2026-03-10, 22:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minfagel
Tror du att AIS är det enda sättet, hört talas om drönare kikare mm

Du menar att de ska identifera fartygen med kikare och sen spränga minor? Jag trodde att du syftade på något som skulle vara enklare och mer kostnadseffektivt än att använda flygdrönare och något som inte Nick Cage klarar av att hantera: https://youtu.be/JF4tdyuBGqI?t=76
Citera
2026-03-10, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nog?

Du vet alltså inte vad du pratar om.

Jo, man behöver radar för att förvarnas om vad som är på väg in i sundet och för att lokalisera mål som man sedan leder sina små attackbåtar och kustrobotar mot.

Just därför har(eller hade) Iran ett väl utbyggt radarsystem i området i fråga.

Jag redigerade bort det mesta i din text då det är gish-galop utan relevans för det jag diskuterar.
Jo jag vet hur du diskuterar, man får inte gå emot dina tankar eller hur.

Man behöver INGEN RADAR idiot.

Ska tillägga att om det är ett hårt stridområde vill man inte ha radar, du kan googla om varför.
Citera
2026-03-10, 22:41
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Önskar tips på bra nyhetskällor.

Vem bevakar Mellanöstern bäst?

Barak Ravid tycker jag är bra.

https://www.axios.com/authors/barak_ravid
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-03-10 kl. 22:49.
Citera
2026-03-10, 22:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
Du tror Judarna ”håller” sig för att sända Iran till stenåldern?🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Ja, eftersom att jag tror att planen är att folket i ett visst läge ska resa sig moy regimen och avsluta kriget.

Trump har antytt det och Netanyahu säger.

Citat:
– Vårt mål är att få det iranska folket att kasta av sig tyranniets börda. I slutändan är det upp till dem.
Citera
2026-03-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Kanske men folk gillar inte bli bombade. Iranierna blir säkert sura på USA. Och Shia i Bahrain blir sura på Iran.
Vi får se. Jag tror USA gjort en felbedömning. Iran hade en större förmåga och lyckas samtidigt dra in en massa aktörer som ökar på kaoset. En fråga som vöstvärlden borde ställa sej:Hur smart var det att stödja Sunniextremister världen över. Naturligtvis ska vi inte stödja Shia heller. Men USA:s låsning sedan 1960-talet att stödja islamister leder i längden fel.
Citera
2026-03-10, 22:49
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Om USA skjuter sönder alla minutläggare kan väl Iran inte göra mkt mer?

Sedan måste väl någon ta hand om dem (minor)? Hur länge tar det och vem gör det?
Nej men att förstöra alla sätt att lägga ut minor är ett jättejobb. Med tanke på hur kränkt den orange farbrorn verkar vara så kanske USA verkar ligga lite efter i schemat för att förhindra detta.

Att sundet mineras om strider skulle bryta ut mellan Iran och en motståndare är liksom scenario 1A i mitt huvud.
Citera
2026-03-10, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa, vi ser hur USA tagit kontrollen över världens enskilt största oljereserver, Venezuela. I praktiken återtagit kontrollen av Panamakanalen och kastat ut Kina.

Tar nu USA över kontrollen över Hormuzsundet och Khargön så har vi en helt annan global spelplan. Alldeles särskilt för länderna Asien. Inte minst Kina och Indien.

Ska bli intressant att se hur Kina svarar.
Citera
2026-03-10, 22:50
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Vi får se. Jag tror USA gjort en felbedömning. Iran hade en större förmåga och lyckas samtidigt dra in en massa aktörer som ökar på kaoset. En fråga som vöstvärlden borde ställa sej:Hur smart var det att stödja Sunniextremister världen över. Naturligtvis ska vi inte stödja Shia heller. Men USA:s låsning sedan 1960-talet att stödja islamister leder i längden fel.

Detta var en massiv felbedömning av Trump och den amerikanska administrationen. Lite samma misstag som Ryssland gjorde med Ukraina. Man gick självsäkert in, och trodde det skulle bli en enkel historia som ett överlägset land.

Men det är så mycket mer som spelar roll hur ett krig slutar. Uthålligheten hos respektive sida. Påverkan på ekonomin. Lager av ammunition och vapen. Geopolitik. Vi ser allt sådant spela ut här, till USA's nackdel.

Jag vet inte hur Trump ska kunna krångla sig ur detta, utan ytterligare eskalering och ännu mer kollaps av ekonomin. Det troligaste är nog att Trump kör en TACO, drar sig ur med svansen mellan benen och deklarerar att "Iran har gjort unconditional surrender"

Kanske en del av hans fårskock till MAGA-rörelse går på detta.
Citera
2026-03-10, 22:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minfagel

Man behöver INGEN RADAR idiot.

Ska tillägga att om det är ett hårt stridområde vill man inte ha radar, du kan googla om varför.

Jo man behöver och vill ha radar.

För att attackbåtar och minläggare ska kunna röra sig över ytan behöver man veta vad som finns i luften och var det finns annars är det stor risk att USA bekämpar dom likt man gjort mot småbåtar utanför Venezuela.

Man behöver också radar för att lokalisera mål på ytan.

Ja, Iran har ett flertal radarmodeller som är passiva, de sänder inte ut en signal, de tar emot signaler.
Citera
2026-03-10, 22:55
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ska bli intressant att se hur Kina svarar.
Tror de går in som tredje part. De har inte mycket att tjäna på att stödja Irans regim för hårt. De vill få slut på kriget så fort de kan, köpa olja och gas av vilken jävla regim som än styr Iran i sommar (kanske helst inte för västvänlig) samt inte behöva lägga för mycket tid och pengar på problemet.

Kinas problem är tiden. De har oljereserver men de töms rätt fort och måste byggas upp igen. Det vill de såklart göra till så låg kostnad som möjligt - helst med ett Hormuzsund utan minor. Om de ska engagera sig militärt kan jag tänka mig att de skickar minröjare, en hangarfartygsgrupp för Fredsbevarande Uppgifter™ samt civila resurser att få igång oljeleveranserna igen.
Citera
2026-03-10, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo man behöver och vill ha radar.

För att attackbåtar och minläggare ska kunna röra sig över ytan behöver man veta vad som finns i luften och var det finns annars är det stor risk att USA bekämpar dom likt man gjort mot småbåtar utanför Venezuela.

Man behöver också radar för att lokalisera mål på ytan.

Ja, Iran har ett flertal radarmodeller som är passiva, de sänder inte ut en signal, de tar emot signaler.
Nej man behöver inte Radar ej heller GPS.

Alla radarer sänder.

Jag vet hur du är att diskutera mot, ingen sanning biter oavsett vad.
Citera
2026-03-10, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Tror de går in som tredje part. De har inte mycket att tjäna på att stödja Irans regim för hårt. De vill få slut på kriget så fort de kan, köpa olja och gas av vilken jävla regim som än styr Iran i sommar (kanske helst inte för västvänlig) samt inte behöva lägga för mycket tid och pengar på problemet.

Kinas problem är tiden. De har oljereserver men de töms rätt fort och måste byggas upp igen. Det vill de såklart göra till så låg kostnad som möjligt - helst med ett Hormuzsund utan minor. Om de ska engagera sig militärt kan jag tänka mig att de skickar minröjare, en hangarfartygsgrupp för Fredsbevarande Uppgifter™ samt civila resurser att få igång oljeleveranserna igen.
Problement Kina som jag nämnt är att allt handlar om oljan och geopolitik, USA vill göra en Venezuela 2 dvs styra vem som får handla och själva får procent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in