2026-03-05, 09:31
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95
Kan någon förklara för en ädelmetall imbecill hur det är tänkt att man ska tjäna pengar på handel med guld och silver? Köper jag mig en guldtacka på 2G så kostar den 3700 i inköpspris och skulle jag få för mig att sälja den är det ju enorma pengar jag går i förlust om jag skulle sälja den dagen efter till guldpris.

Jag menar det är ingen liten marginal de sysslar med, som jag ser det så får jag köpa guld och sen hoppas att om 15-20 år så har det gått upp så mycket att det är värt lika mycket som som jag betalade för det.

Var finns pengarna här för annat än dem som köper guldet/silvret till vrakpris? Nu har guld stigit såpass mycket så länge att för en 20-25 år sen var det givetvis en fantastisk investering men hur långt tror ni att detta kommer gå? Är det jag som är fel ute att fundera på färdiga tackor/mynt eller vad är grejen?

Hjälp från kunniga uppskattas.

Generellt har nog många som investerar i guld och silver en viss misstro mot dagens fiat-system och ser det som ohållbart. Man vill diversifiera bort från det med riktiga tillgångar som man kan hålla i handen.

Ytterligare skäl som inte nämnts ovan är att vissa tror att dollarn kan sluta ha status som reservvaluta, och att vi är på väg dit. Många länders centralbanker har köpt stora mängder guld och detta har drivit upp guldpriset. Det har ju ökat väldigt mycket på sistone (titta på en graf sedan ett år tillbaka t.ex.), så om man tror att uppgången kommer att fortsätta i samma riktning behöver man inte vara så bekymrad om att det finns vissa påslag.

Trump verkar ju allt mer galen och världen tappar förtroendet för USA och därmed kan man vilja diversifiera bort från dollarn.

Många som köper fysiska ädelmetaller kan nog ha en lång tidshorisont i åtanke också, man kanske inte planerar att köpa hus, eller så har man redan ett hus och pengar över, som man inte vet hur man ska spara. Då kanske man köper guld för dessa pengar och låter dem ligga i ett värdefack som ett alternativ till andra långsiktiga sparformer. Då kanske man inte bryr sig om hur guldpriset är just nu, för ädelmetallerna kommer sannolikt ligga i det där värdefacket i decennier, utan att drabbas av inflation (sannolikt viss värdeökning tror nog många som köpt ädelmetaller).

Vill man köpa mer kortsiktigt eller inte så stora summor kan jag tycka man kan fundera över gruvbolag på börsen istället. Ska man köpa guld för ganska små summor blir lagringskosnaden förhållandevis hög om man vill ha ett värdefack. Att köpa aktier i gruvbolag eller fonder som investerar i gruvbolag är givetvis inte samma sak som att köpa en guldtacka som man förvarar i ett värdefack, men det finns i alla fall en koppling. Om t.ex. priserna på silver går starkt uppåt kommer gruvbolagen också gå upp (rimligtvis).

Det är ju i allmänhet rekommenderat att diversifiera sin portfölj. Av den anledningen kan det också vara värt att äga lite guld eller silver, det har i regel lite andra rörelser än börsen.

Jag tror att viljan att investera i ädelmetaller ingår i en större bild av hur man ser på samhället och dess utveckling. Man känner helt enkelt misstro mot nuvarande system och vill försöka skydda sig mot en krasch. Alla ser det nog inte så, men många. Det kan jag uppleva är en skillnad mellan folk som tror starkt på ädelmetaller och andra människor som inte alls tror på ädelmetaller. Det är en fråga om en större syn på hur man ser på samhället och fiat-pengarna och de som investerar i ädelmetaller har generellt mer misstro mot nuvarande system.
Citera
2026-03-05, 09:45
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osofistikerad
Generellt har nog många som investerar i guld och silver en viss misstro mot dagens fiat-system och ser det som ohållbart. Man vill diversifiera bort från det med riktiga tillgångar som man kan hålla i handen.

Ytterligare skäl som inte nämnts ovan är att vissa tror att dollarn kan sluta ha status som reservvaluta, och att vi är på väg dit. Många länders centralbanker har köpt stora mängder guld och detta har drivit upp guldpriset. Det har ju ökat väldigt mycket på sistone (titta på en graf sedan ett år tillbaka t.ex.), så om man tror att uppgången kommer att fortsätta i samma riktning behöver man inte vara så bekymrad om att det finns vissa påslag.

