2026-03-12, 08:47
Medlem
Flaskpostenss avatar
Vad hände med kurderna som skulle gå in som markoffensiv? Det vart bara knäpptyst.
Citera
2026-03-12, 08:47
Medlem
Iran har USA i ett redigt punggrepp nu, snacka om att göra bort sig.

Hela Trump presidentskap står på spel ,det är få som förstår vad som kommer hända med världsekonomin om sundet är stängt kommande veckorna för att inte prata om flera månader.

Iran har förlorat hela sin regering i princip och skol attacken med massa flickor samt lärare och även ett spädbarn dog där, med den propagandan kommer de aldrig ge sig.

Det som kan rädda Trump nu är om han lyckas göra en deal under kulisserna med Iran och sen försöker sälja detta som en vinst på något sätt.
Citera
2026-03-12, 08:51
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är den information som delgivits av kunnigare personer än mig. USA kommer inte gå in med hangarfartyg innanför sundet förrän i ett långt senare skede om så behövs och Arleigh Burke-klassen har inte tillräckligt med hästkrafter för att driva både driftsystem och antidrönarsystem samtidigt.
Att köra in ett hangarfartyg i det trånga sundet vore riktigt korkat, USA lyckades inte slå ut Iran under dom åren 1986-88 under det s.k tanker war, och då existerade inte drönare utan exocetmissiler var Irans starkaste vapen.
Man kan tycka att någon borde kommit på ett vettigare sätt att frakta olja än just genom Hormuzsundet sedan dess.
Citera
2026-03-12, 08:51
Avstängd
Det var nog attacken mot flickskolan som fick folkets uppror mot eliten att utebli. Mileikowsky och Trump ser ut att ha räknat helt fel.
Citera
2026-03-12, 08:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Man kan tycka att någon borde kommit på ett vettigare sätt att frakta olja än just genom Hormuzsundet sedan dess.

Jag fattar inte att Saudi inte hade någon bättre plan, de borde ha landsatt trupper direkt på öarna åtminstone.
Citera
2026-03-12, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Har Iran några Ubåtar? Jag gissar att USA inte vågar gå in i Hormuzsundet på grund av Irans alla drönarbåtar.

Borde inte USA snart ha slagit ut det mesta av Irans avfyrningsramper och liknande? USA borde ju vilja ta kontrollen över Irans kust. Men jag gissar att dom gläds över att andra länder får problem med sina oljelevereanser och därför också behöver skicka försvar mot Iran för att inte förlora enormt med oljeexport.

Det kommer nog bli ett gemensamt försvar av handeln genom Hormuzsundet. Iran kommer dock sannolikt köra med terrorkrigsföring ett tag framöver.

Iran har minerat Hormozsundet. It’s over.
Citera
2026-03-12, 09:00
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Jag fattar inte att Saudi inte hade någon bättre plan, de borde ha landsatt trupper direkt på öarna åtminstone.
Saudis krigsmakt som är modernast i regionen fick storstryk varje gång dom attackerat lilla Yemen, och Saudi har amerikanska abramsstridsvagnar medan Houthis mig veterligen bara har en enda T-34 från andra världskriget...
Citera
2026-03-12, 09:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Saudis krigsmakt som är modernast i regionen fick storstryk varje gång dom attackerat lilla Yemen, och Saudi har amerikanska abramsstridsvagnar medan Houthis mig veterligen bara har en enda T-34 från andra världskriget...

Men några små öar är inte samma sak som en bergskedja i Yemen.
Citera
2026-03-12, 09:10
Medlem
Citat:

Vilka trupper ? Deras legoarmè är ett skämt. Lyckades inte ens besegra Houthierna trots massivt CAS.
Citera
2026-03-12, 09:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Vilka trupper ? Deras legoarmè är ett skämt. Lyckades inte ens besegra Houthierna trots massivt CAS.

USA har inte heller lyckats besegra dem, men det är en annan sak än några öar i Persiska Viken.
Citera
2026-03-12, 09:14
Medlem
Citat:
Eventuellt är dom tre som saknas vid liv men sitter fast i maskinrummet på det brinnande fartyget, ett öde jag inte ens önskar min värsta fiende...

Det var de sa i videon. Man får hoppas att de dog vid explosionen.

Omvärlden vill öppna hormoz, då måste världen hjälpa USA med fartyg. Ex Thailand har sju fregatter. Det tragikomiska är att USA och UK skickade nyligen hem sina minsvepare i Persiska viken (för gamla). USA gjorde det i Jan 2026. Därför tror jag att USAs planeringshorisont för detta krig har varit väldigt kort. UK sista minsvepare lämnade också i Jan 2026. USA glömde berätta att de skulle attackera Iran eller så har man endast planerat för attacken under Feb månad. Eller så har högerhanden i pentagon inte vetat vad vänsterhanden gör.
Citera
2026-03-12, 09:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag säger som Prof Michael Clarke (Försvarsexpert) Är inte kriget slut i Maj så har Trump förlorat kontrollen över kriget. "Då är det Trumps Vietnam" (Michael Clarke Se länk)

https://youtu.be/P8TAwfQYbDY?t=462

https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Clarke_(academic)

Som jag ser det, beror det också på hur Trump avslutar kriget.

Är oljepriset på 120 dollar fatet, man har inte plockat upp uranet och den iranska ledningen sitter som tidigare..och tänker bara bygga upp landet/militären igen..då ser nog den amerikanska befolkningen det ihåliga i det hela..och Trump blir straffad i höstens val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in