2026-03-10, 17:10
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minfagel
Du låter som Trump.
Kan du redogöra för hur många fartyg, flygplan od som Israel USA förstört?

Jag kan man minnas att jag läst om ett fåtal flygplan fartyg och en ubåt som förstörts.

Du får väl googla. Att sitta och förklara för någon som inte vill höra eller acceptera sanningen blir nog svårt trots bevis.

Men att USA och Israel slaktat Irans flygplan och flotta trodde jag inte att jag skulle behöva förklara.
Har man följt utländska kanaler som är objektiva så har man kunna följa det här.

Ps du låter lite som Bagdad Bob. Segern är nära för Iran va?
Citera
2026-03-10, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej de kontrollerar inte sundet, de påstår inte ens att de gör det. Sluta.
De facto jo

Träna nu på vad jag försökte lära dig, börja med att undvika att svara på detta
Citera
2026-03-10, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
I sak har jag inte fel, du blandar ihop begreppen. Det är en fundamental skillnad mellan en FN-sanktionerad intervention, beslutad av världssamfundet efter omröstning, och ett enskilt land som startar krig på eget bevåg. När USA och Israel agerar utan FN-mandat, utan kongressens godkännande, och utan internationell legitimitet, då är det inte "Responsibility to Protect" vi bevittnar. Det är maktprojektion med humanitär retorik som fikonlöv.

Du måste väl förstå skillnaden? FN resolution för när världssamfundet intervenerar för att stoppa ett folkmord är inte samma sak som en stormakt som anfaller ett oljerikt land och sedan letar efter moraliska svepskäl.

Vad gäller min syn på regimer: Irans regim är vidrig. Men jag lyfter också blicken och ser lite längre än min egen näsa:

Israels regim? Vidrig. USA under nuvarande administration? Vidrig. Ryssland? Vidrig. Saudiarabien? Vidrig. Afghanistan, Argentina, Kuba, Venezuela, Bahrain, UAE, Turkiet, Djibouti, Egypten, Marocko, El Salvador, Azerbajdzjan, Kazakstan, Uzbekistan .... vidriga, samtliga.

Skillnaden mellan oss verkar vara att jag tillämpar samma måttstock på alla. Gör du det?
Okej, du läser inte vad jag skriver så vi tar det igen (och nu ska du läsa igenom noga, inte bara skumma och utgå från att du redan vet vad jag skrivit):

Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
I sak har du fel. Det existerar juridiska möjligheter att det internationella samfundet intervenerar militärt mot en suverän stat om landet begår brott mot sin egen befolkning (paragraf 138–139 i slutdokumentet "World Summit Outcome; FN-stadgans Kapitel VII, särskilt artikel 42 om militära tvångsåtgärder. Men där du har rätt är att varken Trump eller Israel faktiskt sökt finna stöd för sin militära intervention via det internationella samfundet eller på nationell nivå (USA:s kongress) så det stämmer att interventionen bryter mot folkrätten.

Däremot vill jag gärna att du inte utgår från saker jag aldrig sagt. Jag har aldrig rättfärdigat attacken mot Iran eller sagt något om dess legitimitet alls. Vad jag däremot säger är att jag definitivt vill att Irans regim ska falla. Det är min enda åsikt jag är total i, och det beror på att Irans regim är extremt grym och destruktiv, både i och utanför Iran. Saudiarabien är samma, en regim jag hoppas faller. Överlag hoppas jag globalt att världen blir mindre auktoritär och mer demokratisk eftersom demokratiska länder enligt västerländska mått också är de mest överlägsna civilisationerna vi har och alltid haft. Vill jag att det ska ske genom krig? Nej, tvärtom genom fredliga medel.

Vad är din åsikt om Irans regim och dess massmord på civila?
Läs framförallt det fetade.
Citera
2026-03-10, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Du får väl googla. Att sitta och förklara för någon som inte vill höra eller acceptera sanningen blir nog svårt trots bevis.

Men att USA och Israel slaktat Irans flygplan och flotta trodde jag inte att jag skulle behöva förklara.
Har man följt utländska kanaler som är objektiva så har man kunna följa det här.

