2024-01-10, 19:10
Medlem
3Godisars avatar
Min erfarenhet är att det är fullkomligt verkningslöst.
Citera
2024-01-22, 12:05
Medlem
petersen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Min erfarenhet är att det är fullkomligt verkningslöst.

Dito, det är helt verkningslöst mot min ångest (däremot får jag en baksmälla av ointresse och slapphet dagen efter).

Att förskriva Atarax till djupt ångestfyllda patienter verkar vara ett dåligt skämt, men drivs naturligtvis av den Bejerotska andan hos socialstyrelsen. Att patienten med Atarax på köpet både får sina förhoppningar om ångestlättnad grusade och måste fortsätta lida den tid det tar att övertyga läkaren om Atarax' ineffektivitet bekommer inte myndigheten: att skriva ut så lite narkotikaklassade läkemedel som möjligt har utan undantag företräde.

Det förskrivs alltså mest för att läkare är rädda för att få socialstyrelsen på sig, så som också Tjohilda konstaterade i början av tråden.

Det bästa du kan göra för att få ett effektivt ångestlösande läkemedel om din läkare tar upp Atarax, är att tvärsäkert säga att du redan provat Atarax vid flera tillfällen och att det inte har någon verkan på dig.
Citera
2025-08-14, 19:46
Medlem
Atarax hjälpte mig i den mest akuta fasen efter en skilsmässa. Men märkte snabbt att jag ökade dosen för att få samma effekt som från början. Fick först endast 10mg och senare bad jag om 25mg. Någon gång har jag tagit två 25mg på kvällen och kunnat sova minst 8-9 timmar utan att vakna av oro.
Citera
2025-10-09, 16:18
Medlem
Jag sover bort dagen
Fått utskrivet mot klåda av exem
Citera
2025-10-20, 12:04
Medlem
Är ett av de antihistamin som passerar blod-hjärnbarriären, och alltså både minskar ev allergiska histaminreaktioner i kroppen och lugnar i hjärnan. Funkade bra för mig mot tillfällig ångest, antingen halv 25 mg-tablett eller hel. Du kan inte bli beroende eftersom den inte påverkar dopaminsystemen.
Citera
2025-10-21, 02:03
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Funkar vid klåda och allergi och i övrigt verkningslös!
Citera
2026-03-10, 00:56
Avslutad
Tagit det flera gånger och har äntligen fått 25 mg. Det funkar rätt bra på mig. Min ångest försvinner, tankarna går runt mindre och jag sover bättre. Ibland får jag påminna mig själv att tänka en tanke eller lyssna på podden i hörlurarna eftersom jag ”glömmer” det annars. Man blir ju inte väck men man blir extremt lugn av det. Jag har även ibland svårt att hålla mig vaken på föreläsningar och annat. Några gånger missade jag mitt stopp på tåget eftersom jag bara suttit och stirrat in i någon vägg. Får extrem torr mun dock.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in