2026-03-10, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Ah, det var ju ett bra sätt att se det på. Oavsett kan man ju tilldela alla parter ansvar på olika sätt.
Vad jag menar är ju dock att Press etiken tilldelar allt ansvar för den som publicerar.
Direkt ansvar för innehållet och hur innehållet framställs. Lite som man kan se politiska tidningar vinklar händelser på olika sätt vilket man kan se i USA emellan höger och vänster.
Men har också indirekt ansvar för hur informationen i artikeln används. På ett sätt är det samma sak men som jag förstår dig är ett sätt att tillämpa det att de har direkt ansvar för sin publicering men indirekt ansvar för hur läsaren använder det.

Men vad jag främst läser av är att man kan tillämpa det på den uthängde har indirekt ansvar medans dumpen har direkt ansvar för publiceringen.
De riktigt inbitna anser ju att den uthängde har direkt ansvar för vad som skett och indirekt ansvar för den skadan som skett. Att Dumpen inte har något ansvar överhuvudtaget.

Instämmer till fullo.
Citera
2026-03-10, 14:55
Medlem
tens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Vittnen påverkade av Dumpen och därmed friad.

Kom igen nu teflonkalle.
Kom med ett riktigt exempel där Dumpen fått en gärningsman friad!
Citera
2026-03-10, 14:56
Medlem
Citat:
Det är ju det mest skeva av allt. Publicerar för andra offer (teoretiskt) skall se och anmäla (kommer inte hända).

Men vi kör på den ursäkten. Då bör det gallras efter 2 mån eller dyl. År in och år ut fyller 0 syfte. Inte ens gäddan själv ser ut som vid konfrontationen x år senare, så fyller ingen funktion.

Lycka till att hänvisa till proportionalitet när det kommer till "seriös journalistik".
Här har du definitivt en poäng. I början hette det att omgivningen behövde få veta. Med tiden blev det inte rumsrent och har ändrats till att offer ska få upprättelse (låter ju vackert). Av de drygt 700 som hängts ut är det möjligen runt 50 st. som har tidigare offer. Det verkar som att gäddor aldrig åldras. Vad är syftet och moralen med att ha kvar de som begått självmord dessutom?
Citera
2026-03-10, 14:56
Medlem
Citat:
Redit
https://www.reddit.com/r/Sverige/comments/1hkk0ym/ni_som_k%C3%A4nner_n%C3%A5gon_som_blev_uth%C3%A4ng d_p%C3%A5_dumpen/
Främst hat, men några sympatiska. Såg inte någon historia om hur någon bättrat sig dock.
Men var några som säger att de fortfarande umgås.

Citat:
Dumpen själva
https://dumpen.se/2022/01/22/hur-gick-det-sedan/
Det var ju ungefär den uppdatering jag väntat mig. Det positiva här är hur de inte sett dem online i deras mening. Men inget om hur folk bättrat sig eller att de varit positiva till någon så som jag förstod dig i ditt förra meddelande.

Citat:
Norran
https://www.norran.se/story-nyheter/sverige/artikel/mannen-berattar-sa-blev-livet-efter-dumpen-rasade-ihop/rk35zexl
Citat:
Men han säger ju själv att han inte tänkte ha sex med något barn, utan att det var kvinnan han var intresserad av.

– Jo, men det säger ju alla, precis alla. Om den förklaringen lyckas övertyga någon är det inte särskilt smickrande för den personen.
Inget om hur mannen bättrat sig mer än just att han flyttat för att kunna fortsätta leva. Citatet ifrån Sara beskriver ju dem rätt bra. Allt som sägs är lögner och den uthängde sida är helt värdelös om den inte går i linje med deras historia. Det ges ingen chans att försvara sig och när man försöker så finns det inget som gör att någon tror en.

