2026-03-09, 23:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Så hela den här grejen med att 'kriget i princip är slut' som han sa idag var inte sant då? Förstår han att vi inte skrattar åt honom nu utan vi skrattar åt dem som ska åka ner och kriga i 1.6 miljoner kvadratkilometer berg och öken för en uranklump som ingen vet var den är för någonstans? förstår du att detta är lika efterblivet som att ge ett 'meth-head' i random trailerpark en spade och säga att det finns en skatt på baksidan av deras husvagn och titta på när de börjar gräva.

För stunden behöver Graham etc.., förklara varför man gör detta : Plocka upp Uranet !

Baksidan av myntet är : högre bensinpriser för nu.., och eventuella egna förluster..

Framsidan av myntet : Iran slut som sponsor av terrorism, som i framtiden även kunde få nukleär kapacitet.

Du skriver även sedan : förstår du

..och jo jag anser mig att jag ser vad som sker. Det är mera det jag skriver. Förstår jag..jo till en del. Inte allt...för jag tror inte det var en hast. Tror inte att Iran var nära att få nukes..
Citera
2026-03-09, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men titta på Trump!
Alla visste att Iran skulle stänga Hormuzsundet om man blev angripa, för detta har Iran hotat med otaliga gånger de senaste 30 åren, och även för 2 veckor sen.
Sen nu när Iran har blockerat Sundet står Trump alldeles handfallen och förvirrad, för han vet att USA inte kan göra något åt detta.
Iran har under 30 år byggt enorma befästningar runt Sundet, och har även med största säkerhet massor med minor som ligger på bottnen i sundet, och bara väntar på att aktiveras ifall Iran blir trängda.

Jag tror USA och Frankrike har koll på läget. De ska ju sammarbeta nu.
Citera
2026-03-09, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Håller helt med dig. Hur mycket av Kinas import står Iran för? 10-15%?
Om min gissning stämmer så är det trots allt en hel del. Lär svida även för Kina isåfall.

Nåt sånt, vet inte exakt. Påstås att Kina minskat importen från Iran dom senaste månaderna just pga problematiken kring landets olja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Jag tror inte Saudi är vänskapligt. Enligt vissa bad Salman USA attakera Ayatollah.
Detta känner jag inte till?
Däremot vet jag att Saudi meddelade USA och Israel att saudiskt luftrum får absolut inte användas vid något anfall mot Iran!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
8% av deras oljekonsumption.

Källa?
Citera
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Lindsey Graham förbereder befolkningen i Usa att det kommer bli "boots on the ground" i ngn form. Då att plocka upp uranet.

I Irak gick det ju sisådär.
Lindsey Graham brukar å andra sidan bli lite för upprymd för sitt eget bästa när USA spänner sina militära muskler. Kan komma ut lite vad som helst då.
Citera
2026-03-09, 23:22
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Men titta på Trump!
Alla visste att Iran skulle stänga Hormuzsundet om man blev angripa, för detta har Iran hotat med otaliga gånger de senaste 30 åren, och även för 2 veckor sen.
Sen nu när Iran har blockerat Sundet står Trump alldeles handfallen och förvirrad, för han vet att USA inte kan göra något åt detta.
Iran har under 30 år byggt enorma befästningar runt Sundet, och har även med största säkerhet massor med minor som ligger på bottnen i sundet, och bara väntar på att aktiveras ifall Iran blir trängda.

Det enda som stoppar sjöfarten är att försäkringsbolagen tror att det eventuellt kan vara så.

Irans försvarsförmåga är i dagsläget svårt skadeskjuten, enda chansen är väl om Ryssland ökar sitt stöd till Iran. Som tack för Irans hjälp i Ukraina-kriget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Jag tror USA och Frankrike har koll på läget. De ska ju sammarbeta nu.

Det är jättebra att vi kan förlita oss på vad du tror. Sanningen är att Trump kukade ur igen, det blev för hett, luftherravälde vinner inte krig. Kontrollen av sundet är ett ess i rockärmen, det har iranierna vetat om och således stärkt det över lång tid med mer än bara en flotta.
Citera
Medlem
Citat:
Detta känner jag inte till?
Däremot vet jag att Saudi meddelade USA och Israel att saudiskt luftrum får absolut inte användas vid något anfall mot Iran!

Stod i Washington Post så det kan ju vara propaganda också.
Senast redigerad av Svempa2014 2026-03-09 kl. 23:27.
Citera
2026-03-09, 23:23
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellybuttler
I Irak gick det ju sisådär.
Lindsey Graham brukar å andra sidan bli lite för upprymd för sitt eget bästa när USA spänner sina militära muskler. Kan komma ut lite vad som helst då.

..och det var då det..och nu är nu.., det är ju verkligheten !
Citera
2026-03-09, 23:23
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Trump tänkte inte längre än näsan räcker, när han beslutade om att anfalla Iran.
Iran hade t.ex. hotat med att stänga Hormuzsundet om man blev anfallna, likt otaliga gånger innan.
Alla utom Trump visste att Iran under ca 30 års tid byggt enorma befästningar runt sundet, och dessutom redan hade inaktiva minor på havsbottnen.
Det handlar om hundratals tunnlar på bergssidorna där Iran har både offensiva raketer och drönare att skjuta mot fartyg, och även defensiva raketer skjuta mot anfallande flygplan.
Därför vågar Trump varken skicka stridsfartyg eller flygplan att anfalla tunnelöppningarna, i och med att dessa är byggda för att klara sådana anfall.
Sedan minorna som ligger på bottnen i Sundet, dessa kan Iran lätt aktivera om man skulle bli trängda!

Mullorna har talat om vad de tänker göra samt visat skrytsamma propagandafilmer inifrån tunnlarna så det är ju knappast en överraskning att de gormar om att sätta planerna i verket.

Israel har säkert koll på ett gäng av dem men kanske inte alla. Och vore de enkla att slå ut borde de vara utslagna redan.
Säkert har någon pratat med Trump om saken, säkert har han bara sett det som en liten detalj som han inte behöver bry sig om. Helt inne i sitt eget självförhärligande har han inte ens varit i närheten av att inse att detta är något som kommer krångla till saker och ting en smula.

Militären är nog medvetna om problematiken, men miltären har inte till uppgift att göra bedömningar om hur mycket oljepriset påverkas av att de verkställer sina order. Förmodligen kommer väl Trump så småningom inse att det uppstått en pikant liten komplikation gällande handelsrutter till och från röda havet.
Vad Trump hittar på då tror jag inte ens hans närmaste vågar spekulera i för det kan bli vad fan som helst. Men på nåt sätt måste de tysta kustartelleriet för att eskortera med örlogsfartyg är inte en långsiktigt hållbar lösning. Dessutom riskerar man ju även skador på dessa.
Citera
2026-03-09, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triton137
Det är jättebra att vi kan förlita oss på vad du tror. Sanningen är att Trump kukade ur igen, det blev för hett, luftherravälde vinner inte krig. Kontrollen av sundet är ett ess i rockärmen, det har iranierna vetat om och således stärkt det över lång tid med mer än bara en flotta.

Nästa vecka blir intressant. Vi får se vem som får rätt 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in