2026-03-10, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag är helt säker på att USA:s räknar med att det kan finnas minor. USA kan inte bara tro att de inte finns där. Sen vet vi inte var Irans ubåtar är och de kan lägga minor, samt det går att lägga minor med till ex fiskebåtar och andra civila båtar. Och USA har inte sänkt alla civila båtar. Iran har runt 20-30 ubåtar. De flesta miniubåtar, Men även de kan troligen minera. De har dock runt fem konventionella ubåtar. Alla dom kan minera.

Varför skulle det finnas minor? Att man kan minera är väl en helt annan sak men det känns som ett väldigt drastiskt drag bara en nära döende regim skulle få för sig.
Det går ju att få dit minsvepare om det krävs, behöver inte vara enbart USA som skulle ha intresse av att hålla sundet fritt från minor.

Det verkar fortfarande som att USA lägger väldigt lite kraft på sundet, det kan ju snabbt ändras, speciellt om deras garantier accepteras av banker och försäkringsbolagen.
Citera
2026-03-10, 07:44
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Som sagt Israel har skapat ett tillfälle för Iranska folket att enas. Och kanske hela regionen mot Israel.

Har SVT sagt det till dig eller?
Citera
2026-03-10, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Det mullrar i Bahrain. Majoriteten av befolkningen e Shiamuslimer. Dom som styr e Sunni och förtrycket och förtrycket mot Shiamuslimer har under alla år varit stort. Mycket möjligt att kriget leder till uppror i Bahrain. Iran kan nog sprida konflikten på ett sätt som USA aldrig föreställt sej.

Saudi kommer aldrig tillåta att Bahrain blir Shia. Innan du skriver något titta var Bahrain ligger på kartan.
Citera
2026-03-10, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Men Islamisterna som mördar sin egen befolkning, vad säger du om dem?
Jag stödjer att Iran skjuter mossadagenter som skjuter civila och anlägger mordbränder.

Vad tycker du om att bomba ihjäl 170 barn i en skola, stödjer du dessa krigsbrotslingar?
Citera
2026-03-10, 07:49
Medlem
Citat:
Hoppas du är stolt.

Som sagt Israel har skapat ett tillfälle för Iranska folket att enas. Och kanske hela regionen mot Israel.

Verkar som hela regionen enats mot iran, hezzboallah och hamas. Fiender till judarna såväl som världen.
Citera
2026-03-10, 07:50
Avstängd
Citat:
Israel bestämmer?

Så rysk olja på marknaden är vad Israel vill påstår du då.

Ska man kalla dig vatnik nu?
Varför fortsätter du o ljuger på tråden? Oljepriset sjönk redan i går, det menas vi aldrig behövt betala överpriser just för det bara var en peak i priset.

Ryska olja har vi alltid haft, även europa har skaka hand med Indien via handelsavtal o köpa ryska olja av dom, du måste sluta ljuga på tråden.
Citera
2026-03-10, 07:51
Medlem
Det som till slut räddar världen från Trump är hans obefintliga tålamod. Han tröttnar fort och drar sedan vidare och hittar på dumheter någon annanstans.

Han är så jävla trött på Irankriget nu.

Men han kommer hinna foka på Grönland minst 2-3 ggr till under de åren han har kvar.
Citera
2026-03-10, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Det påstods här på FB att Mullorna har en mycket stor flotta av mindre båtar och u-båtar. Hur är det med den saken?

Är lite oklart, iaf för mig. Man ju en hel del mindre båtar samt olika ubåtar men hur mycket av dessa som finns kvar eller ens var operativa innan kriget finns det inte helt glasklara uppgifter om vad jag vet tyvärr.

Det går ju som sagt att minera sundet, det är fullt möjligt. Iran är dessutom en välkänd terror-stat som drivs av ideologisk övertygelse som utan att fundera attackerar grannländer för att straffa både dom och hela världen så det är nog inget dom backar inför att göra.

Det är ju även rätt många som har stort intresse av att hålla sundet öppet och hittills har det lagts väldigt lite tid och kraft på att göra det.
Känns inte som ett omöjligt uppdrag direkt, men vi får se.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-03-10 kl. 07:54.
Citera
2026-03-10, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Saudi kommer aldrig tillåta att Bahrain blir Shia. Innan du skriver något titta var Bahrain ligger på kartan.
Jag tror inte Shia tar makten i Bahrain. Däremot tror jag att spridningen av konflikten blivit betydligt större än vad USA föreställt sej. Lyckas Iran få Sunniextremisterna i Saudiarabien att gå in aktivt i kriget då har planen lyckats.
Citera
2026-03-10, 07:54
Medlem
Citat:
Jag tror ingen har tecknat krigsförsäkringar.

Faktum kvarstår och oljepriset kommer gvaa högre imorgon än idag.

Verkar som priset vände ?

https://tradingeconomics.com/commodity/crude-oil
Citera
2026-03-10, 07:55
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Har SVT sagt det till dig eller?
IRGC säger att dom bestämmer när kriget tar slut.

Håller du inte med?
Citera
2026-03-10, 07:56
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Verkar som priset vände ?

https://tradingeconomics.com/commodity/crude-oil
Pga rysk olja.

Är Ryssland inne i värmen nu?
Citera