2026-03-11, 20:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berrata
de kostar en 100-del av vad zionistiska försvaret kostar. Iran producerar nog för fullt medan vi skriver.

Med tanke på att USA och Israel sannolikt bombat verksamheter som bygger Shaheeds samt andra verksamheter som tillverkar komponenter till dessa drönare är det inte alls säkert att Iran kan producera drönare.
Citera
2026-03-11, 20:10
Medlem
haresEars avatar
Bombningar av Beirut fortsätter, man har även bombat centrala delar i dag.

Fantastiskt! Hoppas kackerlaxkorna dör till de okrossbara judarna.

🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱
Citera
2026-03-11, 20:11
Medlem
baggebo1s avatar
Terrorbombningarna mot Irans civila infrastruktur fortsätter:
Citat:
Iran's national infrastructure is under attack. This time, a branch of my country's oldest bank was bombed while full of employees. They were laboring to ensure Iranians have food on the table ahead of our New Year.

Our Powerful Armed Forces will exact retribution for this crime
https://x.com/araghchi/status/2031807194270777583
Citera
2026-03-11, 20:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det finns siffror (inte dagsfärska) som talar om runt 1500st men trenden har varit kraftigt fallande.

Iran påstås ha enorma lager av dom, vissa pratar om 80k vilket känns minst sagt tveksamt. Samtidigt har vi ju ingen aning om hur många USA/Israel lyckats förstöra och hur mycket av förmågan att programmera dom har förstörts.

Iran-vännerna här talar gärna om hur lätta dom är att skicka iväg(krävs 2 getherdare tydligen) men dom söker ju knappast upp sina mål av egen maskin.

Dessa lager har vi hört talas om men någonstans är det ju dessa lager man tar ur när man ska använda Shaheeds, lagersaldot bör minska.
Citera
2026-03-11, 20:13
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja jo men med tanke på risken för flygande drönare är det fånigt att tänka så om man klarar enkel matematik. Ännu fånigare att orka sätta igång med projektet. Och om det rör sig om dumma minor som inte ser skillnad på kinesiska och ickekinesiska fartyg så är det ännu mer korkat eftersom Iran måste exportera 100% av sin olja via sundet.
Signalpolitik är både fånigt o psykologiskt
Citera
2026-03-11, 20:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det uppskattade siffror på hur många Shaheeddrönare Iran använt sedan dag ett i kriget, borde snart ta slut va?

Citat:
Ursprungligen postat av Berrata
de kostar en 100-del av vad zionistiska försvaret kostar. Iran producerar nog för fullt medan vi skriver.

Citat:
Med tanke på att USA och Israel sannolikt bombat verksamheter som bygger Shaheeds samt andra verksamheter som tillverkar komponenter till dessa drönare är det inte alls säkert att Iran kan producera drönare.

Iran har inte slut på Shahed-drönare. Tvärtom är produktionen robust och skalfbar trots eventuella israeliska och amerikanska attacker på komponentfabriker. Uppskattningar visar att Ryssland och Kina ensamt har avfyrat över 28 000 Shahed-drönare sedan krigets start i Ukraina, med Iran som initial leverantör men nu med massiv lokal produktion i Tatarstan (Alabuga-fabriken upp till 5 200+ drönare per år, planer på 10 000+ vid treskift).
Citera
2026-03-11, 20:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Min dryghet fick dig att läsa och det var bra. Republiken har överdrivit USA och UKs roll. Det passar dera narrativ. Samtidigt har de försökt dölja mullornas roll. Hade inte USA och UK fått stödet inifrån så hade kuppen misslyckats.

Mossadeq var inte heller någon ängel.

Iran var då som nu splittrat. Dagens regim tycker jag har spelat sina dåliga kort väldigt väl. Lite beror det på Trump. Hursomhelst vi får se om det räcker.
Kanske det, men jag läste faktiskt min egen länk innan jag postade. Och jag tyckte inte den talade så mycket emot det jag skrev. Jag skrev aldrig att den presidenten som störtades 1953 var perfekt, men han var väl ändå demokratiskt vald? Och han var väl inte sämre än det som följde efter honom?
Citera
2026-03-11, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja , i praktiken går det bra om det var ett militärt mål, baserat på den information som fanns vid tillfället för operationen.

Om informationen däremot var att det inte var ett militärt mål, utan ett civilit mål utan militärt värde, så får man inte spränga den.

Det är mycket omstritt att de ens hade rätten att attackera, de flesta analytiker lutar åt nej.
Citera
2026-03-11, 20:16
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
...kan säkert...?

Hur kan gulfstater eventuellt påverka USA att avsluta kriget?

Jag är ute efter något konkret.
Trump, orolig omvärld med fallande börs och peak på råolja.

Ja de kan säkerligen påverka honom
Citera
2026-03-11, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Varför ska Europa vara med i Trumps krig? Ingen annan än Israel han insyn och kan delta.
Tror inte ens att någon är tillfrågad. Mer än att man vill använda Europeiska baser
Han har underkänt FN:s säkerhetsråd och även underkänt NATO.
Så det är bara att luta sig tillbaka och beskåda

Terror-regimen i Iran har tydligt visat att man är i krig med alla som inte visar sin underkastelse.
Tror det var ett stooort misstag att dra Hormuz-kortet.

Men vad kan man förvänta sig av desperata islamister som gör allt för att rädda det dom lyckats stjäla ihop?

Nu måste ju någon annan förvalta delar av Iran.
Citera
2026-03-11, 20:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Bombningar av Beirut fortsätter, man har även bombat centrala delar i dag.

Fantastiskt! Hoppas kackerlaxkorna dör till de okrossbara judarna.

🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱

Hizbollah har redan svarat med attacker mot israeliska mål längs gränsen och det är knappast förvånande hur den sionistiska staten agerar. Den har länge kritiserats för att fördriva civilbefolkningen och förstöra palestinska och libanesiska samhällen något som dokumenterats av många internationella observatörer.
Citera
2026-03-11, 20:25
Medlem
Enligt Reuters så har Iran lagt ut dussintal minor i sundet… deras källa ska komma från Israel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in