2026-03-10, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Intressant med Myhlback i Drammen. Och sedan Frida mot Ebba i femmilen och Jonna mot Linn i sprinten och femmilen.

Kul. Den banan borde passa perfekt för Alvars stakning.
Citera
2026-03-10, 16:18
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Japp. Jonna ska gå före Ilar och Ribom till 10k skate. Där gav man bort en topp-6, kanske medalj.

Jag har förståelse för att man tog ut Svahn före Dahlkvist till teamsprinten.

Japp. En jättemiss att man inte märker att Svahn förbereder sig till femmilen. Där kan man ha gett bort en medalj. Någon som antagligen blir svårare att få svar på är varför Dahlkvist och Ilar är osugna på att starta i OS-femmilen och inte går att peppa. Att Anger och Poromaa vägrade köra är mer förståeligt. De hade hamnat långt under sin kapacitet.

Något annat som kan vara svårt att få svar på är hur och varför en förkylningsvåg sköljde runt i truppen.
Alle er enige om at Jonna er uovervinnelig på en 7,5 km stafett-etappe i skate uansett føre.
Selvsagt ville hun tatt medalje på 10 km om hun kjente seg tagget. Så stor skilnad er det ikke på 7,5 og 10.
Citera
2026-03-10, 16:57
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Så kan det naturligtvis bli, men jag hoppas han söker ny tränare nu. Att byta tränare ett .par tre gånger under en karriär är bara nyttigt
Jag tror Poromaa ville för mycket för snabbt efter att han tog silvret. Han hade ju en väldigt fin form under femmilen i Trondheim på VM. Har har känt att han ligger nära Kläbo i kapacitet på den distansen, och har då varit sjukt taggad att höja nivån på träningen för att kunna slå Kläbo. Men istället så gick han över gränsen och blev kraftigt nedtränad. Man får hoppas att han blir klokare och satsar mer långsiktigt på att bygga kapacitet istället för att försöka stressa fram det. Det är nog oerhört svårt att veta var ens gränser ligger när man tränar på den nivån. Men han och Ljung lyckades ändå med något bra inför VM 25, hoppas de kan bygga vidare på det istället för att ta för stora kliv i träningsvolym/intensitet.
Citera
2026-03-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Kul. Den banan borde passa perfekt för Alvars stakning.
Jag vill minnas att det varit stakfria zoner i Drammen tidigare. Någon som vet hur det är i år?
Citera
2026-03-10, 23:17
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Hur många säsonger tror ni det tar innan Lars Heggen kan vinna över Kläbo i sprint? 2,3 ,4 ? Kan det ske redan nästa säsong? Just nu känns han som den enda utmanaren.
Citera
2026-03-10, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag vill minnas att det varit stakfria zoner i Drammen tidigare. Någon som vet hur det är i år?
Ingenting, vad jag kan se, som förmedlats till lagen säger nånting om stakfria zoner.
Citera
2026-03-10, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Hur många säsonger tror ni det tar innan Lars Heggen kan vinna över Kläbo i sprint? 2,3 ,4 ? Kan det ske redan nästa säsong? Just nu känns han som den enda utmanaren.
Ja, han rör sig med enorm frekvens.
Citera
2026-03-11, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PynchonsApa
Nu avslutar alltså Poromaa, Anger o Halvarsson sina säsonger i förtid.
Ja, är nog lika bra. De får sätta sig o fundera vad som gick fel.

Skulle gjorts tidigare! Hoppas Porris och Anger byter tränare och börjar om lite, inte minst pga jag tror att det kan hjälpa dom mentalt att göra en ordentlig förändring.
Citera
2026-03-11, 07:16
Medlem
Citat:
Någon som antagligen blir svårare att få svar på är varför Dahlkvist och Ilar är osugna på att starta i OS-femmilen och inte går att peppa.

Maja kan göra okej resultat på 10 km men låt oss vara ärliga, det ska mycket till för att hon ska göra ett bra resultat på hela 50 km. Låt oss inte glömma att hon är en sprinter i första hand, även om hon utvecklat sin distansförmåga. Moa kände sig ur form och ville försöka få ordning på formen för att kunna avsluta starkt i världscupen där hon ligger bra till i totalen, kan hålla med om att hennes form var klart dalande men ändå lite konstigt val tycker jag. Moa och Linn borde varit kvar!
Citera
2026-03-11, 07:42
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Någon som antagligen blir svårare att få svar på är varför Dahlkvist och Ilar är osugna på att starta i OS-femmilen och inte går att peppa. Att Anger och Poromaa vägrade köra är mer förståeligt. De hade hamnat långt under sin kapacitet.

Det är väl inget konstigt i sig. Ilar har aldrig haft sin styrka i långa lopp, och framförallt inte i klassiskt. Dessutom banor som inte passar henne bra. Sen har vi ju i efterhand fått veta att hon har/haft problem muskulärt i underkroppen också. Maja är inte heller nåt medaljhopp på en femmil.

Jag hade inte haft nåt problem om man ställt upp med 3 åkare på femmilen ärligt talat. Normalt ska 5 åkare på plats 2 dar innan räcka, men nu blev ju både Frida och Jonna sjuka med väldigt kort varsel. Det är såklart väldigt oturligt. Problemet uppstod ju när man petar en Linn som har en ärlig medaljchans, som med all rätt blir heligt förbannad och åker hem med flygbiljetten som ju ledningen bokat åt henne. Det är alltså ledningen som anser att man inte behöver en enda reserv kvar på plats.
Citera
2026-03-11, 10:04
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Det är väl inget konstigt i sig. Ilar har aldrig haft sin styrka i långa lopp, och framförallt inte i klassiskt. Dessutom banor som inte passar henne bra. Sen har vi ju i efterhand fått veta att hon har/haft problem muskulärt i underkroppen också. Maja är inte heller nåt medaljhopp på en femmil.

Fast båda ska ju köra femmilen på lördag.
Citera
2026-03-11, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Fast båda ska ju köra femmilen på lördag.
Ja?
Dom ser väl chansen att kunna ta några poäng till VC där dom ligger bra till.

Ser inget fel i det dom gjorde under OS.

Är det klarlagt eller en skröna att Linn's enda besked om 5-milen var en biljett via telefon?
Vem har isf bestämt den bokningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in