Citat:
Ursprungligen postat av
Connykrim
Inte på någons sida, men israel har som bevisat attackerat flera länder ”bara för att” och hela tiden skyller på att sin existens är hotad.
Usa samma sak.
Helt rätt kring Israel, en inavlad nation som inte gör annat än att hävda att deras existens är hotad. Det är riktigt motbjudande att de tar tillfället i akt när USA inledde sina attacker mot IRAN, och det just Israels snedsteg som får barbarerna från Iran att se rött. Det i sig resulterar i att de agerar som de gör, skickar missiler och drönare till höger och vänster och försöker bomba allt och alla i dess närhet.
Jag måste medge att jag i min vildaste fantasi, aldrig någonsin hade trott på en utgång likt det som pågår nu.
Har vi underskattat iranierna? Jag tror faktiskt det. Iranierna beter sig som vildar, och hyenorna i revolutionsgardet som bär solbrillor 24/7 basunerar uppkäftigt ut att Iran avslutar kriget, inte USA.
Så varför har USA, världens mäktigaste nation, fortfarande inte lyckats slå ut sin fiende numero uno?
USA sitter trots allt på några av världens mest avancerade vapensystem och besitter en militär kapacitet som saknar motstycke.
I media och bl.a. här på FB framställs Irans militära utrustning ofta som föråldrad och långt efter väst när det gäller konventionella stridsmedel.
Ändå verkar det inte vara så enkelt att neutralisera landet, för faktum kvarstår att iranierna beter sig som ett gäng rabiessmittade hyenor.
Det måste vara som sten i skon på Trump, och jag antar att poletten trillat ned hos honom och att han inser att Israel är roten till hela soppan. Frågan är bara hur ska USA med värdighet kunna dra sig ur detta?
Det har från första början varit en parodi, för när det fälls uttalanden om att bl.a. befolkningen själva ska återta makten i sitt land, får jag känslan av att det kanske inte varit så fullt genomtänkt, mer en impulsiv handling efter påtryckningar från Israel.
Jag har som sagt inte någon djupare kunskap om hela den här konflikten. Men av ren nyfikenhet började jag läsa lite om själva landet Iran och hur det ser ut geografiskt.
Ju mer man tittar på det, desto mer förstår man varför varken USA eller Israel har varit särskilt sugna på att skicka in marktrupper.
Rent strategiskt känns det nästan som att be sina soldater marschera rakt genom helvetets portar.
För Iran är inte Irak och det är definitivt inte Afghanistan. Landet är enormt, terrängen är brutal med berg och svårframkomliga områden, och viktiga städer ligger en bit in i landet.
Jag har svårt att se hur det skulle kunna sluta i något annat än ett massivt blodbad. Och frågan är vilken amerikansk president vill i slutändan stå till svars, om varför tusentals unga amerikaner fått sätta livet till i ett krig, och just ett krig som kanske aldrig borde ha inletts från första början.
Tillägg:
https://www.globalmilitary.net/countries/irn/