2026-03-11, 10:30
Avstängd
Man kan bara undra vad Qatars styrande familj tycker idag efter att Trump lyckades kamma hem en Boeing och flera biljoner dollar från dem samtidigt som de nu drabbas av iranska bomber. Ironin är slående, samma pengar som en gång skulle säkra deras allians med Washington verkar inte längre ge något skydd när regionen åter brinner.
Citera
2026-03-11, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du tycker inte det är pinsamt att visa upp att man bombat några små civila båtar och framställa det som nån sorts framgång då? Tror du att dessa småbåtar tar slut, ska USA bomba alla?

Jag tycker det visar att man inte vet vad fan man håller på med och inte har någon som helst möjlighet att stoppa Iran från att stänga av Hormuz. När Trump gapar på om att man tagit ut hela Irans "flotta" så är det antagligen dessa fiskebåtar han menar

Dina kompisar Trump och Netanyahu förlorar detta krig.

Jag tänkte precis samma sak. Det känns som att Trumps beslut att bomba de iranska minläggningsfartygen var ett panikdrag snarare än en genomtänkt strategi. Han verkar ha tappat greppet om situationen i sundet.
Citera
2026-03-11, 10:43
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Lite oklart vem som äger vad men regimen/IRGC/dess företrädare antas äga enorma tillgångar runtom i världen och ha omfattande vapen och narkotikahandel under paraplyet, inte bara i Iran alltså.
Ok. Min info kom från en sådan mobba ut Starmer nyhet som Engelsmännen älskar att hänge sig åt.

I uk kokar det ju av missnöje, starmers fjäsk mot invandrarna, att UK absolut inte var delaktiga och muslimer är UK nya ansikte. Att italien och Frankrike försvarar engelska baser, Trumps inlägg, ett skepp som härom dagen avseglade och allt runt detta som vi alla säkert känner till.

Finns ett kul klipp på Palestinska ambassadören och Starmers nästan heta/erotiska famtag som lämnar starmer sjukt besvärad men inte gör han något åt det.

Kanske dessa tillgångar kan sälja och frysas. I min värld skulle det ske men det kanske inte sker i verkligheten.
Citera
2026-03-11, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag tänkte precis samma sak. Det känns som att Trumps beslut att bomba de iranska minläggningsfartygen var ett panikdrag snarare än en genomtänkt strategi. Han verkar ha tappat greppet om situationen i sundet.

är väll slut på större fartyg med kapacitet att faktiskt minera sundet att bomba, så då är det bara att skrota allt som flyter.

ser inget konstigt med det.
Citera
2026-03-11, 10:44
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
”Irans regim varnar invånare i Mellanöstern och uppmanar de att hålla sig borta från banker, skriver iranska Tasnim News på Telegram.
Efter att USA och Israel misslyckats med deras ”olagliga” attack mot en av Irans banker kommer Iran att göra samma sak, uppger en talesperson för regimen.
Som ett svar kommer de attackera amerikanska och israeliska banker i regionen.
Uppmaningen är att inte vara inom en kilometers radie från banker.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ok8lbw/israel-har-attackerat-iran?pinnedEntry=1450728
Bara en kul reflektion över det här idiotiska kriget och just banker.

ALLA Irans banker är TOTALT beroende av Oracle för sina databaser. Dvs Oracle kan på sekunden stänga ner alla Irans banker och landet slutar naturligtvis fungera och inte en människa behöver dödas.

Varför gör man inte så? Är det verkligen ingen som tänker på att alla företag i världen är USA-beroende för sin programvara?
Citera
2026-03-11, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Man kan bara undra vad Qatars styrande familj tycker idag efter att Trump lyckades kamma hem en Boeing och flera biljoner dollar från dem samtidigt som de nu drabbas av iranska bomber. Ironin är slående, samma pengar som en gång skulle säkra deras allians med Washington verkar inte längre ge något skydd när regionen åter brinner.

rimligt endå, Qatar har hållit irans Hamas horor om ryggen länge.

Trump gör det som är bäst för USA (vilket är detsamma som för världen), att han ibland tjänar sig en hacka (för det mesta skulle jag tro) sammtidigt är ju sekundärt.

