2026-03-11, 08:12
Medlem
grungewhores avatar
I september 2024 meddelades att spärrlinjen vid station Näckrosen skulle monteras ner.

"Näckrosen har valts ut eftersom det är den mest genomsnittliga tunnelbanestationen sett till antal resenärer och uppgångar, enligt Trafikförvaltningen."

https://www.mitti.se/nyheter/har-oppnas-sparrarna-i-tunnelbanan-6.19.246383.273c7152df

En enkel överslagsräkning gör att ett de facto genomsnitt är 1 miljon resenärer genom 100 stationer = 10 000. Näckrosen har 6600 per dygn, d v s väldigt långt under snittet.

Facit visar nu att 1,5 miljoner i intäkter försvann:
https://www.mitti.se/nyheter/facit-for-sparrfritt-vid-nackrosen-15-miljoner-i-forlorade-intakter-6.3.351397.7fe53c6a9c

Jag vill hävda att det kan vara lite missvisande, då det också räknas i hur många med månadskort som blippar för att påvisa passage, när biljetten ändå är giltig. Det är dock inte det mest missvisande:

"Hur nöjd är du med försöket på en skala 1-5?

– Jag får väl säga 3,75. Resenärerna är väldigt nöjda. För alla som rest med barn, hund eller stora bagage har det inneburit en stor vinst. Det har minskat trängsel, köer och irritation. Det som drar ner betyget är att vi hade för dålig skyltning, där kan man vara självkritisk, säger Jakop Dalunde."

Trängsel, köer och irritation kan möjligtvis uppstå vid Tekniska Högskolan, där man har 25500 trafikanter per dygn, som byter färdmedel från Roslagsbana/Buss till Tunnelbana. I Näckrosen som möjligtvis har en trött busshållplats och ett biografkomplex som närmast hålls vid liv av nostalgiska skäl är det knappast rusning. Det är alltså en fullständig lögn.

Man kanske snarare bör se det som en ideologisk idé, att man hoppades på att det vänsterstyre som röstat på dem skulle uppvisa en högre grad av moral vad gäller betalningsbeteende på stationen?

Att diskutera: är öppen spärrlinje något att förorda i befintligt system?

Vad leder detta till? Och finns hållplatser där detta skulle vara önskvärt?

Finns andra metoder? På innerstadsbussarna har man tagit hjälp av värdar vid flera ingångar i bussarna för att öka farten för påstigning t ex, är detta ett slags alternativ även i tunnelbanan?
Citera
2026-03-11, 08:33
Medlem
stilichos avatar
Det är ju många kollektivtrafiksystem som inte använder fysiska spärrar. Det kombineras då med betydligt intensivare flygande kontroller istället. Det finns förstås fördelar och nackdelar med båda systemen. För den som ändå har någon sorts periodkort är det givetvis en stor fördel att det inte finns några fysiska spärrar medans det för den som köper sin biljett på stationen kan vara mer förvirrande.

Exakt vad experimentet som bekskrivs i trådstarten skulle visa har jag svårt att se. Jag förstår heller inte hur de kan räkna ut att de förlorat 1,5 Mkr i intäkter. En liten station som Näckrosen kan inte sälja biljetter för så mycket mer än så under ett år och det skulle i sådana fall betyda att biljettförsäljningen sjönk till noll, vilket låter osannolikt. Så min slutsats är att det här verkar vara politisk PR. I vilket syfte kan jag inte riktigt utröna, men särskilt seriöst verkar det inte vara.
Citera
2026-03-11, 09:03
Medlem
En stor nackdel med öppna spärrlinjer har visat sig vara att näringsidkare som är etablerade i närheten av stationer med noll biljettkontroll i mycket högre grad drabbas av bråk och snatterier i sina butiker.
Är det ingen biljettkontroll så kan löskefolket smidigt och gratis ta sig till dessa platser, utföra sina brott och sedan snabbt och enkelt ta sig därifrån.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-03-11 kl. 10:01.
Citera
2026-03-11, 09:08
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är ju många kollektivtrafiksystem som inte använder fysiska spärrar. Det kombineras då med betydligt intensivare flygande kontroller istället. Det finns förstås fördelar och nackdelar med båda systemen. För den som ändå har någon sorts periodkort är det givetvis en stor fördel att det inte finns några fysiska spärrar medans det för den som köper sin biljett på stationen kan vara mer förvirrande.
Vi har t ex lokalbanorna vars mätningar styrs av "blippande". Som resande på sådana så är det oerhört få flygande kontroller, en per månad har jag bevittnat i genomsnitt skulle jag uppskatta.

Citat:
Exakt vad experimentet som bekskrivs i trådstarten skulle visa har jag svårt att se. Jag förstår heller inte hur de kan räkna ut att de förlorat 1,5 Mkr i intäkter. En liten station som Näckrosen kan inte sälja biljetter för så mycket mer än så under ett år och det skulle i sådana fall betyda att biljettförsäljningen sjönk till noll, vilket låter osannolikt. Så min slutsats är att det här verkar vara politisk PR. I vilket syfte kan jag inte riktigt utröna, men särskilt seriöst verkar det inte vara.
Nej, det var min tanke också. Det här med "blippandet" är kopplat till ett större system, vilket därmed blir ett större problem, som i exemplet med lokalbanorna. Om endast de som köper enkelbiljett blippar, så blir ju statistiken helt skev. Plötsligt "reser ingen" med dem och vi kan ha halvtimmestrafik.

