2026-03-10, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
IRGC säger att dom bestämmer när kriget tar slut.

Håller du inte med?

Menar du att dom kan hindra både USA och Israel från att attackera Iran? Verkar inte riktigt så va?
Citera
2026-03-10, 07:58
Medlem
Citat:
Pga rysk olja.

Är Ryssland inne i värmen nu?

Nej, pågrund av att Trump har tröttnat på kriget och vill avsluta.
Citera
2026-03-10, 07:59
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
IRGC säger att dom bestämmer när kriget tar slut.

Håller du inte med?

Men vi diskuterade inte det utan att du insinuerar att det finns ett stort stöd för IRGC inte bara i Iran men även utanför Iran. Det låter som någonting som bara SVT skulle säga.
Citera
2026-03-10, 07:59
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Varför fortsätter du o ljuger på tråden? Oljepriset sjönk redan i går, det menas vi aldrig behövt betala överpriser just för det bara var en peak i priset.

Ryska olja har vi alltid haft, även europa har skaka hand med Indien via handelsavtal o köpa ryska olja av dom, du måste sluta ljuga på tråden.
Sista gången jag skriver till dig.

Jag har inte sagt att oljan ska gå upp i dom inlägg jag får citerade av dig ditt mongo.
Inte heller om SVT.

Jag har antytt att det är skamligt att vi nu tvingas köpa Ryska statens olja.
Senast redigerad av coolabananer123 2026-03-10 kl. 08:02.
Citera
2026-03-10, 08:00
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men vi diskuterade inte det utan att du insinuerar att det finns ett stort stöd för IRGC inte bara i Iran men även utanför Iran. Det låter som någonting som bara SVT skulle säga.
Svara istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Är lite oklart, iaf för mig. Man ju en hel del mindre båtar samt olika ubåtar men hur mycket av dessa som finns kvar eller ens var operativa innan kriget finns det inte helt glasklara uppgifter om vad jag vet tyvärr.

Det går ju som sagt att minera sundet, det är fullt möjligt. Iran är dessutom en välkänd terror-stat som drivs av ideologisk övertygelse som utan att fundera attackerar grannländer för att straffa både dom och hela världen så det är nog inget dom backar inför att göra.

Det är ju även rätt många som har stort intresse av att hålla sundet öppet och hittills har det lagts väldigt lite tid och kraft på att göra det.
Känns inte som ett omöjligt uppdrag direkt, men vi får se.

.
Det påstods finnas både mini- och dvärg-u-båtar i mängder.
Men är det bara att röja upp för minor så finns det väl gott om minsvepare, men själv trodde jag att det stora problemet låg i beskjutning från land
Citera
Medlem
Citat:
Varför skulle det finnas minor? Att man kan minera är väl en helt annan sak men det känns som ett väldigt drastiskt drag bara en nära döende regim skulle få för sig.
Det går ju att få dit minsvepare om det krävs, behöver inte vara enbart USA som skulle ha intresse av att hålla sundet fritt från minor.

Det verkar fortfarande som att USA lägger väldigt lite kraft på sundet, det kan ju snabbt ändras, speciellt om deras garantier accepteras av banker och försäkringsbolagen.

Därför Iran vill stoppa skepp gå genom sundet. Den iranska taktiken med minubåtarna är att lägga sig i sundet och vänta antingen med minor eller torpeder. Att vara besättningsman på dessa ubåtar är nog värre än vara högsta ledare, när vi pratar överlevnadschans. USA har bara LCS där som kan svepa. Och de har aldrig testatds svepa under stridsförhållanden och de är långsamma. USA flyttade sina minsvepare från persiska viken i Jan för att de skulle skrotas.

Du har en poäng. Frågan är den iranska viljan och möjligheten att minera. USA kan inte räkna bort den. Då det går att minera från till ex iranska ubåtar. Men det är inte som den andra skribenten (Väldigt okunnig) skriver. Man ska komma ihåg hälften av sundet tillhör andra länder. Så Iran har haft svårt att förminera i fredstid.

https://www.twz.com/sea/navys-avenger-class-mine-hunters-have-left-the-middle-east-for-good
Citera
2026-03-10, 08:01
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Menar du att dom kan hindra både USA och Israel från att attackera Iran? Verkar inte riktigt så va?
Att dom bestämmer när kriget är slut.
Kan du inte läsa?
Citera
2026-03-10, 08:01
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takeseven
Nej, pågrund av att Trump har tröttnat på kriget och vill avsluta.
Bara för att USA ger upp betyder inte att hormuz kommer öppnas.
Iran är ganska pissed.
Det hade iaf jag varit.
Citera
2026-03-10, 08:04
Medlem
Citat:
Pga rysk olja.

Är Ryssland inne i värmen nu?

"rysk olja" ? det var inte vad du skrev.

du skrev att priset skulle vara högre idag, inte lägre.

Är det någon "tvärtomspråks disskusion" du för.

ryssland har förloarat 44% y0y av sin olje intäkt jan-feb.?
Citera
2026-03-10, 08:04
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Svara istället.

Jag tror inte IRGC kommer överleva, de har inte varit så här svaga sen 1979.
Citera
2026-03-10, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Jag tror inte Shia tar makten i Bahrain. Däremot tror jag att spridningen av konflikten blivit betydligt större än vad USA föreställt sej. Lyckas Iran få Sunniextremisterna i Saudiarabien att gå in aktivt i kriget då har planen lyckats.

Det går inte, om inte Saudi säger OK. Titta på kartan igen. Jag vet inte vad Iran skulle vinna på att Saudi blir mer aktivt i kriget. Blir det ett existentiell kris för Saudi så ber de Pakistan om hjälp. Och det finns ett rykte att Saudi har rätt att leasa Pakistanska kärnvapen. (Saudi betalade för programmet). Det är ett av skälen som gör det logiskt för Iran att försöka skaffa kärnvapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in