2026-03-08, 20:21
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hur får du ihop Jesus som den rätta vägen med att Jesus gjordes till synd, den felande vägen?
Du vet han gjordes till förbrytare. De visste verkligen inte vad de gjorde. Så han vänder på pannkakan.

Jesus övermannade Satan för oss.
Han gjordes till syndoffer. Blev det. För han skulle fullborda. Köpa oss fria. Priset var döden.,
Han tog på sig våran död. Men döden kunde som bekant inte hålla honom. För han är livet självt. Han är den förstfödde. Han som skulle komma. Han var.

"...och det som i världen var ringa och föraktat, det utvalde Gud -- ja, det som ingenting var -- för att han skulle göra det till intet, som någonting var."

Filipperbrevet 2:5-8 SFB98
Var så till sinnes som Kristus Jesus var. Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa ödmjukade sig och blev lydig ända till döden - döden på korset.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-03-08 kl. 21:19.
Citera
2026-03-09, 07:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Du vet han gjordes till förbrytare. De visste verkligen inte vad de gjorde. Så han vänder på pannkakan.

Jesus övermannade Satan för oss.
Han gjordes till syndoffer. Blev det. För han skulle fullborda. Köpa oss fria. Priset var döden.,
Han tog på sig våran död. Men döden kunde som bekant inte hålla honom. För han är livet självt. Han är den förstfödde. Han som skulle komma. Han var.

"...och det som i världen var ringa och föraktat, det utvalde Gud -- ja, det som ingenting var -- för att han skulle göra det till intet, som någonting var."

Filipperbrevet 2:5-8 SFB98
Var så till sinnes som Kristus Jesus var. Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa ödmjukade sig och blev lydig ända till döden - döden på korset.
Ja, du är kristen. Men jag hittar inte så mycket kristendom hos Jesus. Mer då av dig.

»Två män gingo upp i helgedomen för att bedja; den ene var en farisé och den andre en publikan. Fariséen trädde fram och bad så för sig själv: 'Jag tackar dig, Gud, för att jag icke är såsom andra människor, rövare, orättrådiga, äktenskapsbrytare, ej heller såsom denne publikan. Jag fastar två gånger i veckan; jag giver tionde av allt vad jag förvärvar.' Men publikanen stod långt borta och ville icke ens lyfta sina ögon upp mot himmelen, utan slog sig för sitt bröst och sade: 'Gud, misskunda dig över mig syndare.' -- Jag säger eder: Denne gick hem igen rättfärdig mer an den andre. Ty var och en som upphöjer sig, han skall bliva förödmjukad, men den som ödmjukar sig, han skall bliva upphöjd.» — Lukas 18:10-14
Citera
2026-03-09, 07:41
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ja, du är kristen. Men jag hittar inte så mycket kristendom hos Jesus. Mer då av dig.

»Två män gingo upp i helgedomen för att bedja; den ene var en farisé och den andre en publikan. Fariséen trädde fram och bad så för sig själv: 'Jag tackar dig, Gud, för att jag icke är såsom andra människor, rövare, orättrådiga, äktenskapsbrytare, ej heller såsom denne publikan. Jag fastar två gånger i veckan; jag giver tionde av allt vad jag förvärvar.' Men publikanen stod långt borta och ville icke ens lyfta sina ögon upp mot himmelen, utan slog sig för sitt bröst och sade: 'Gud, misskunda dig över mig syndare.' -- Jag säger eder: Denne gick hem igen rättfärdig mer an den andre. Ty var och en som upphöjer sig, han skall bliva förödmjukad, men den som ödmjukar sig, han skall bliva upphöjd.» — Lukas 18:10-14
Jaså. Förstår att du vill se det så. Vem pratar jag med då? Vem e du? Är du connected? Vart. Textbok.

För min egen skull. Jag tillhör Gud. Allt. Alltid.

Svenska (1917)
Jag, jag är den som utplånar dina överträdelser för min egen skull, och dina synder kommer jag icke mer ihåg.

Dansk (1917 / 1931)
Din Misgerning sletter jeg ud, jeg, jeg, for min egen Skyld, kommer ej dine Synder i Hu.

Norsk (1930)
Jeg, jeg er den som utsletter dine misgjerninger for min skyld, og dine synder kommer jeg ikke i hu.

Viktigaste är vad Gud hittar. Och är. Resten är snick snack ja. Hittar du nåt sånt. Mer.

Vad är det bra för? Vad ville du åstadkomma?

