2026-03-11, 18:14
Medlem
PyjamasXLs avatar
Ja, med tanke på att endast 4–6 % av alla piloter är kvinnor så borde de väl endast stå för 4-6 % av flygplanskrasherna. Det tycker jag låter rimligt i alla fall.
Eller beror det på olika faktorer så som att kvinnor får sämre utbildning, har mer otur än manliga piloter, sexism. Att kvinnor hade sämre möjligheter till utbildning förr i tiden. Kan det inverka på något vis?

Vad har ni för teorier, och borde det vara möjligt att kunna kräva att få flyga med en manlig pilot mot ett extra säkerhetstillägg på flygbiljetten, eller vore det sexism?
Citera
2026-03-11, 18:18
Avstängd
Har du en länk att det förhåller sig på det viset eller drog du det ur röven?
Citera
2026-03-11, 18:19
Medlem
Du är verkligen ett matematiskt underverk
Citera
2026-03-11, 18:24
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag skall se. Jag hörde det tidigare idag på TV eller youtube

Att 4-6% av piloter är kvinnor verkar dock stämma. Jag skall kolla vidare och se om jag hittar uppgiften på 50%
Citera
2026-03-11, 18:25
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du är verkligen ett matematiskt underverk
Vafalls. Har jag räknat fel på något sätt? För jag har inte räknat alls, så det är lite lustigt att du säger så.
Citera
2026-03-11, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PyjamasXL
Ja, med tanke på att endast 4–6 % av alla piloter är kvinnor så borde de väl endast stå för 4-6 % av flygplanskrasherna. Det tycker jag låter rimligt i alla fall.
Eller beror det på olika faktorer så som att kvinnor får sämre utbildning, har mer otur än manliga piloter, sexism. Att kvinnor hade sämre möjligheter till utbildning förr i tiden. Kan det inverka på något vis?

Vad har ni för teorier, och borde det vara möjligt att kunna kräva att få flyga med en manlig pilot mot ett extra säkerhetstillägg på flygbiljetten, eller vore det sexism?

Det stora problemet här är att du har tok fel. Kan det bero på bristande utbildning hos dig?
Citera
2026-03-11, 18:29
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Vafalls. Har jag räknat fel på något sätt? För jag har inte räknat alls, så det är lite lustigt att du säger så.
Former White House lawyer says female and minority pilots caused 66% of pilot-error crashes since 2000, despite being less than 10% of workforce

https://notthebee.com/article/women-and-minority-pilots-are-causing-66-of-pilot-error-crashes-despite-making-up-only-10-of-pilots-
Citera
2026-03-11, 18:30
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Det stora problemet här är att du har tok fel. Kan det bero på bristande utbildning hos dig?
Eler dig?
Citera
2026-03-11, 18:35
Medlem
PyjamasXLs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=N0HLfjoE3gE

Kolla från 9.45. Där tar hon upp uppgiften om 50%
Citera
2026-03-11, 18:36
Medlem
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=N0HLfjoE3gE

Kolla från 9.45. Där tar hon upp uppgiften om 50%

Du ska inte tro på all skit på tuben.

Det finns ingen överrepresentation för kvinnliga piloter.
Citera
2026-03-11, 18:40
Medlem
Citat:

Du glömde "minority pilots" som inte nämner något om kvinnor.
Direkt översatt ""En före detta advokat vid Vita huset säger att kvinnliga piloter och piloter från minoritetsgrupper har orsakat 66 % av alla krascher på grund av pilotfel sedan 2000, trots att de utgör mindre än 10 % av personalstyrkan.

Förövrigt är det en låst sida, vilket är dumt att länka till.

Med tanke på rubriken så ditt inlägg ganska konstigt.
Citera
2026-03-11, 18:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA

Har för mig jag läste en notis om detta i New York times själv ett par veckor sedan, det var en f.d. advokat från vita huset (D*niel Huff) *= a, som diskutera hur dåligt det är med mångfaldsarbete/inkvoteringar och hyllade Trump, om jag inte är ute och cyklar drog han ett långsökt exempel med kvinnliga piloter där han hävdade att även om kvinnor/minoriteter endast utgör omkring 10% av piloterna så var de ansvariga för 4 av 8 olyckor där den mänskliga faktorn (piloten) var central.
Senast redigerad av Nittiotva 2026-03-11 kl. 18:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in