2026-03-10, 22:18
Medlem
Iran har massa C-802 sjömålsrobotar som är ett hot mot sjöfarten i Hormuz. Israel lärde sig bekämpa dessa robotar elektroniskt för 20 år sen. Problemet är att civila fartyg inte har elektroniska motmedel och således sänks lätt. En SAAR-5 bekämpar lätt ett dussin C-802 elektroniskt. Hanit-incidenten berodde på fel i telekrigsystemet och skulle inte hänt i normala fall.
Citera
2026-03-10, 22:18
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minfagel
Man skjuter inte så nära en skola om man inte är hänsynslös.

Det är Iran som säger att en amerikansk robot som slagit ner vid skolan. USA skjuter inte på civil infrastruktur, det kan vara så att roboten har blivit bekämpad på vägen mot målet och störtat.
Citera
2026-03-10, 22:20
Medlem
okok1s avatar
Om USA skjuter sönder alla minutläggare kan väl Iran inte göra mkt mer?

Sedan måste väl någon ta hand om dem (minor)? Hur länge tar det och vem gör det?
Senast redigerad av okok1 2026-03-10 kl. 22:23.
Citera
2026-03-10, 22:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej Trump är 100% omöjlig att påverka, han är en narcissist.

Okej, om vi hoppar över ditt tramsiga kampanjande mot Trumps personlighet.

Vilket land skulle Iran kunna få att påverka USA och Israel att sluta kriga genom att blockera Hormuzsundet med minor?

Hur kan det landet påverka USA?
Citera
2026-03-10, 22:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Låter troligt. Viktigt att kontrollera oljan.

Jaa, vi ser hur USA tagit kontrollen över världens enskilt största oljereserver, Venezuela. I praktiken återtagit kontrollen av Panamakanalen och kastat ut Kina.

Tar nu USA över kontrollen över Hormuzsundet och Khargön så har vi en helt annan global spelplan. Alldeles särskilt för länderna Asien. Inte minst Kina och Indien.
Citera
2026-03-10, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det gör dom ju redan, amerikanskt flyg åker runt i Iran och bombar som de vill. Vart har dom inte bombat?

Jag har inte påstått om vad eller inte dom bombat. Jag har däremot läst på aftonbladet att usa och isarel flyger fritt och myser lite hur dom vill. Jag bad om några videos på det, jag hittar inte själv. Vi andra är inte insatta i detta lika mycket som du, och vi har inte insider info om vart dom ska slå till. Det är liksom bara du som sitter på sån tung info. Du får respektera att vi inte leker med dom stora pågarna som du gör. Så, kan du vara snäll och länka videos jag bad om. Tack
Citera
2026-03-10, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, det räcker att påstå att man har minerat och att ingen kommer åt området för att bekräfta eller dementera.

Den enda lösningen på detta problem som jag ser det är att inledningsvis bekämpa Irans radarförmåga i området, därefter slå ut robotvapnet och ledningsförmåga, sedan minröja och avslutningsvis eskortera oljetranporter genom sundet.

Ett sådant scenario kan förklara varför ett tredje amerikanskt hangarfartyg är på väg till området, att specialförband på 18.000 man ställt in övningar, att Frankrike skickar ett hangarfartyg till Cypern m.m.

Det kan handla om att man förbereder sig för att ta och säkra valda delar av Iran av strategisk betydelse för säkrad sjöfart.
Man ska tänka på att sundet är så smalt att du nog inte behöver radar för något där.

Detta är nästan ett slag mellan väst och Kina och till stor del ryssland, Indien är horor som går i säng med den som betalar eller säljer.

Kan väst klippa Iran så klipper dom en stor del av Mena, dvs en ny kolloniseringsvända
Citera
2026-03-10, 22:31
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Önskar tips på bra nyhetskällor.

Vem bevakar Mellanöstern bäst?
Citera
2026-03-10, 22:32
Medlem
Citat:
Ja, det kan vara ett tecken på att regimen i Teheran insett att spelet är förlorat.

I princip skulle USA och Israel kunna sända Iran tillbaks till stenåldern om det är motiverat.

Man drar sig antagligen i det längsta för att inte förlora sina bästa allierade boots on the ground, irans befolkning.
Du tror Judarna ”håller” sig för att sända Iran till stenåldern?🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Citera
2026-03-10, 22:32
Bannlyst
Citat:
Okej, om vi hoppar över ditt tramsiga kampanjande mot Trumps personlighet.

Vilket land skulle Iran kunna få att påverka USA och Israel att sluta kriga genom att blockera Hormuzsundet med minor?

Hur kan det landet påverka USA?
Jag tror inget, USA har utvecklats till en defaktodiktatur långt långt värre än tex Ryssland Kina.

Inget land kan rå på USA, löjligt nog är de enda som kan rå på USA farliga inriktning några av Trumps golfpolare typ. dvs han lyssnar inte på externa ej heller på press.
Senast redigerad av minfagel 2026-03-10 kl. 22:36.
Citera
2026-03-10, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Visst kan minor fjärrstyras men eftersom Iran stör ut AIS systemet så vet ju inte Iran vilka fartyg som de ska spränga och vilka de inte får spränga. Om du inte har tiotusentals minor ute så är det enklare och billigare att använda flygdrönare.
Tror du att AIS är det enda sättet, hört talas om drönare kikare mm
Citera
2026-03-10, 22:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Man ska tänka på att sundet är så smalt att du nog inte behöver radar för något där.

[. . .]

Nog?

Du vet alltså inte vad du pratar om.

Jo, man behöver radar för att förvarnas om vad som är på väg in i sundet och för att lokalisera mål som man sedan leder sina små attackbåtar och kustrobotar mot.

Just därför har(eller hade) Iran ett väl utbyggt radarsystem i området i fråga.

Jag redigerade bort det mesta i din text då det är gish-galop utan relevans för det jag diskuterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in