2026-03-12, 08:22
Medlem
Seabeers avatar
Tydligen så är den nya ayatollan borta ?? Är han också pippad?
Citera
2026-03-12, 08:23
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Inte på någons sida, men israel har som bevisat attackerat flera länder ”bara för att” och hela tiden skyller på att sin existens är hotad.

Usa samma sak.

Helt rätt kring Israel, en inavlad nation som inte gör annat än att hävda att deras existens är hotad. Det är riktigt motbjudande att de tar tillfället i akt när USA inledde sina attacker mot IRAN, och det just Israels snedsteg som får barbarerna från Iran att se rött. Det i sig resulterar i att de agerar som de gör, skickar missiler och drönare till höger och vänster och försöker bomba allt och alla i dess närhet.

Jag måste medge att jag i min vildaste fantasi, aldrig någonsin hade trott på en utgång likt det som pågår nu.

Har vi underskattat iranierna? Jag tror faktiskt det. Iranierna beter sig som vildar, och hyenorna i revolutionsgardet som bär solbrillor 24/7 basunerar uppkäftigt ut att Iran avslutar kriget, inte USA.

Så varför har USA, världens mäktigaste nation, fortfarande inte lyckats slå ut sin fiende numero uno?
USA sitter trots allt på några av världens mest avancerade vapensystem och besitter en militär kapacitet som saknar motstycke.

I media och bl.a. här på FB framställs Irans militära utrustning ofta som föråldrad och långt efter väst när det gäller konventionella stridsmedel.

Ändå verkar det inte vara så enkelt att neutralisera landet, för faktum kvarstår att iranierna beter sig som ett gäng rabiessmittade hyenor.

Det måste vara som sten i skon på Trump, och jag antar att poletten trillat ned hos honom och att han inser att Israel är roten till hela soppan. Frågan är bara hur ska USA med värdighet kunna dra sig ur detta?

Det har från första början varit en parodi, för när det fälls uttalanden om att bl.a. befolkningen själva ska återta makten i sitt land, får jag känslan av att det kanske inte varit så fullt genomtänkt, mer en impulsiv handling efter påtryckningar från Israel.

Jag har som sagt inte någon djupare kunskap om hela den här konflikten. Men av ren nyfikenhet började jag läsa lite om själva landet Iran och hur det ser ut geografiskt.

Ju mer man tittar på det, desto mer förstår man varför varken USA eller Israel har varit särskilt sugna på att skicka in marktrupper.

Rent strategiskt känns det nästan som att be sina soldater marschera rakt genom helvetets portar.

För Iran är inte Irak och det är definitivt inte Afghanistan. Landet är enormt, terrängen är brutal med berg och svårframkomliga områden, och viktiga städer ligger en bit in i landet.

Jag har svårt att se hur det skulle kunna sluta i något annat än ett massivt blodbad. Och frågan är vilken amerikansk president vill i slutändan stå till svars, om varför tusentals unga amerikaner fått sätta livet till i ett krig, och just ett krig som kanske aldrig borde ha inletts från första början.

Tillägg: https://www.globalmilitary.net/countries/irn/
Senast redigerad av Leif.Jennekvist 2026-03-12 kl. 08:26.
Citera
2026-03-12, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Kommer kriget att vara över innan midsommaren?

Jag säger som Prof Michael Clarke (Försvarsexpert) Är inte kriget slut i Maj så har Trump förlorat kontrollen över kriget. "Då är det Trumps Vietnam" (Michael Clarke Se länk)

https://youtu.be/P8TAwfQYbDY?t=462

https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Clarke_(academic)
Citera
2026-03-12, 08:26
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Med tanke på att det är islamister i klänningar, gifter sig med barn, IQ runt 30, och behandlar människor som de behandlar råttor och mygg så är nog svaret enkelt.

Perser brukar betraktas som ovanligt intelligenta för regionen så jag misstänker att du drog fram siffran 30 i IQ ur röven.
Citera
2026-03-12, 08:30
Medlem
PimpleDicks avatar
Så kommer vi få se en attack på USAs fastland i närtid? Det tror jag.
Citera
2026-03-12, 08:32
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är att de inte rensat bort alla hot längs kusten, de kommer inte gå in med fartygen som kan lösa eskorten förrän de gjort det. De har vad jag fattar bara tre stycken fartyg som klarar det (Zumwalt).
Hur skulle Zumwalt-jagarna kunna gör saker andra fartyg inte kan?
Dom saknar ammo till sina Railguns och är idag vanliga missilkryssare som saknar luftvärn utom för korta avstånd.
Deras enda fördel är att dom syns dåligt på radar men Hormuzsundet är så smalt att man ser fartygen med blotta ögat så där kvittar det om radarn upptäcker fartygen på långt håll.
Citera
2026-03-12, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Med tanke på att det är islamister i klänningar, gifter sig med barn, IQ runt 30, och behandlar människor som de behandlar råttor och mygg så är nog svaret enkelt.