Citat:
Expressen
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/han-hangdes-ut-av-dumpen-berattar/
Denna är ju den närmsta att någon bättrat sig och försökt jobba med sig själv. Men även han blir ju inte trodd i sin vädjan till Dumpen. Han ges inte en chans att visa sig bättre eller att plocka ihop sitt raserade liv och bygga upp det på nytt och bättre.
Vilket är synd, för detta vore väl ändå den bästa utkomsten. Att Dumpen skulle samarbetat med de uthängda och när de tagit tag i sina liv kunna släppa sitt grepp om dem. Ge dem en chans att bättra sig och gå vidare. Vilket skulle visa andra att detta är vägen de vill att folk som blir uthängda går.

Citat:
Just expressens är faktiskt bra. Men, det förändrar inte helheten, att i svallvågorna efter Dumpen är det trasiga män (som nog är mer farliga än innan), barn utan pappa (i olika omfattning), m.m. m.m.

Så bara för det finns män som tar det hela rätt "bra" så förändrar det inte så mycket i stort.
Jag håller med dig, det finns en stor helhetsbild att väga in. Där jag anser att Dumpen ser det något trångsynt och snarare vill fylla sin databas med material än att någon faktiskt tar tag i sitt liv och blir bättre för att gå vidare. Vilket också tycks framgå om man kollar Reddit och FB tråden "Gäddorna".

Syftet skulle ju ändå vara att skapa ett bättre samhälle för barnens skull. Men det är tydligt att det är viktigare med straff och rättsliga åtgärder snarare än att samarbeta med dem och försöka få vård så att de inte är någon fara.
Vilket också är självbetjänande då om de stöter på dem igen kan de hänga ut dem ytterligare en gång till och därför få mer uppmärksamhet. Istället för att faktiskt förbättra dem och minska chansen för ytterligare uthängning. Vilket får de att framgå att de inte vill att någon bättrar sig utan snarare försöker igen för de bättrar deras narrativ. Att det också kan leda till att riktiga barn far illa till vid nya försök gynnar ju också deras narrativ då de kan påpeka hur farlig personen var och att de hade rätt.
En tanke som ändå är rätt skrämmande då det är mer gynnsamt för dem om en person fortsätter snarare än att hjälpa personen få vård och inte landa hos dem igen.
Citera
2026-03-10, 15:37
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Syftet skulle ju ändå vara att skapa ett bättre samhälle för barnens skull. Men det är tydligt att det är viktigare med straff och rättsliga åtgärder snarare än att samarbeta med dem och försöka få vård så att de inte är någon fara.
Vilket också är självbetjänande då om de stöter på dem igen kan de hänga ut dem ytterligare en gång till och därför få mer uppmärksamhet. Istället för att faktiskt förbättra dem och minska chansen för ytterligare uthängning. Vilket får de att framgå att de inte vill att någon bättrar sig utan snarare försöker igen för de bättrar deras narrativ. Att det också kan leda till att riktiga barn far illa till vid nya försök gynnar ju också deras narrativ då de kan påpeka hur farlig personen var och att de hade rätt.
En tanke som ändå är rätt skrämmande då det är mer gynnsamt för dem om en person fortsätter snarare än att hjälpa personen få vård och inte landa hos dem igen.
Ja, för detta ämne är minst lika intressant som allt annat. I reddittråden kan man läsa om en del vars sambo eller dyl gått tillbaka, någon hade nytt välbetalt jobb osv.

Vi är ändå uppe i 750st nu. 730 kan man väl säga då (minus suicid). Jag tror trots allt inte att 730 män har bara lagt sig ner och dött. Men jag tror och hoppas att merparten kommer på banan igen.
Citera
2026-03-10, 15:46
Medlem
Citat:
Ja, för detta ämne är minst lika intressant som allt annat. I reddittråden kan man läsa om en del vars sambo eller dyl gått tillbaka, någon hade nytt välbetalt jobb osv.

