2026-03-12, 00:41
Medlem
Vill börja klippa ihop youtubevideor likt KlipptaKlipp men vilket program är bäst och samtidigt helt gratis? Planen i början är väl bara att klippa ur saker ur sitt sammanhang och göra ett roligt klipp av det.

Tips? Har googlat men lyckas inte hitta något gratis program. Ska använda det i Windows.
Citera
2026-03-12, 00:43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
YouTube Studio har det gratis.
Citera
2026-03-12, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
YouTube Studio har det gratis.

Tittat lite på det men förstår inte hur man gör men det kanske finns en guide
Citera
2026-03-12, 01:00
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowliving
Vill börja klippa ihop youtubevideor likt KlipptaKlipp men vilket program är bäst och samtidigt helt gratis? Planen i början är väl bara att klippa ur saker ur sitt sammanhang och göra ett roligt klipp av det.

Tips? Har googlat men lyckas inte hitta något gratis program. Ska använda det i Windows.

Oklar trådstart. Varför inte bara fråga om hur man klipper video? Hur kommer Youtube in i bilden? Vill du rippa och klippa ner videos som andra lagt upp på Youtube? Tänker du ladda upp det du klippt ihop på Youtube?
Citera
2026-03-12, 01:20
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Tittat lite på det men förstår inte hur man gör men det kanske finns en guide

Du kan nog tänka dig att just Youtube har guider om det.

Men som ovan skriver så är det lite oklart exakt vad du vill göra. Är det så att du vill göra egna videos och editera dem för att sedan lägga upp dem på Youtube.

Då rekommenderar jag gratisprogrammet:
DaVinci Resolve
https://www.blackmagicdesign.com/se/products/davinciresolve

Det finns också väldigt många beginner tutorials på Youtube för det programmet.
Citera
2026-03-12, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Oklar trådstart. Varför inte bara fråga om hur man klipper video? Hur kommer Youtube in i bilden? Vill du rippa och klippa ner videos som andra lagt upp på Youtube? Tänker du ladda upp det du klippt ihop på Youtube?

Men det har väl ingen som helst betydelse om han filmat själv eller laddat ned, men editerar och klipper ändå på samma sätt
Citera
2026-03-12, 07:51
Avstängd
Här är en version som låter mer naturlig för Flashback (lite mer avslappnad och mindre “artikel-ton”):

Det finns flera gratisprogram.

Jag hade nog testat CapCut först. Finns till Windows och är väldigt lätt att använda. Bara dra in klippen på en timeline och klippa bort det du inte vill ha. Finns även text, zoom, effekter osv vilket passar rätt bra om du ska göra klipp i stil med KlipptaKlipp.

Annars finns Shotcut också. Det är open source och helt gratis utan några betalgrejer alls. Lite mer klassiskt videoredigeringsprogram men funkar bra om man bara ska klippa ihop saker.

Kort sagt:
CapCut = enklast att komma igång med.
Shotcut = mer traditionellt redigeringsprogram men fortfarande gratis.

https://www.capcut.com/sv-se/tools/desktop-video-editor

https://www.capcut.com/sv-se/resource/best-video-editing-tool-for-beginners

https://www.shotcut.org/download/
Citera
2026-03-12, 08:24
Medlem
Fantens avatar
Ska det vara grundläggande redigering så funkar Microsofts egna ClipChamp, utmärkt.
Citera
2026-03-12, 08:43
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Gratisversionen av DaVinci, finns massor med videos på YT hur man gör.
Citera
2026-03-12, 09:55
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Försökte mig på några olika en hette mymowie och dom andra kommer jag inte ihåg vad dom hette för att klippa ihop och redigera sina video på YouTube men var så krångligt att jag sket i det.

Om du ska klippa ur bitar från andras video från YouTube och sätta ihop till en egen och ladda upp där kan du nog glömma det.
Citera
2026-03-12, 10:16
Medlem
bl-gr-ns avatar
Har du Linux i datorn finns många bra att välja på (+ några mindre bra).
Mitt favoritprogram för är Shotcut.

Det programmet kräver dock att man laddar ner Youtube klippen, troligen (Finns flera att nedladdnings program att välja för det för Linux)

Har klippt och redigerat långfilmer med det Shotcut (få bort tråkiga scener).
Senast redigerad av bl-gr-n 2026-03-12 kl. 10:20.
Citera
2026-03-12, 10:25
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Har du Linux i datorn finns många bra att välja på (+ några mindre bra).
Mitt favoritprogram för är Shotcut.

Det programmet kräver dock att man laddar ner Youtube klippen, troligen (Finns flera att nedladdnings program att välja för det för Linux)

Har klippt och redigerat långfilmer med det Shotcut (få bort tråkiga scener).
Spelar ju ingen roll då TS kör Windows.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in