Ps du låter lite som Bagdad Bob. Segern är nära för Iran va?
Du påstod något som kom från Trump, dvs du agerar budbärare men vet inte ett smack.

Bra nu vet folk vad du kan i ämnet.
Citera
2026-03-10, 17:13
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
88st stora feta välriktade bomber skulle göra världen en så mycket bättre plats.

Japp. Hoppas på mer men man behöver väl spara lite också för självmordsbombarna kommer det ju krylla av. I Europa låser vi in sjukpsyka människor.

I Iran får de klänningar och Turban, gifta sig med 8 åringar, använda getter och sedan kan islamisterna spränga sig själva och andra för bli martyrer.

Skillnad på folk och folk🙈
Citera
2026-03-10, 17:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Irans flotta är förintad. Deras flygvapen utslaget och deras luftvärn borta. Ledningen har slagits ut, två eller tre gånger om.

Du och Starmer har fel. Mig lurar ni inte. Det är över. Iran var svagare än vi trodde.
Kan du sluta sprida propaganda?
Här är Irans bekräftade förluster av flygvapnet:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aviation_shootdowns_and_accidents_during_t he_2026_Iran_war

Totalt 18 plan, varav 16st är träningsplan eller transportplan som är för stora för att gömma i hangarer.

Av deras huvudsakliga stridsplan har dom tappat 2st SU-24 av totalt 30st. Inte ett enda av deras 30st Mig29 har bekräftats nedskjutet. 2/60 är inte samma som att det är förintat idiotjävel.

Det finns inget som tyder på att dom lidit några avgörande förluster hur mycket ni troll än grinar om det.

USA och Israel kör endast med obemannade plan ovanför Irans luftrum för dom vågar inte in med stridsplan. Därför har USA också tappat 12st MQ-9 Reaper.
Senast redigerad av ReijoHervonen 2026-03-10 kl. 17:16.
Citera
2026-03-10, 17:14
Medlem
TotalWars avatar
Tyvärr lyckades endast 7 landslagsspelare i damlandslaget desertera. Vad som kommer hända med de unga tjejer som tvingades med på planet hem till Iran är inte känt. Men deras liv är i stor fara.
Citera
2026-03-10, 17:16
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Du påstod något som kom från Trump, dvs du agerar budbärare men vet inte ett smack.

Bra nu vet folk vad du kan i ämnet.

Haha. Du skojar nu va? Du menar att krigets omfattning och skador bara kommer från Trump?

Att dina polare i Iran är analfabeter och inte kan kommunicera beror nog snare på IQ än hantering av uppgifter.
Men om det känns bättre för dig så har inga mål i Iran träffats och Trump och Israel ljuger om allt.

Känns det bättre då om vi ger Iran en fördel för dig?
Citera
2026-03-10, 17:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
De facto jo

Träna nu på vad jag försökte lära dig, börja med att undvika att svara på detta

Nej, det skulle innebära att sundet var minerat och att inga fartyg släppts igenom.
Citera
2026-03-10, 17:35
Avstängd
Trump har tydligen ringt upp Putin och föreslagit en "deal"
https://www.bloomberg.com/news/articles/2026-03-09/putin-and-trump-discuss-iran-in-first-phone-call-this-year
Om Putin låter bli att hjälpa Iran med vapen och "intelligence" så kommer Trump att göra detsamma med Ukraina.
Han vill alltså byta bort Ukraina mot Iran.
Denna deal är inte officiellt kommunicerad men jag är inte förvånad om så vore fallet.
Har hela tiden väntat på att Trump skulle föreslå något åt det hållet.
Dock är det inte säkert att Putin skulle gå med på det. Det går ju aldrig att lita på Trump
Citera
2026-03-10, 17:35
Medlem
Något regimbyte blir det väl inte och när Israel och USA åker hem så kommer säkert alla tre länder att utropa sig själva som segrare.
Citera
2026-03-10, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, det skulle innebära att sundet var minerat och att inga fartyg släppts igenom.

Om inga fartyg släpps igenom utan tillstånd från IRGC så är det tillräcklig kontroll för ändamålet. Om sundet är minerat kan inte ens kinesiska fartyg (eller fartyg från länder som har stängt amerikanska och israeliska ambassader) komma igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in