Citat:
Ursprungligen postat av
rallykalle69
Främst hat, men några sympatiska. Såg inte någon historia om hur någon bättrat sig dock.
Men var några som säger att de fortfarande umgås.
Citat:
Ursprungligen postat av
rallykalle69
Det var ju ungefär den uppdatering jag väntat mig. Det positiva här är hur de inte sett dem online i deras mening. Men inget om hur folk bättrat sig eller att de varit positiva till någon så som jag förstod dig i ditt förra meddelande.
Citat:
Ursprungligen postat av
rallykalle69
Citat:
Men han säger ju själv att han inte tänkte ha sex med något barn, utan att det var kvinnan han var intresserad av.
– Jo, men det säger ju alla, precis alla. Om den förklaringen lyckas övertyga någon är det inte särskilt smickrande för den personen.
Inget om hur mannen bättrat sig mer än just att han flyttat för att kunna fortsätta leva. Citatet ifrån Sara beskriver ju dem rätt bra. Allt som sägs är lögner och den uthängde sida är helt värdelös om den inte går i linje med deras historia. Det ges ingen chans att försvara sig och när man försöker så finns det inget som gör att någon tror en.
Citat:
Ursprungligen postat av
rallykalle69
Denna är ju den närmsta att någon bättrat sig och försökt jobba med sig själv. Men även han blir ju inte trodd i sin vädjan till Dumpen. Han ges inte en chans att visa sig bättre eller att plocka ihop sitt raserade liv och bygga upp det på nytt och bättre.
Vilket är synd, för detta vore väl ändå den bästa utkomsten. Att Dumpen skulle samarbetat med de uthängda och när de tagit tag i sina liv kunna släppa sitt grepp om dem. Ge dem en chans att bättra sig och gå vidare. Vilket skulle visa andra att detta är vägen de vill att folk som blir uthängda går.
Citat:
Ursprungligen postat av
rallykalle69
Just expressens är faktiskt bra. Men, det förändrar inte helheten, att i svallvågorna efter Dumpen är det trasiga män (som nog är mer farliga än innan), barn utan pappa (i olika omfattning), m.m. m.m.
Så bara för det finns män som tar det hela rätt "bra" så förändrar det inte så mycket i stort.
Jag håller med dig, det finns en stor helhetsbild att väga in. Där jag anser att Dumpen ser det något trångsynt och snarare vill fylla sin databas med material än att någon faktiskt tar tag i sitt liv och blir bättre för att gå vidare. Vilket också tycks framgå om man kollar Reddit och FB tråden "Gäddorna".
Syftet skulle ju ändå vara att skapa ett bättre samhälle för barnens skull. Men det är tydligt att det är viktigare med straff och rättsliga åtgärder snarare än att samarbeta med dem och försöka få vård så att de inte är någon fara.
Vilket också är självbetjänande då om de stöter på dem igen kan de hänga ut dem ytterligare en gång till och därför få mer uppmärksamhet. Istället för att faktiskt förbättra dem och minska chansen för ytterligare uthängning. Vilket får de att framgå att de inte vill att någon bättrar sig utan snarare försöker igen för de bättrar deras narrativ. Att det också kan leda till att riktiga barn far illa till vid nya försök gynnar ju också deras narrativ då de kan påpeka hur farlig personen var och att de hade rätt.
En tanke som ändå är rätt skrämmande då det är mer gynnsamt för dem om en person fortsätter snarare än att hjälpa personen få vård och inte landa hos dem igen.