2026-03-10, 08:18
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Finns absolut ingen risk att du inte blir godkänd.

Var öppen med detta under säkerhetsintervjun är ett tips. Uppgifterna ska vara gallrade men bäst att vara ärlig i dessa fall.

Brotten ligger väldigt långt bak i tiden och du var ung, kan du bara uppvisa laglydnad och ett ordnat liv i vuxen ålder är det nästan helt uteslutet att detta skulle vara ett problem.

Som andra har antytt så ska det till betydligt grövre saker för att en RK3 ska falla ut.
Citera
2026-03-10, 08:28
Medlem
Det enda som kan sätta käppar i hjulet för dig är om du inte nämner något när de frågar om tidigare dommar/kontakt med polis och att de sen ser att du begått dessa brott. Så länge du är ärlig med vad som hänt är det ingen fara att ha varit lite dum i tonåren.
Citera
2026-03-10, 08:36
Medlem
Bizmarcks avatar
Svara bara ”inga kommentarer” på alla frågor!
Citera
2026-03-10, 08:42
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candy90
Så det finns ett risk att de ej godkänner mig då

Låt inte nötterna här inne göra dig nervös. Det kommer inte ha betydelse, om inte du visar på olämplighet på annat sätt, då kanske man kan skylla på gamla grejer i registret för att göra det enkelt för sig, men inte en piss i Atlanten att det exkluderar dig.

Två från mitt gamla ungdomsgäng är inom klassade yrken, vi var busiga minst sagt. Vet att en av dom torkade på vandalism en gång i tiden
Citera
2026-03-10, 08:55
Medlem
Jag berättade att jag för längesedan fått p-böter och en gång åkt fast för fortkörning. De bara skrattade åt det. Sådana småsaker är inget som en arbetsgivare oroar sig för ska bli ett problem för dem.

Nej, vad alla vanliga människor måste förstå är att samhället idag är väldigt annorlunda, det är därför som säkerhetskraven ökar hela tiden.

Arbetsgivarna oroar sig bokstavligen talat för att få in en pedofil i en förskola, att få in en tjuv i lagret, att få in en bedragare i banken eller att få in en drogmissbrukare som säljare i butiken.

Eller en våldtäktsman i äldrevården.

Eller att åklagaren är brorsa med gängledaren.
Citera
2026-03-10, 09:12
Medlem
Jag gjorde för några veckor sedan en prövning för säkerhetsklass 2.
Fick nyligen veta att jag inte klarade den. Anledningen får man ju inte veta, men jag var ärlig med att jag blivit dömd för ett bedrägeri i tonåren så det var väldigt länge sedan. Var också ärlig med att jag testat droger i tonåren, men inget på många många år.

Om det var nåt av det eller om det var familj eller vänner som gjorde att jag misslyckades eller nåt helt annat får jag tyvärr aldrig veta. Hade annars fått jobbet jag sökte då jag var sista kandidat kvar, men nu sket det sig tyvärr.

Säkerhetsintervjun skulle också ta 2-4 timmar, men tog 5,5 timme på en fredag efermiddag, så den var rätt rejäl så att säga, men det är väl också lite hårdare med säkerhetsklass 2.
Senast redigerad av JohnBlund 2026-03-10 kl. 09:14.
Citera
2026-03-10, 09:52
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Kan dessa brott sätta stopp för att jag får jobbet?

Ja. Enbart ifall du inte berättar om det.
Citera
2026-03-10, 09:56
Medlem
Lol jag känner till personer i klass två som suttit i fängelse
Citera
2026-03-10, 10:51
Medlem
Citat:
Så det finns ett risk att de ej godkänner mig då

Folk försöker skrämma upp dig.
Det finns inga spår av det där kvar längre.
Citera
2026-03-10, 11:13
Medlem
Viktigaste är att du följer värdegrunden kring hbtq-flaggan och islams övertagande av Sverige så är du inte ett hot mot demokratin, kom ihåg att vara tydlig med att du hejar på Ukraina och Israel samt älskar att dricka alkohol och anser cannabis är dödsdrogen, så får du fullpott på svenska säkerhetstjänster.
Citera
2026-03-10, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
Lol jag känner till personer i klass två som suttit i fängelse
Tvivlar på det.
Citera
2026-03-10, 11:35
Medlem
Jobbat i säk2 och jag hade då en dom för misshandel. Jag var dock ärlig om det och det var ingen fara.

Det du ska passa dig för är att ljuga för dom, gör du det och blir påkommen så är du garanterat rökt.

Sen lite ungdomssynder, vem fan har inte det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in