2026-03-10, 14:29
Avstängd
https://www.realtid.se/fastigheter/v-vill-frysa-hyrorna-for-hard-kritik-fran-hela-bostadssektorn/
Citat:
Vänsterpartiet presenterade på måndagen ett förslag om att frysa hyresrätternas hyror via en stopplag. Men hyresmarknadens samtliga parter, från hyresgästsidan till fastighetsägarna, är kritiska.
Som hyresgäst anser jag att detta bör skötas av hyresmarknadens parter. Vad tycker ni?
Citera
2026-03-10, 14:37
Medlem
Jag bort inte i en hyresrätt men såklart hör man att det fortsätter uppåt. Det kan ju inte fortsätta hur mycket som helst såklart. Är det en bristningsgräns som nåtts? Har många kris pga att lönen halkat efter? Hur ser marknaden ut egentligen och är det många som är på gränsen att bli hemlösa? Då kan jag förstå förslaget.
Citera
2026-03-10, 14:43
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Som hyresgäst anser jag att detta bör skötas av hyresmarknadens parter. Vad tycker ni?
Bostadsbidrag finansierar via skatter, så det hade väl inte varit fel om hyrorna till del reglerades av politikerna.
Citera
2026-03-10, 14:56
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
V vill frysa hyrorna

Då måste de ju frysa oljepriserna också, och lönerna för takläggare, osv, ja typ allt, annars fallerar ju systemet.

Jag tycker de skulle lägga förslag på att frysa invandringen istället, så behöver inte efterfrågan på bostäder skjuta i höjden ännu mer än den gjort senaste decenniet. Det vore nog det enklaste styrmedlet.

Förklaring för 5-åringar och kommunister som läser här:
pris = efterfrågan / utbud
I grova drag i alla fall.
Senast redigerad av henriko 2026-03-10 kl. 15:03.
Citera
2026-03-10, 15:05
Medlem
Ruskartuppens avatar
Klart borgarna gråter då det blir mindre pengar i fickan.
Citera
2026-03-10, 15:23
Medlem
Känns som att det kommer påverka folk med bostadsrätt negativt om det blir mer fördelaktigt med hyresrätter
Citera
2026-03-10, 15:24
Medlem
Ajogens avatar
Min hyra har ökat med minst en tredjedel sedan jag flyttade in för ca åtta år sedan.

Jag kan tycka jag med att det är dags för en paus i hyreshöjningarna nu.
Citera
2026-03-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Min hyra har ökat med minst en tredjedel sedan jag flyttade in för ca åtta år sedan.

Med sådant förslag så vill fastighetsägarna sälja då det inte blir lönsamt och ett alternativ då är att det blir en BR, d v s mindre HR vilket V gärna vill ha.
Men många kan inte tänka mer än ett steg.
Citera
2026-03-10, 15:29
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Med sådant förslag så vill fastighetsägarna sälja då det inte blir lönsamt och ett alternativ då är att det blir en BR, d v s mindre HR vilket V gärna vill ha.
Men många kan inte tänka mer än ett steg.
Jag är rätt övertygad om att bostadsmarknaden klarar av en paus.

De som går under skulle helt enkelt bara planerat sin ekonomi bättre och ha pengar över till ett magert år eller två.
Citera
2026-03-10, 15:30
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:

Hur mycket har den ökat inflationsjusterat?
Citera
2026-03-10, 15:31
Medlem
Citat:
Jag är rätt övertygad om att bostadsmarknaden klarar av en paus.

De som går under skulle helt enkelt bara planerat sin ekonomi bättre och ha pengar över till ett magert år eller två.
Liksom alla bör göra, inkl hyresgäster.
Citera
2026-03-10, 15:41
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Hur mycket har den ökat inflationsjusterat?
Hyran har ökat lite i överkant jämfört med den officiella inflationen.

Reallöner etc har dock inte hängt med. Det var ju illa tvunget för alla att dra åt bältet utom just ICA handlare och hyresföretag tydligen. Det är dags att de drar sitt strå för stacken nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in