Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
AIPAC nämns i princip aldrig i svensk media eller diskuteras av svenska journalister. Jag har aldrig hört begreppet diskuteras i svensk TV, i svenska medier eller ens sett en kritisk artikel runt AIPACs funktion i världen och USA.
Jaha ? Du läser inte MSM eller tittar på SvT , eller ? Jag då kan jag hjälpa dig innan den här tråden slår över i konspiratorisk slob
Från Gemini . Tänk vad enkelt allt blir med AI ibland
AIPAC (American Israel Public Affairs Committee) och deras inflytande över amerikansk politik rapporteras om i svenska medier främst i samband med amerikanska valrörelser, Mellanösternkonflikten och analyser av lobbyism.
Här är en sammanställning av svenska medier och sammanhang där AIPAC har uppmärksammats:
SVT Nyheter: Har rapporterat om AIPAC:s roll i USA, exempelvis deras uppmaningar till den amerikanska regeringen gällande diplomatiska kriser mellan USA och Israel.
Dagens Nyheter (DN): Har tagit upp AIPAC i analyser av judisk makt och inflytande i USA.
Global Bar Magazine: Har granskat hur israeliska lobbygrupper (inklusive referenser till lobbyverksamhet i linje med AIPAC) påverkar rapportering och politik.
Internationalen: Har i artiklar om antisemitism och antisionism nämnt AIPAC som en av de betydande judiska lobbygrupperna.
Journalisten: Har rapporterat om kritiken mot att svenska medier ibland förlitar sig för mycket på israeliska källor, där lobbyverksamhet kan utgöra en del av bakgrunden.
Svenska medier generellt (rapportering om USA): Rapporteringen om AIPAC är ofta kopplad till hur organisationen satsar miljonbelopp för att påverka primärval i USA, vilket inkluderar både republikanska och demokratiska kandidater.
AIPAC beskrivs ofta i dessa medier som en av de mest inflytelserika lobbyorganisationerna i USA, som arbetar för att stärka den bilaterala relationen mellan USA och Israel.