2026-03-13, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
När Iran attackerar amerikanska baser i andra länder oroas de inte för att de ska få det landets krigsmakt efter sig? De borde oroa sig för att få fler fiender?

Och också, varför får dom inte fler fiender? Jag hade väntat mig att länderna som blev attackerade skulle gå in i kriget men så sker icke?
Dessa länder måste ta det egna landets befolkning i beaktande. Dessa är oftast mycket kritiska till kriget som sådant och vill att deras egna regeringar ska försöka få USA till förhandlingar och eld upphör.
Citera
2026-03-13, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Efter Operation Epic Failure vet han i alla fall exakt var Iran ligger och att den som kontrollerar sundet avgör krigets utgång inte den som tror sig kunna vinna allt från luften.

Det är bara så mycket man kan göra från luften och när det inte finns flera vettiga mål kvar börjar man bomba sivil infrastruktur.. som i sin tur kommer skapa en enorm våg av flyktningar till Europa..

Ett Europa som inte har nånting med det här att göra och som ovanpå allt är mer eller mindre bankrutt.

Sen kan alla tomtar som tycker det här var en bra idé sitta och gnälla över att dom knapt ser en vit människa längre i staden dom bor.

Haha det hela är «a clockwork orange», ett självspelande piano av ren idioti.
Citera
2026-03-13, 10:25
Medlem
KABUNs avatar
March 13 Iran War Update: Prof. Steven Starr presents the news from the kinetic war with an overview of targeted and disabled US military installations and a discussion on the Iranian capacity and strategy as discernible after 2 weeks of warfare.

https://www.youtube.com/watch?v=LrHvIoGA-60
Citera
2026-03-13, 10:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Inte då, Irans folk väntar på och längtar efter sekulär demokrati. Dom är inte heller i närheten av Afghanistans klanvälde och ligger ljusår före gällande utbildning och IQ (mindre inavel under lång tid).

svårt att sia om, i afghnaistan är pashuterna den största folkgruppen,(men knappt 50%) och de är "primärt talibanerna"

i iran är det perser, de är majoriteten , och de är överväldigande till antalet shiamuslimer idag.

så att förvänta sig att det blir någon ickemuslimsk , icke shia-perser som ska styra landet, gger ju vid hand samma felaktiga antagande som i afghanistan.

det var länge sedan de progresiva perserna lämnade landet. i muslimsk tradition finns det naturligtvis en inbygd konflikt men det är svårt att sia om "death to us and israel" vs "moderata, vi gillar olika persisika muslimer" styrke förhållande (nåja, det är lätt att vete de senaste 50 åren, då den "death to gänget...." styrt
Citera
Medlem
Citat:
Du frågade och jag svarade. Men det viktiga just nu är att Operation Epic Fury har förvandlats till Operation Epic Failure.
Och du hävdar att väst undkommer kritik och då undrar jag vart du fått det ifrån?
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Irans uppvisning i det här kriget är magnifik. Jag trodde inte de var så starka. Det enda USA har kvar nu är massbombningar av civila och kärnvapen. Trump är inte främmande för endera. Det här kommer att sluta illa. Kan man ha något hopp om att det finns normala människor med makt inom USA:s militär som kan agera mot Trump?
Citera
2026-03-13, 10:36
Moderator
OYs avatar
En påminnelse om att det finns riktlinjer för diskussion i PU.

Bland annat.

Citat:
Faktabaserad diskussion

Det finns många olika tankar och idéer om hur välden fungerar, forumet är åsiktsneutralt och tar ej ställning till vilken eller vilka av dessa som är rätt. Dock handlar Politik Utrikes endast om de verklighetsbeskrivningar som är de allmänt vedertagna. För diskussioner baserade på andra teorier hänvisas till forumet (FB) Konspirationer och alternativa teorier. Detta gäller för alla alternativa teorier, oavsett om dessa baseras på en konspiratisteori eller ej.

/Mod
Citera
2026-03-13, 10:38
Avstängd
Citat:
Planen verkar ha varit att vinna först och tänka sen. Nu handlar det mest om att lugna marknaden och man försöker återigen med samma recept i hopp om en annan utgång men det som redan misslyckades kommer att misslyckas igen. Om sex månader talar vi sannolikt om taktiska kärnvapen för att bryta blockaden.
Risken finns men IRGC har sagt att de har tagit med det i beräkningen.
Använder Epsteinkoalitionen kärnvapen kan det bli så att ett gensvar kan komma från någon av Irans allierade. Främst är det Israel som ligger illa till.
Sedan är cirkusen igång.
Det är otänkbart att USA lämnar MÖ utan att ha totalförstört (obliterate) Iran och det tar tid och resurser.
Citera
2026-03-13, 10:40
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tydligen har det just smällt i Tehran, vid ett Al-qudz möte. Stor explosion enligt BBC.
Har du länk till detta eller tycker du vi ska leta själva?

Jag letar på BBC.com och sidan med nyheter och det finns inte det du påstår.
Citera
2026-03-13, 10:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Risken finns men IRGC har sagt att de har tagit med det i beräkningen.
Använder Epsteinkoalitionen kärnvapen kan det bli så att ett gensvar kan komma från någon av Irans allierade. Främst är det Israel som ligger illa till.
Sedan är cirkusen igång.
Det är otänkbart att USA lämnar MÖ utan att ha totalförstört (obliterate) Iran och det tar tid och resurser.

IRGC har redan visat att de tänker långsiktigt och inte agerar i panik. Iran har överhanden eftersom hela regionens energiflöde går genom Hormuzsundet och det är nyckeln till allt. Antingen stänger man samtliga av USA:s ockupationsbaser i det arabiska gulfen och de familjedynastier som USA skyddar – Al Saud i Saudiarabien, Al Khalifa i Bahrain, Al Nahyan i Förenade arabemiraten, Al Thani i Qatar och Al Sabah i Kuwait – eller så öppnas inte sundet igen.

USA:s hot fungerar bara så länge motståndaren är rädd att förlora något. Iran har byggt sin säkerhetspolitik på att inte ha något kvar att förlora och det gör situationen mycket svårare för USA.
Citera
2026-03-13, 10:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Irans uppvisning i det här kriget är magnifik. Jag trodde inte de var så starka.

Starkt att bomba handelsfartyg tillhörande ickebelligerenta länder eller?
Citera
2026-03-13, 10:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du länk till detta eller tycker du vi ska leta själva?

Jag letar på BBC.com och sidan med nyheter och det finns inte det du påstår.

De sa det "live", annars skulle jag ha slängt in länken. Antar att det kommer upp när som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in