Jesus måste nästan bli synd för oss för att han ska smaka synas och vara attraktiv för oss. Nån vi kan vara hos. När världen vänds. Det nya svarta. Det finns bara Jesus. Finns inget annat namn. Han som verkar allt. Ljuset. Sanningen.
som uppfyller allt I alla. Yeah.

Det andra fanns aldrig. Som du pratar om.

Det är som om synden och sveket aldrig funnits.

Var så till sinnes som Jesus. Försöker bara kommunicera.

Det har jag alltid försökt göra. Som jag kan.

Vet inte hur jag hamna där. Hjärtat blev hårt. Det var så. Stenhjärta.

Vad händer när vi blir fullständigt kända? Som det står. Nu ser vi en grumlig spegelbild"

Vad har du kvar. Vad ser du i ditt norra öga. Säg något uppbyggande nu.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-03-09 kl. 08:15.
Citera
2026-03-09, 09:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jaså. Förstår att du vill se det så. Vem pratar jag med då? Vem e du? Är du connected? Vart. Textbok.

För min egen skull. Jag tillhör Gud. Allt. Alltid.

Svenska (1917)
Jag, jag är den som utplånar dina överträdelser för min egen skull, och dina synder kommer jag icke mer ihåg.

Dansk (1917 / 1931)
Din Misgerning sletter jeg ud, jeg, jeg, for min egen Skyld, kommer ej dine Synder i Hu.

Norsk (1930)
Jeg, jeg er den som utsletter dine misgjerninger for min skyld, og dine synder kommer jeg ikke i hu.

Viktigaste är vad Gud hittar. Och är. Resten är snick snack ja. Hittar du nåt sånt. Mer.

Vad är det bra för? Vad ville du åstadkomma?

Jesus måste nästan bli synd för oss för att han ska smaka synas och vara attraktiv för oss. Nån vi kan vara hos. När världen vänds. Det nya svarta. Det finns bara Jesus. Finns inget annat namn. Han som verkar allt. Ljuset. Sanningen.
som uppfyller allt I alla. Yeah.

Det andra fanns aldrig. Som du pratar om.

Det är som om synden och sveket aldrig funnits.

Var så till sinnes som Jesus. Försöker bara kommunicera.

Det har jag alltid försökt göra. Som jag kan.

Vet inte hur jag hamna där. Hjärtat blev hårt. Det var så. Stenhjärta.

Vad händer när vi blir fullständigt kända? Som det står. Nu ser vi en grumlig spegelbild"

Vad har du kvar. Vad ser du i ditt norra öga. Säg något uppbyggande nu.
Vissa är jul och prisar det nyfödda barnet som ännu inte börjat klandra vuxna och andra är pingst, förlåt mig nu, som är glada att både Jesus och deras synder har försvunnit från världen. Men vilka är påsk och vill bära sitt kors efter Jesus?

Jag är någon som misstror mänskliga traditioner men ser sanningen i Jesus. I evangelierna möter jag både Jesus och Gud medan jag i andra nytestamentliga texter bara möter en skingrad människoskara.

Jesus utplånar vår synd och får oss på rätta vägar men han utplånar inte vår person och en dag står vi där nakna och avskalade allt världsligt inför all storhet. Och är lyckliga eller olyckliga.

Att bära korset är för mig att presentera Jesus uttalanden för en ovillig mänsklighet. Det är inte så tungt, det tyngsta är att tränga in i budskapet och inte ducka för att bli uppläxad av det.
Citera
2026-03-09, 10:21
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Vissa är jul och prisar det nyfödda barnet som ännu inte börjat klandra vuxna och andra är pingst, förlåt mig nu, som är glada att både Jesus och deras synder har försvunnit från världen. Men vilka är påsk och vill bära sitt kors efter Jesus?

Jag är någon som misstror mänskliga traditioner men ser sanningen i Jesus. I evangelierna möter jag både Jesus och Gud medan jag i andra nytestamentliga texter bara möter en skingrad människoskara.

Jesus utplånar vår synd och får oss på rätta vägar men han utplånar inte vår person och en dag står vi där nakna och avskalade allt världsligt inför all storhet. Och är lyckliga eller olyckliga.

Att bära korset är för mig att presentera Jesus uttalanden för en ovillig mänsklighet. Det är inte så tungt, det tyngsta är att tränga in i budskapet och inte ducka för att bli uppläxad av det.
Jag är uppfyllt av den Helige anden.
Jag är under behandling.
Det är Jesus person som ska föras fram. Den Helige anden.

Vi ska komma som nakna barn och inte skyla oss. Fullständigt kända. Amen.