Vi är ändå uppe i 750st nu. 730 kan man väl säga då (minus suicid). Jag tror trots allt inte att 730 män har bara lagt sig ner och dött. Men jag tror och hoppas att merparten kommer på banan igen.
Ja, det hade ju varit av intresse att folk kunnat ta tag i sig själva resa sig upp och återgå till ett värdigt liv. Om detta är ett något sämre, likvärdigt eller bättre spelar ju ingen roll.
De är en mindre risk för att skada någon om de är en del av samhället än utstötta och det måste ju ändå finnas en belöning för att utveckla sig och anpassa sig efter samhällets normer snarare än mer utanförskap.
Citera
2026-03-10, 16:02
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ja, det hade ju varit av intresse att folk kunnat ta tag i sig själva resa sig upp och återgå till ett värdigt liv. Om detta är ett något sämre, likvärdigt eller bättre spelar ju ingen roll.
De är en mindre risk för att skada någon om de är en del av samhället än utstötta och det måste ju ändå finnas en belöning för att utveckla sig och anpassa sig efter samhällets normer snarare än mer utanförskap.
Visst är det så. Flytta är väl ingen nödvändighet alla gånger (beror på var man bor från början), likaså byta namn. Sen är det ju enorm skillnad på varit rätt anonym redan innan eller typ politiker, eller lokalkändis på något vis.

Jag vill gärna tro att dem flesta faktiskt kan få lika bra liv, och att det beror nästan uteslutande på ren & skär mental styrka.

I andra tråden var det ju någon som sett han i norrköping va ute och knata med tjej och barnvagn, inte ens bemödat sig ändra look (som var rätt utmärkande). Så mental styrka är nog nyckeln till framgång. Inte så bara visserligen.
Citera
2026-03-10, 16:21
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Visst är det så. Flytta är väl ingen nödvändighet alla gånger (beror på var man bor från början), likaså byta namn. Sen är det ju enorm skillnad på varit rätt anonym redan innan eller typ politiker, eller lokalkändis på något vis.

Jag vill gärna tro att dem flesta faktiskt kan få lika bra liv, och att det beror nästan uteslutande på ren & skär mental styrka.

I andra tråden var det ju någon som sett han i norrköping va ute och knata med tjej och barnvagn, inte ens bemödat sig ändra look (som var rätt utmärkande). Så mental styrka är nog nyckeln till framgång. Inte så bara visserligen.
"Mental styrka"?
Jag tror mer på Dr Rahms teori=lägre IQ.
Citera
2026-03-10, 16:37
Medlem
rallykalle69s avatar
Detta hade jag missat, inte Dumpen i sig dock.

https://www.nvp.se/2026-02-21/kvinna-atalas-efter-dumpen-publicering-han-var-ju-redan-exponerad/
Citera
2026-03-10, 17:11
Bannlyst
Jag är emot dumpen men jag måste säga att om de en dag når 1000 så kommer jag skratta.
Citera
2026-03-10, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
"Mental styrka"?
Jag tror mer på Dr Rahms teori=lägre IQ.

Kan du förklara sambandet mellan mental styrka och IQ?
Om lågt IQ är definitionen kan vi konstatera att mängder har blivit felaktigt exponerade.
Många är läkare, lärare , advokater, chefer inom näringslivet , egna företagare, poliser, officerare etc och jag har svårt att tro att dessa har lägre IQ än normalpopulationen.
Citera
2026-03-10, 18:09
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Kan du förklara sambandet mellan mental styrka och IQ?
Om lågt IQ är definitionen kan vi konstatera att mängder har blivit felaktigt exponerade.
Många är läkare, lärare , advokater, chefer inom näringslivet , egna företagare, poliser, officerare etc och jag har svårt att tro att dessa har lägre IQ än normalpopulationen.
Det är för att hon förstår lika bra som alla som gått LHS. Min text avsåg att nyckeln till framgång efter Dumpen är mental styrka. Tydligen tror hon att låg IQ är vad som krävs för återställa livet.

Nåväl, inte förvånad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in