2026-03-10, 08:05
Medlem
Connykrims avatar
Man blir så less på zionistledarn och hans orangea apa.. nu ska de spränga iran så de aldrig kan bygga upp en nation igen.

Va inte målet 14 andra saker inom de tidigare 7 dagarna? Är folk så lättlurade?
Citera
2026-03-10, 08:07
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
"rysk olja" ? det var inte vad du skrev.

du skrev att priset skulle vara högre idag, inte lägre.

Är det någon "tvärtomspråks disskusion" du för.

ryssland har förloarat 44% y0y av sin olje intäkt jan-feb.?
Jag skrev att jag trodde det.
Nu släpper man in mer olja, då sjunker priset.
Men oljan som släpps in är ju rysk.
Vilket känns fel. Vi ska ju inte kunna skrämmas med ekonomiska medel av Ryssland.
Dom är allierade med Iran.
Nu ger man Ryssland mer inflytande.
Citera
2026-03-10, 08:10
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror inte IRGC kommer överleva, de har inte varit så här svaga sen 1979.
Men med missiler kan man stänga hormuz länge.

Tror du på en markinvasion i Iran av Israel och dess allierade?
Citera
2026-03-10, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Bara för att USA ger upp betyder inte att hormuz kommer öppnas.
Iran är ganska pissed.
Det hade iaf jag varit.

Du ville veta och jag svarade. Allt handlar om när kriget tar slut och Trump har indikerat att det är in princip slut.

Självklart blir ingen gladare än Iranierna om Trump tar hem sina trupper och kommer inte bråka i sundet.
Citera
2026-03-10, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men de visar att Iran är inkompetenta och Israel den som bestämmer.
Så Israel bestämmer att Tel Aviv får lite gazabehandling...
Citera
2026-03-10, 08:13
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takeseven
Du ville veta och jag svarade. Allt handlar om när kriget tar slut och Trump har indikerat att det är in princip slut.

Självklart blir ingen gladare än Iranierna om Trump tar hem sina trupper och kommer inte bråka i sundet.
Jag tolkar det som att du påstår att USAs offensiv är slut.
Ändå hotar Trump med 20ggr värre våld än innan om Iran inte ger upp.

Just nu finns det ingen anledning alls för Iran att ge upp. Dessutom får man humanitär hjälp av Azerbaijan Ryssland och Kina.
Citera
2026-03-10, 08:14
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Så Israel bestämmer att Tel Aviv får lite gazabehandling...

Israel visar att Allah inte skyddar deras andliga ledare. Hela islam backar just nu, för de ser att islams teologi inte fungerar.
Citera
2026-03-10, 08:16
Medlem
Citat:
Jag tolkar det som att du påstår att USAs offensiv är slut.
Ändå hotar Trump med 20ggr värre våld än innan om Iran inte ger upp.

Just nu finns det ingen anledning alls för Iran att ge upp. Dessutom får man humanitär hjälp av Azerbaijan Ryssland och Kina.

Det är vad DU tror.

Men andra bedömer att USA drar hem snart och därför går oljepriset ner på den spekulationen.
Citera
2026-03-10, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Därför Iran vill stoppa skepp gå genom sundet. Den iranska taktiken med minubåtarna är att lägga sig i sundet och vänta antingen med minor eller torpeder. Att vara besättningsman på dessa ubåtar är nog värre än vara högsta ledare, när vi pratar överlevnadschans. USA har bara LCS där som kan svepa. Och de har aldrig testatds svepa under stridsförhållanden och de är långsamma. USA flyttade sina minsvepare från persiska viken i Jan för att de skulle skrotas.

Du har en poäng. Frågan är den iranska viljan och möjligheten att minera. USA kan inte räkna bort den. Då det går att minera från till ex iranska ubåtar. Men det är inte som den andra skribenten (Väldigt okunnig) skriver. Man ska komma ihåg hälften av sundet tillhör andra länder. Så Iran har haft svårt att förminera i fredstid.

https://www.twz.com/sea/navys-avenger-class-mine-hunters-have-left-the-middle-east-for-good

Det behöver även vara värt risken för USA, man kommer inte rädda världen för att vara snälla, denna gången heller.
Kommer antagligen kvävas lite engagemang av andra stater här.

Bessent var inte så värst glad över JP Morgans analys av USA’s försäkran, det hade kanske sett annorlunda ut i Hormuz redan idag om den hade setts på ett annat sätt.
Det är ju lite av en utmaning för USA just nu.
Citera
2026-03-10, 08:17
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takeseven
Det är vad DU tror.

Men andra bedömer att USA drar hem snart och därför går oljepriset ner på den spekulationen.
Ja.
Skriver inte du saker efter vad du tror.

Jag noterar också att du inte motbevisar mig.
Citera
2026-03-10, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Det påstods finnas både mini- och dvärg-u-båtar i mängder.
Men är det bara att röja upp för minor så finns det väl gott om minsvepare, men själv trodde jag att det stora problemet låg i beskjutning från land

Iran har 4-5 vanliga ubåtar och 20-30 miniubåtar. Nej det finns inte gott om minsvepare. Då USA i sin visdom skickade hem fyra st (alla) fr persiska viken i Jan (För att skrotas). Man har tre LCS i Arabiska havet som kan användas som minsvepare. Vi tar det igen:

A Aldrig använts som minsvepare i krigssituation - Klagomål om förmågan.

B De sägs vara långsamma.

Givetvis är det ett problem att de kan beskjutas från land. De löser man genom tre(?) jagare som får skjuta ner projektilerna (Drönare mm). Sen använder USA sitt flyg och bombar varje iranier som finns på kusten. Ett problem till är att USA måste eskortera enda upp till Kuwait. Då räcker inte tre jagare. Men Saudi har cirka 7 fregatter. UAE och Qatar har korvetter som kanske kan användas. Men det gäller att få alla dessa att arbeta ihop. Sen kanske fransmännen vill vara med på ett hörn, men de tar väl hand om röda havet.
Citera
2026-03-10, 08:19
Medlem
Citat:
Jag skrev att jag trodde det.
Du må vara efterbliven, men du kan väll läsa?

Citat:
Faktum kvarstår och oljepriset kommer gvaa högre imorgon än idag.

Citat:
Nu släpper man in mer olja, då sjunker priset.
Nej, det är inte skälet, någon oljebrist har öht inte påverkat marknadspriset (det är snarare tvärtom, inga strategiska reserver har ju släppts till marknad). utan det är oron för en framtida prisökning. det är Trumps utalaande som påverkat priset ner.

Citat:
Men oljan som släpps in är ju rysk.
...
det "släpps" inte in någon rysk olja. prisfallet har inget med dina knepiga teorier att göra.

Citat:
Vilket känns fel. Vi ska ju inte kunna skrämmas med ekonomiska medel av Ryssland.
Oroa dig inte för det.ryssland tappade 47% av sina oljeintäkter 2026 y2d, vs 2025.

Citat:
Dom är allierade med Iran.
Nej , det är de inte,

Citat:

Nu ger man Ryssland mer inflytande.
Nej det gör man inte, man tar även ifrån dem en partner och terrordiktaturer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in