2026-03-11, 18:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det finns ett påstende om att USA kört slut (eller snart kommer) på sina dyra robotar och att Iran därmed kommer vinna kriget med sina billiga missiler och drönare. Är detta svammel eller finns det sanning i detta?

Har detta att dela med mig, och krig är inte billigt. Detta då Usa`s sida :

Det amerikanske forsvarsdepartementet – også kjent som Pentagon – anslår at prislappen på USAs våpenbruk de to første dagene i krigen mot Iran er på 5,6 milliarder dollar.

Sedan mer mot den frågan du är intresserad av :

Angrepene på Iran har trolig blitt billigere i takt med at USA og Israel har fått bedre kontroll over luftrommet over Iran.

Mark Cancian ved Center for Strategic and International Studies sier til avisen at skiftet bort fra langtrekkende våpen vil senke prisen på hvert angrep betraktelig.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/usa-brukte-vapen-for-over-50-milliarder-kroner-pa-to-dager/1466692
Citera
2026-03-11, 18:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
De andra minbåtarna kör ut 3, det är inte heller många. Hur som, för varje mina som körts ut är det en närmare att träffas och du vet inte var de finns.

Rysk roulette.

Ja jo men med tanke på risken för flygande drönare är det fånigt att tänka så om man klarar enkel matematik. Ännu fånigare att orka sätta igång med projektet. Och om det rör sig om dumma minor som inte ser skillnad på kinesiska och ickekinesiska fartyg så är det ännu mer korkat eftersom Iran måste exportera 100% av sin olja via sundet.
Citera
2026-03-11, 18:22
Medlem
Kommer kriget att vara över innan midsommaren?
Citera
2026-03-11, 18:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Många dominobrickor som ska falla rätt, men gulfstaterna kan säkert påverka på ett eller annat sätt.

...kan säkert...?

Hur kan gulfstater eventuellt påverka USA att avsluta kriget?

Jag är ute efter något konkret.
Citera
2026-03-11, 18:26
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Det amerikanske forsvarsdepartementet – også kjent som Pentagon – anslår at prislappen på USAs våpenbruk de to første dagene i krigen mot Iran er på 5,6 milliarder dollar.

Angrepene på Iran har trolig blitt billigere i takt med at USA og Israel har fått bedre kontroll over luftrommet over Iran.

Mark Cancian ved Center for Strategic and International Studies sier til avisen at skiftet bort fra langtrekkende våpen vil senke prisen på hvert angrep betraktelig.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/usa-brukte-vapen-for-over-50-milliarder-kroner-pa-to-dager/1466692

Trumpen har tjänat mer än så på upp och nedgång på börsen -)

Han kunde betalat det själv.
Citera
2026-03-11, 18:28
Medlem
LeeVans avatar
Trump är helt makalös ..

Citat:
"Trump uppmanade också oljetankfartyg att korsa Hormuzsundet och insisterade på att det är säkert trots attacker mot tre fartyg i vattenvägen tidigare under dagen.

"Jag tycker att de borde använda sundet", sa Trump."

https://edition.cnn.com/world/live-news/iran-war-us-israel-trump-03-11-26
Citera
2026-03-11, 18:28
Medlem
undrar varför iranierna grävde i Isfhan, aja.. de är ju upptagna med annat nu

https://x.com/Eyalo365/status/2031625640097571134
Citera
2026-03-11, 18:30
Medlem
Har ni tänkt på att när Israel bombar mål i Iran och Libanon så kollapsar byggnaderna helt och förstörelsen är 100 procent.

Men när en Iransk ballistisk missil lyckas ta sig igenom det israeliska luftförsvaret blir skadorna på marken ofta ganska begränsade. Har ni sett en enda byggnad som kollapsat? Jag har det inte. Jag ser bara avhyvlade fasader.

Och om dessa iranska supervapen inte ens lyckas få civila byggnader att kollapsa är deras effekt på hårdgjorda militära mål naturligtvis noll och ingen.
Citera
2026-03-11, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Uhm.. usas rullande miltärbudget 2026 är 23 miljarder var 10 dag. 5 miljarder känns som ett avrundingsfel i samanhanget...
Citera
2026-03-11, 18:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Men när en Iransk ballistisk missil lyckas ta sig igenom det israeliska luftförsvaret blir skadorna på marken ofta ganska begränsade. Har ni sett en enda byggnad som kollapsat? Jag har det inte. Jag ser bara avhyvlade fasader.

Och om dessa iranska supervapen inte ens lyckas få civila byggnader att kollapsa är deras effekt på hårdgjorda militära mål naturligtvis noll och ingen.

För det första så brukar israelerna skjuta ner robotar som hotar viktiga mål så det är mest skrot som faller ner, för det andra så är israeliska byggnader förstärkta (by law) för att tåla att bli bombade men ytterligare en faktor är att Iran fortfarande inte är duktiga på att bygga "reentry vehicles" för exoatmosfäriska robotar, så jag tror det sätter vissa gränser på sprängladdningarnas storlek.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Har ni tänkt på att när Israel bombar mål i Iran och Libanon så kollapsar byggnaderna helt och förstörelsen är 100 procent.

det är ganska stor skillinad på om du slumpmässigt släpper en misil från himlen över ett mål, eller använder en bomb där du själv kan ställa in vilken våning den ska sprängas på och vart bågonstans i taket den ska träffa med någon enstaka meters felmerginal på bägge axlarna.

I balistisk misil smällde ju rätt igenom en synagoga och sprängde ett skydrsum med civila för någon vecka sedan (iran mest lyckade attack ur ett iran perspektiv antar jag)
Citera
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
nja, det är ju bättre precision och man kan ju mixa in andra typer av bomber än den klassiska kombinationen av HE och Brand som användes under ww2.

Ja, det är nog ingen underdrift,

det här är en inte alls overklig spekulativt scenario om hur de förhåller sig mellan nytt och gamalt. https://www.youtube.com/watch?v=0Ozz2WhvE5w
¨

Ok. Du har säkert rätt, men det har inte testats i praktiken.

Överlägsenheten bygger på att det digitala inte glitchar.

Min amerikanska skrivare på jobbet glitchar flera gånger per dag. Det digitala kan man inte lita på.

Överlägsenheten bygger även på info från radarstationer ...

Var det inte en sån radarstation för 5 miljarder som Iran slog ut i början på kriget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in