Jag är som ett nyfött nyfiket barn. I kärleken. Nåden. Som är Gud. Shhh! Shalom.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-03-09 kl. 10:24.
Citera
2026-03-09, 11:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag är uppfyllt av den Helige anden.
Jag är under behandling.
Det är Jesus person som ska föras fram. Den Helige anden.

Vi ska komma som nakna barn och inte skyla oss. Fullständigt kända. Amen.

Jag är som ett nyfött nyfiket barn. I kärleken. Nåden. Som är Gud. Shhh! Shalom.
Låt oss föra fram Jesus och den Helige Ande men låt oss också uppläxas av Jesus och den Helige Andes budskap.

Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära eder allt och påminna eder om allt vad jag har sagt eder. — Johannes 14:26

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24
Citera
2026-03-09, 12:49
Medlem
ekerilars avatar
Jag kan inte svara för hur det är för andra kristna, men för mig är det så här:

Jag är människa. Jag har stora fel och brister, och förtjänar på intet vis någon plats i himmelriket.
Det jag kan göra är att genom min tro på Jesus och hans död på korset för min skull, av ren nåd och välvilja få komma dit ändå.
Citera
2026-03-09, 16:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag kan inte svara för hur det är för andra kristna, men för mig är det så här:

Jag är människa. Jag har stora fel och brister, och förtjänar på intet vis någon plats i himmelriket.
Det jag kan göra är att genom min tro på Jesus och hans död på korset för min skull, av ren nåd och välvilja få komma dit ändå.
Så kan det nog vara, men innebär inte tron på Jesus att man tror på och engagerar sig i hans budskap? Är det trosbekännelser eller barmhärtighet som är avgörande?
Citera
2026-03-10, 06:54
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Så kan det nog vara, men innebär inte tron på Jesus att man tror på och engagerar sig i hans budskap? Är det trosbekännelser eller barmhärtighet som är avgörande?

Jo, men eftersom jag saknar förmåga att fullt ut följa och leva enligt det kristna budskapet, måste jag förlita mig till Guds nåd och välvilja.

Därmed inte sagt att jag helt saknar medkänsla och moralisk kompass.
Citera
2026-03-10, 07:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jo, men eftersom jag saknar förmåga att fullt ut följa och leva enligt det kristna budskapet, måste jag förlita mig till Guds nåd och välvilja.

Därmed inte sagt att jag helt saknar medkänsla och moralisk kompass.
Få människor är fullkomliga och nästan lika få håller Jesus budskap högre än det kristna budskap att med en uttalad tro på Jesus kan man leva i världen med viss måttlighet och av nåd få evigt liv. Detta är absolut inte vad Jesus predikade även om det skulle kunna vara sant för dem som verkligen tror.

Barmhärtighet är inte låt-gå för dem som uttalar en tro men totalt stopp för dem som misstror allt vad kristendom verkligen lär. Det är ett förljuget sätt att tolka Jesus budskap.
Citera
2026-03-10, 07:41
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Få människor är fullkomliga och nästan lika få håller Jesus budskap högre än det kristna budskap att med en uttalad tro på Jesus kan man leva i världen med viss måttlighet och av nåd få evigt liv. Detta är absolut inte vad Jesus predikade även om det skulle kunna vara sant för dem som verkligen tror.

Barmhärtighet är inte låt-gå för dem som uttalar en tro men totalt stopp för dem som misstror allt vad kristendom verkligen lär. Det är ett förljuget sätt att tolka Jesus budskap.

Återigen, eftersom jag saknar förmåga att fullt ut följa Jesu budskap, och förtjäna himmelriket, måste jag förlita mig på min tro, och hoppas på att av nåd och välvilja få tillträde till Guds rike.
Citera
2026-03-10, 09:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Återigen, eftersom jag saknar förmåga att fullt ut följa Jesu budskap, och förtjäna himmelriket, måste jag förlita mig på min tro, och hoppas på att av nåd och välvilja få tillträde till Guds rike.
Ingen kan komma till himmelriket utan Jesus och han har inte lovat oss evigt liv men att den som tror på budskapet från fadern och försöker leva efter det och är uthållig kommer att undgå domen.

Men de kristna lärorna om barmhärtighet mot kristna och obarmhärtighet mot icke kristna är inte vad Jesus lär.

Men när Människosonen kommer i sin härlighet, och alla änglar med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron. Och inför honom skola församlas alla folk och han skall skilja dem från varandra, såsom en herde skiljer fåren ifrån getterna. Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra. Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, — Matteus 25:31-35
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in