2026-03-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
https://en.wikipedia.org/wiki/2026_Strait_of_Hormuz_crisis

Så var fick du uppgiften om bordning ifrån? Det var ju det jag ifrågasatte så källa på det tack!

Att ett mindre antal skepp attackerats skrev jag ju och det är väl knappast någon som har missat heller?
Citera
2026-03-10, 11:47
Medlem
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/2026_Strait_of_Hormuz_crisis

Inga bordeade, mindre skador?

ägde du digsjälv med flit eller pga av lathet?
Citera
2026-03-10, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Så ingen källa alls ut fritt ur ditt huvud? Tolkningar av saker du hört på YouTube?

Hm, Jag har många källor men jag gissar att "ni" dömer ut allt som inte är SVT eller CNN, Expressen, Aftonbladet, DN, Svenska Dagbladet osv.
Ni har väl aldrig heller forskat och ni har förmodligen ingen nyfikenhet eller ett kritiskt tänkande.
Detta gör ju att ni ingenting vet och famlar i ert eviga mörker.

Om jag har källor fritt i mitt huvud? Förstår inte riktigt.
Tolkningar av "saker" jag "hört" på YouTube...???
Det är ju timtals med dokumentärer och som jag skrev, intervjuer, nyhetsrapporteringar från medier som INTE har förbud att uttrycka sig.
Men som sagt. Vill man ta reda på något i dagens uppkopplade värld skall ju det inte vara något hinder.
Citera
2026-03-10, 11:52
Medlem
Är det fortfarande många iranska fartyg i sundet?
Hade inte Trump sänkt de flesta ?
Citera
2026-03-10, 11:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Så var fick du uppgiften om bordning ifrån? Det var ju det jag ifrågasatte så källa på det tack!

Att ett mindre antal skepp attackerats skrev jag ju och det är väl knappast någon som har missat heller?

Läs på innan du avfärdar uppgifterna. Bordningsförsök och hot (Februari 2026) Den amerikanska sjöfartsmyndigheten utfärdade en varning efter att iranska styrkor försökt borda kommersiella fartyg så sent som den 3 februari 2026. Det finns flera rapporter om att situationen trappades upp redan då vilket bekräftar att det inte bara handlar om ett mindre antal attacker.
Citera
2026-03-10, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Hm, Jag har många källor men jag gissar att "ni" dömer ut allt som inte är SVT eller CNN, Expressen, Aftonbladet, DN, Svenska Dagbladet osv.
Ni har väl aldrig heller forskat och ni har förmodligen ingen nyfikenhet eller ett kritiskt tänkande.
Detta gör ju att ni ingenting vet och famlar i ert eviga mörker.

Om jag har källor fritt i mitt huvud? Förstår inte riktigt.
Tolkningar av "saker" jag "hört" på YouTube...???
Det är ju timtals med dokumentärer och som jag skrev, intervjuer, nyhetsrapporteringar från medier som INTE har förbud att uttrycka sig.
Men som sagt. Vill man ta reda på något i dagens uppkopplade värld skall ju det inte vara något hinder.

Kunde du inte bara skrivit: ”Nej, jag har inga källor som stödjer mina påståenden”?

Nu gjorde du det iaf uppenbart att man inte bör varken lyssna eller diskutera med dig. Bra så!
Citera
2026-03-10, 12:03
Avstängd
Kungenshoras avatar
För 10 dagar sedan handlade detta krig om att störta den hemska shariadiktaturen i Iran och att befria det iranska folket från Khamenei.

Handlar kriget nu bara om att försöka öppna hormuzsundet?

Trump sa för en vecka sedan att han skulle starta ett "militärförsäkringsbolag" som skulle eskortera fartyg genom hormuzsundet, kom han på andra tankar eller vad hände?
Citera
2026-03-10, 12:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
För 10 dagar sedan handlade detta krig om att störta den hemska shariadiktaturen i Iran och att befria det iranska folket från Khamenei.

Trump sa för en vecka sedan att han skulle starta ett "militärförsäkringsbolag" som skulle eskortera fartyg genom hormuzsundet, kom han på andra tankar eller vad hände?

Den orangefärgade orangutangen ville även förverkliga Storisrael åt Mileikowsky, men det är en bisak; huvudmålet är regimskifte och frihet för iranierna, inte bara sjöfart.
Citera
2026-03-10, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, sundet är inte stängt. Iran säger att de inte tillåter skepp att passera men det betyder inte att sundet är stängt. Flera fartyg har redan passerat, det är inte öppet för diskussion.
Citat:
Det stämmer inte alls. Iran har i praktiken stängt Hormuz-sundet för västliga fartyg de som försöker passera blir beskjutna eller bordade. Det är bara de kinesiska lastfartygen som tillåts passera tack vare deras avtal med Teheran.
Sundet är i praktiken stängt för alla fartyg förutom egna iranska båtar som passerar.
Dock har Iran beviljat något undantag för enstaka båtar från vänskapliga länder med last från Iran som tillåts passera.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-03-10 kl. 12:18.
Citera
2026-03-10, 12:16
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora

1. Störta regimen
2. Om inte störta regimen dela landet i en västlig och östlig del, där alltså regimen befrias från oljan.
Citera
2026-03-10, 12:20
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Den orangefärgade orangutangen ville även förverkliga Storisrael åt Mileikowsky, men det är en bisak; huvudmålet är regimskifte och frihet för iranierna, inte bara sjöfart.
Nej, huvudmålet är uppenbart inte “frihet för iranierna”. Det är standardretorik för att sälja in regimskifte och israels utvidgning, elelr USAs kontroll på oljan. Hade frihet varit principen hade samma hållning gällt Saudiarabien, Qatar, Oman och Bahrain. Men där brukar “frihetsivern” försvinna snabbt. Det säger allt om vad detta egentligen handlar om :-)
Citera
2026-03-10, 12:21
Avstängd
Har USA dragit sig tillbaka ännu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här