Rätten till att leva att islamister förbruka sedan länge. USA och Israel kan ödelägga Iran. Men man vill ju åt mullorna i första hand.
Iranier är inte samma folk som araber, även om de delar religion och kulturella drag. Iranier är ett helt annat folk. Ordet Iran kommer från 'arier'. Det är så långt historier kan se ariers hemvist. Farsi är ett indo-europeiskt språk, som svenska, ryska osv. Det är ett stort land på 91milj. inv.; klart att det finns många sjuka människor och grupper, som i exakt alla länder.

Min uppfattning, och det bygger på mer hämtning av information än de flesta i t.ex. Sverige; mullorna är inte direkt bra för landet på sikt - de för en diktatorisk teokrati. Men just nu är alternativet inte bättre. Shaen av Iran var bevisligen installerad av Väst efter att de störtade Irans demokratiska ledare 1958. Mullorna gjorde revolution 1979 efter decennier dekadens och olje-deals med UK/USA som missgynnade folket. Det finns en bra dokumentär på Youtube om hur Shaen slösade lyx omkring sig i stil med Marie Antoniette.

https://www.youtube.com/watch?v=ymq6BAd3amg

Hans tronarvinge Reza är i ännu större utsträckning en marionett, helt under USAs och Israels kontroll. Om mullorna faller kommer landet bli lika fattigt och utarmat som det var under Shahen tid, om inte splittrat i flera olika vassal-stater. "Regimen" i iran har fortfarande stort folkligt stöd, vilket de uppvisar just nu i realtid. Propagandan stämmer alltså inte. Men sen finns det många som också vill se marionetten installeras, men de är en minoritet och han är populär främst bland alla västifierade exil-iranier i Europa och USA.

Israel kommer inte nöja sig med Iran för regional dominans. De pratar redan om Turkiet. Egypten och Suadi är också potentiella mål, men just nu kraftigt passificerade genom en rad deals med USA. Ingen svensk med vett i Sverige vill se ännu en flyktingvåg, då de tidigare skapades exakt på detta sättet; USA bombar Israels grannar som ev. kan utgöra ett hot allvarligt mot sionistiska regimen.

Här är sanningen;

-De som köper all propagnda från den judiskt-ägda massmedian är som vanligt IQ-låg och felinformerad.
-De som tror att USA är drivna av moraliska skäl är fortfarande retarderade bortom räddning.
-De som är emot massinvandring men inte fattar hur massimmigration skapas måste vara inavlade, finns ingen annan förklaring.
-De som okritiskt köper EUs hela tiden ogenomtänkta ställningstagande och ihåliga moral förstår helt inte omvärlden tillräckligt bra för att få rösta.
Citera
2026-03-12, 08:36
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Här är en bra video om hormoz. Til ex har ett thailändskt fartyg träffats (3? döda) men även ett kinesiskt. Mycket bilder på det thailändska fartyget i videon. Försäkringarna har gått upp i hela persiska viken.
Eventuellt är dom tre som saknas vid liv men sitter fast i maskinrummet på det brinnande fartyget, ett öde jag inte ens önskar min värsta fiende...
Citera
2026-03-12, 08:40
Medlem
Har Iran några Ubåtar? Jag gissar att USA inte vågar gå in i Hormuzsundet på grund av Irans alla drönarbåtar.

Borde inte USA snart ha slagit ut det mesta av Irans avfyrningsramper och liknande? USA borde ju vilja ta kontrollen över Irans kust. Men jag gissar att dom gläds över att andra länder får problem med sina oljelevereanser och därför också behöver skicka försvar mot Iran för att inte förlora enormt med oljeexport.

Det kommer nog bli ett gemensamt försvar av handeln genom Hormuzsundet. Iran kommer dock sannolikt köra med terrorkrigsföring ett tag framöver.
Citera
2026-03-12, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PimpleDick
Så kommer vi få se en attack på USAs fastland i närtid? Det tror jag.
Om det sker så är det en false-falg-attack för att öka stödet för det mest impopulära kriget i USAs historia. Iran har krigskapacitet i sitt närområde. De har däremot inte kapaciteten att attackera USA på andra sidan Jorden. Sen har du den lilla detaljen av USA flotta som skyddar landet, med Världens största säkerhetsapparat.
Citera
2026-03-12, 08:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Hur skulle Zumwalt-jagarna kunna gör saker andra fartyg inte kan?

Det är den information som delgivits av kunnigare personer än mig. USA kommer inte gå in med hangarfartyg innanför sundet förrän i ett långt senare skede om så behövs och Arleigh Burke-klassen har inte tillräckligt med hästkrafter för att driva både driftsystem och antidrönarsystem samtidigt.
Citera
2026-03-12, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Om det sker så är det en false-falg-attack för att öka stödet för det mest impopulära kriget i USAs historia. Iran har krigskapacitet i sitt närområde. De har däremot inte kapaciteten att attackera USA på andra sidan Jorden. Sen har du den lilla detaljen av USA flotta som skyddar landet, med Världens största säkerhetsapparat.

Terror attacker... Iran är en stor sponsor av terror... De har nog sleeper cells i USA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in