Konugariket trumpistan skulle ju kunna läggas vid den delen av iran, så får även babelstinerna sitt land och sin plats på kartan.
Citera
2026-03-11, 10:47
Medlem
Citat:

Att man släpper videon är kanske mest ett svar på att uppgifter om minering påstås vara pågående . Man får inte glömma att det även pågår ett informationskrig och uppgifter rörandes sundet har stor inverkan.

Skulle tusentals minor placeras ut kommer sundet vara mer eller mindre stängt under lång tid oavsett hur kriget slutar. Med det i åtanke är det nog många som kan tänka sig att ha överseende med att tex USA attackerar så många iranska fartyg som det krävs för att hindra att det sker.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-03-11 kl. 10:57.
Citera
2026-03-11, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
är väll slut på större fartyg med kapacitet att faktiskt minera sundet att bomba, så då är det bara att skrota allt som flyter.

Hade Iran verkligen varit besegrat och inte har något kvar hade striderna upphört vid det här laget. Man ska nog inte köpa allt som sägs från amerikanskt eller israeliskt håll utan att vara rejält skeptisk.
Citera
2026-03-11, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Ok. Min info kom från en sådan mobba ut Starmer nyhet som Engelsmännen älskar att hänge sig åt.

I uk kokar det ju av missnöje, starmers fjäsk mot invandrarna, att UK absolut inte var delaktiga och muslimer är UK nya ansikte. Att italien och Frankrike försvarar engelska baser, Trumps inlägg, ett skepp som härom dagen avseglade och allt runt detta som vi alla säkert känner till.

Finns ett kul klipp på Palestinska ambassadören och Starmers nästan heta/erotiska famtag som lämnar starmer sjukt besvärad men inte gör han något åt det.

Kanske dessa tillgångar kan sälja och frysas. I min värld skulle det ske men det kanske inte sker i verkligheten.

Ja jag känner till fastigheterna i UK som påstås tillhöra Mojtaba, på pappret ägs dom av en påstådd målvakt har jag läst. Jag vet inte säkert vad som stämmer här.

Kan komma att frysas eller beslagtas, vi får se. Vet inte hur man har agerat med IRGC och Hizbollah-tillgångar i Venezuela tex men man får väl anta att dessa får anses som förlorade för dom.

I de bästa av världar så borde ju vissa tillgångar inom Iran överföras till folket/staten vid ett regimskifte tex.
Citera
2026-03-11, 10:54
Medlem
Citat:
Hade Iran verkligen varit besegrat och inte har något kvar hade striderna upphört vid det här laget. Man ska nog inte köpa allt som sägs från amerikanskt eller israeliskt håll utan att vara rejält skeptisk.

är Tel Aviv förintat idag igen altså....

Tycker lite synd om team "muhadaner Stronck", det är ju inte precis chokerande att Apelsin-mannen tar ifrån er möjligheten till "den segern oxo" varje dag, pallinisterna är väll nera på att en sönderklämd israeliska avocada på ica järfälla är ett bevis på "muhamadernas seger över ondskan"....
Citera
2026-03-11, 10:55
Medlem
Citat:

Om sundet redan är minerat spelar det ju ingen roll, det tar ändå decennier att rensa. Iran vann - igen.
Citera
2026-03-11, 10:55
Avstängd
Citat:
rimligt endå, Qatar har hållit irans Hamas horor om ryggen länge.

Trump gör det som är bäst för USA (vilket är detsamma som för världen), att han ibland tjänar sig en hacka (för det mesta skulle jag tro) sammtidigt är ju sekundärt.

Konugariket trumpistan skulle ju kunna läggas vid den delen av iran, så får även babelstinerna sitt land och sin plats på kartan.

Så du menar alltså att Qatar får skylla sig själva för att de haft kontakt med Hamas men att USA:s egna partners med långt blodigare cv som Saudiarabien går fria för att de köper rätt sorts vapen?
Om Qatar "förtjänar" iranska attacker för sina kontakter med Hamas hur ska man då se på Saudiarabien som både stödde jihadistgrupper i Syrien och samtidigt köpte vapen från USA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in