Det är förstås orimligt, men när man gör såna här "lösningar" som är genomkorkade, kan ju även tolkningarna brista i intelligens.
Citera
2026-03-11, 09:10
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
En stor nackdel med öppna spärrlinjer har visat sig vara att näringsidkare som är etablerade i närheten av stationer med noll biljettkontroll i mycket högre grad drabbas av bråk och snatterier i sina butiker.
Är det ingen biljettkontroll så kan löskefolket smidigt och gratis ta sig till dessa platser, utföra sina brott och sedan snabbt och smidigt ta sig därifrån.
Det tas upp i artikeln, men motsägs av lokalpolis. Förklaringen är förstås att den lokale handlaren inte går och anmäler varje gång nån snattar en Snickers, vilket polisen förstås är högst medvetna om.

I vänsterns värld är alltså småkriminalitet något man får räkna med.
Citera
2026-03-11, 09:28
Medlem
Goulburns avatar
Citat:

På Göteborgs spårvägar har ju ingen kontrollerat de påstigandes biljetter sedan 1960 talet. Man bedömde väl att kostnaden för konduktörer var större än inkomstbortfallet p.g.a. gratisåkare. Nackdelen är ju att man måste skaffa biljett innan man stiger ombord.

https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborgs_sp%C3%A5rv%C3%A4g

Citat:
Ett nytt biljettsystem med självbetjäning på släpvagnarna infördes den 2 juni 1967 på spårvägslinjerna 1 och 3 samt vissa busslinjer. Det innebar att passagerarna själva stämplade förköpta kuponger i en maskin. Kravet var att man måste ha kort, sammanhängande kuponger eller övergångsbiljett. Samtidigt (1 juni) infördes att all stämpling vid övergång slopades, alltså behövde man bara stämpla kupongerna vid framresans början och vid början av returresan.[49] Innan dess stämplade förare eller konduktör biljetterna. De 550 biljettmaskinerna (kallades "bm", biljetteringsmaskiner)[50] levererades av det franska företaget Société de Construction d'Appareils Mécaniques Precision i Paris. "Biljetteringsmaskinerna" infördes på prov först på busslinje 84 den 4 april och på spårvagnslinjerna 2, 3, 4, 5 och 7, den 17 april. Den 2 maj infördes systemet på samtliga spårvagnslinjer och konduktörerna drogs därmed in.[51]
Citera
2026-03-11, 09:30
Medlem
Paris24s avatar
Det är avskyvärt med icke-spärrar. Det är som att man ställde sin cykel olåst på trottoaren "det är fult att stjäla så ingen kommer att ta den". Naturligtvis MP som har denna naiva åsikten om andra människor. Det är just därför de är miljömuppar, de fattar inte hur människor fungerar. Bara ideologiska stollar utan folkvett kan rösta på MP eller V, de mest människo-okunniga partierna.
Citera
2026-03-11, 09:37
Medlem
Bagarmossen och Skarpnäcks hade öppen spärrlinje när dom öppnade i mitten av 1990-talet. Men i början av 2000-talet byggdes dom om med traditionell spärrlinje för det var för mycket tjuvåkande.

Gubbängen har eller hade en sida öppen. Hur blev erfarenheterna av det?

Ska jag va helt ärligt tror jag kostnaden för att ha spärrlinje inte bär upp kostnaden. Dom som tjuvåker gör det ändå. Att byta från vändkors till dom spärrarna vi har nu var en onödig investering.
Citera
2026-03-11, 09:42
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:

Som utan OVs inte vågar göra något mot personer som möjligen kan bli våldsamma.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-03-11 kl. 09:46.
Citera
2026-03-11, 09:50
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Bagarmossen och Skarpnäcks hade öppen spärrlinje när dom öppnade i mitten av 1990-talet. Men i början av 2000-talet byggdes dom om med traditionell spärrlinje för det var för mycket tjuvåkande.

Gubbängen har eller hade en sida öppen. Hur blev erfarenheterna av det?

Ska jag va helt ärligt tror jag kostnaden för att ha spärrlinje inte bär upp kostnaden. Dom som tjuvåker gör det ändå. Att byta från vändkors till dom spärrarna vi har nu var en onödig investering.

Jo, den där filmsnutten på dryga minuten som visar när K@wesa bråkar vid spärrarna så kan man på den korta stunden se typ fyra stycken som plankar om jag inte kommer ihåg helt fel.
Citera
2026-03-11, 10:05
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vi har t ex lokalbanorna vars mätningar styrs av "blippande". Som resande på sådana så är det oerhört få flygande kontroller, en per månad har jag bevittnat i genomsnitt skulle jag uppskatta.

Nej, det var min tanke också. Det här med "blippandet" är kopplat till ett större system, vilket därmed blir ett större problem, som i exemplet med lokalbanorna. Om endast de som köper enkelbiljett blippar, så blir ju statistiken helt skev. Plötsligt "reser ingen" med dem och vi kan ha halvtimmestrafik.

Det är förstås orimligt, men när man gör såna här "lösningar" som är genomkorkade, kan ju även tolkningarna brista i intelligens.

SL räknar resenärer på andra sätt regelbundet och har bra koll på resandeflödena på de olika platserna och trafikslagen. Förstås!
Citera
2026-03-11, 10:23
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
SL räknar resenärer på andra sätt regelbundet och har bra koll på resandeflödena på de olika platserna och trafikslagen. Förstås!
Har inte sett trafikanträknare på år och dar, hur gör de nu menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in