
I USA har man aktivt skurit ner på DEI sedan 2023 och tex Disney har ju sett att överdrivet fokus på DEI kan leda till negativ backlash.
Det som ofta är problemet med DEI är att många har väldigt mycket åsikter som grundar sig på känslor, antaganden eller hörsägen. Detta gäller faktiskt åt båda håll, både positivt och negativt.
London School of Economics publicerade dock en studie som 2024 visade på att DEI är kopplat till högre innovation och högre värdering på lång sikt för företag men att det inte ger några snabba aktievinster eller liknande på kort sikt.
Samtidigt finns dock exempel som Budweiser som förlorat på att göra mer "extrema" inkluderingskampanjer (Budweiser gjorde ett samarbete med en transexuell och fick enorm backlash).
Om ett företag arbetar utifrån ett DEI-tänk, innebär det att samma företag också är anti-vita/hetero? Naturligtvis inte. Om ett företag
inte arbetar aktivt med DEI, innebär det att de är rasister/homofober? Naturligtvis inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Att jag ser dig som vänster är för att du väl antytt det, men i alla fall försvarar vänsterns åsikter. Woke som har sin grund i marxismen.
Jag har främst försökt att nyansera påståenden som jag uppfattat som endimensionella och med länkar och exempel påvisa att verkligheten är betydligt mer nyanserad än det du framfört.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Det utgår från de marxistiska maktanalyserna som man använt och t.o.m lärt ut som en sanning på universiteten. Som man tidigare applicerade på klasserna, men som man i och med woke har använt på hudfärg och kön där man jämför ekonomiska skillnader mellan kollektiven och utifrån det, utser det mer framgångsrika som förtryckare som använder sina privilegier för att försvara sin ställning. Vänsterns rasideologi.
Lite intressant är väl att allt beror på vilka kollektiv man delar in i med analysen. Vänstern har valt vita och färgade utifrån postkolonialismen. Men skulle man på samma sätt kunna dela in det i judar och germaner och därmed skulle man se att judar vara mer framgångsrika än vita, generellt och det skulle vara de som var den förtyckande gruppen som använder sina privilegier för att förtycka germanerna, som nazisterna kom fram till på liknade sätt.
Men det är faktiskt de här maktanalyserna som vänsterns åsikter inom woke, faktiskt baserar sig på. Det är utifrån de teorierna dagens vänster baserar sina åsikter och förmodligen även du till viss del.
Jag vänder mig mot att man delar in kollektiven i förtryckare och förtryckta. Jag tycker jag framfört det så mycket att du borde fatta det. Att man sätter egenskaper på människor utifrån det och vill avskaffa skillnaderna mellan dem.
Marxismen delar in klasserna förenklat i de som styr över ekonomin och makten (Bourgeoisien), och de som inte har makt utan bara är arbetskraft (Proletariatet). Men det var ju på 1800-talet, då det stämde ganska väl in på hur samhället i stort fungerade.
Om vi tittar på konservatismen när den "uppkom" i slutet av 1700-talet (tänker på Burke) så handlade det ju mycket om en reaktion mot Franska revolutionen. Det handlade om att bevara och att motverka snabba och radikala förändringar.
I en värld där konservatismen fått bestämma helt hade vi fortfarande haft 72 timmars arbetsvecka med en ledig dag och 1 veckas semester. Hade marxisterna fått bestämma så hade vi haft planekonomi och "proletäriatets diktatur". Inget av det hade varit bra.
Innebär det att dagens höger vill tillbaka till att arbetare var i det närmaste livegna på 1800 talet?
Såklart inte. Vill dagens vänster ha planekonomi?
Såklart inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Hur ska Bernie lösa det. I allas marxistiska diktaturer arbetar människor 40 timmar och är fattiga. Det är bara fler som är fattiga. Varför vill inte vänstern lösa problemen i diktaturer.Varför handlar allt bara om väst. Varför bryr man sig inte om de som har det svårt i resten av världen. Varför inte Sydamerika t.ex? Förklara? Även där handlar problemet om USA för vänstern att USA inte vill ta mot invandrare. Finns inget om att göra det bättre för dem där de bor. Noll. Samma här.
Att höja levnadsstandard för människor i sitt eget land handlar om ekonomisk politik. Att höja levnadsstandard i andra länder handlar oftare mer om olika typer av bistånd.
När det kommer till ekonomisk politik så finns det ju olika sätt. En del av tror på trickle down economics, andra inte. Vänstern brukar i regel inte tro på trickle down utan tror mer på att ha progressiva skatteregler.
Exempel på Bernie Sanders (om vi tar honom som exempel)
Han introducerade nyligen ett lagförslag om en årlig förmögenhetsskatt på 5 % för amerikanska miljardärer. Intäkterna från denna skatt ska sedan finansiera exempelvis ett årligt bidrag på 3000 USD per person i hushåll med mindre än 150 000 USD / år (där säkerligen en hel del av Trumps väljare finns), ett tak för barnomsorgskostnader så att ingen familj betalar mer än 7 % av sin inkomst samt en nationell lägstalön på 60 000 dollar per år för lärare i allmänna skolor.
Både 1 & 2 skulle säkerligen gynna massor av Trump-väljare.
Det känns inte som några extrema woke/anarkafeminist/kommunistfasoner? Vad tycker du spontant om ett sådant förslag?
När det kommer till just Sydamerika (där det dock inte finns någon marxistisk diktatur) så har ju USA genom sabotage och störtande av demokratiskt valda ledare skapat mycket av den oreda som råder där. Objektiva fakta där det finns historiska belägg.
Vare sig det handlar om att man hjälpte Pinochet till makten eller hur CIA hjälpte störta Arbenz i Guatemala. Vänstern protesterade mot både störtandet av Arbenz och Allende, vilket kan tolkas som att man bryr sig om arbetare även i andra länder (Allende och Arbenz var ju på arbetarnas sida).
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Just det här med empati, är något jag menar saknas hos yttervänstern. Man ser människor utifrån vilka kollektiv det tillhör och känner hat, utifrån det. Inte individen inom kollektivet. Det visar sig hela tiden i hur de agerar och vad det säger. Det är bara att se hur de agerar och har agerat, så ser du det själv. Har väl tagit upp resten tidigare.
Så du har tänkt förändra vänstern?
Ja, det är problem på båda ytterkanterna, vilket vi var överens om tidigt. Det är ju inte som att ytterhögern svämmar över av empati? Men du har konsekvent i denna dialog målat upp vänstern generellt som att de står för exakt det som yttervänstern står för, vilket jag gång på gång påvisat inte stämmer.
Det "vi och dom" som du verkar uppfatta är inte så snävt som du tycks tro och inte heller så svartvitt.