Trump verkar ju allt mer galen och världen tappar förtroendet för USA och därmed kan man vilja diversifiera bort från dollarn.

Många som köper fysiska ädelmetaller kan nog ha en lång tidshorisont i åtanke också, man kanske inte planerar att köpa hus, eller så har man redan ett hus och pengar över, som man inte vet hur man ska spara. Då kanske man köper guld för dessa pengar och låter dem ligga i ett värdefack som ett alternativ till andra långsiktiga sparformer. Då kanske man inte bryr sig om hur guldpriset är just nu, för ädelmetallerna kommer sannolikt ligga i det där värdefacket i decennier, utan att drabbas av inflation (sannolikt viss värdeökning tror nog många som köpt ädelmetaller).

Vill man köpa mer kortsiktigt eller inte så stora summor kan jag tycka man kan fundera över gruvbolag på börsen istället. Ska man köpa guld för ganska små summor blir lagringskosnaden förhållandevis hög om man vill ha ett värdefack. Att köpa aktier i gruvbolag eller fonder som investerar i gruvbolag är givetvis inte samma sak som att köpa en guldtacka som man förvarar i ett värdefack, men det finns i alla fall en koppling. Om t.ex. priserna på silver går starkt uppåt kommer gruvbolagen också gå upp (rimligtvis).

Det är ju i allmänhet rekommenderat att diversifiera sin portfölj. Av den anledningen kan det också vara värt att äga lite guld eller silver, det har i regel lite andra rörelser än börsen.

Jag tror att viljan att investera i ädelmetaller ingår i en större bild av hur man ser på samhället och dess utveckling. Man känner helt enkelt misstro mot nuvarande system och vill försöka skydda sig mot en krasch. Alla ser det nog inte så, men många. Det kan jag uppleva är en skillnad mellan folk som tror starkt på ädelmetaller och andra människor som inte alls tror på ädelmetaller. Det är en fråga om en större syn på hur man ser på samhället och fiat-pengarna och de som investerar i ädelmetaller har generellt mer misstro mot nuvarande system.

Mm. Bra poäng. Ett litet tillägg bara - det finns ju människor som kanske inte har misstro mot _fiat-systemet_ som sådant, utan mer hur det idag används av moderna banker. Alltså man misstror banksystemet (och/eller ser att man inte kan få ut "riktiga pengar" ur det - ju mer vi går mot ett alltmer digitalt samhälle), och att de pengar man har bara "existerar på bankernas skärm".

Det finns således människor som sparar i fysiskt ägande för att man A) misstror digitala tillgångar (generellt) och B) banksystemet.

Människor i kategori B enligt ovan har _säkerligen_ ökat då "frysningar av bankkonton" ökat vid olika sorters transaktioner (för att "undvika ekonomisk brottslighet") under de senaste åren.

Jag säger inte att människors vilja att äga tillgångar utanför digitala system, och framförallt inte ha tillgångarna på banken är skälet till att JAG investerat i fysiska metaller (Det har jag gjort mer som diversifiering - men också för att jag inte kan speciellt mycket om andra tillgångsslag), men jag säger att viljan är tämligen rationell och att aversionen mot både A) enbart digitala tillgångar och B) banksystemet är instinktivt naturlig.
Citera
2026-03-05, 10:21
Medlem
Citat:
Kan någon förklara för en ädelmetall imbecill hur det är tänkt att man ska tjäna pengar på handel med guld och silver? Köper jag mig en guldtacka på 2G så kostar den 3700 i inköpspris och skulle jag få för mig att sälja den är det ju enorma pengar jag går i förlust om jag skulle sälja den dagen efter till guldpris.

Det är höga transaktionskostnader om du köper 100g tackor fysiskt i butik helt klart. Ett alternativ är Bullion Vault (se https://www.bullionvault.com/ ) där du kan köpa guld/silver som sedan fysiskt förvaras i deras egna valv. Mindre säkert än att ta guldet hemma kanske men de garanterar fortfarande att de har fysiskt silver/guld i sina valv som motsvarar det kunderna äger. Blir mycket lägre transaktionskostnad.

Det handlar ju dock fortfarande om en fysisk tacka som måste förvaras och försäkras. Gratis blir det inte.
Citera
2026-03-05, 10:24
Avstängd
Klas-Vegass avatar
Citat:

Jag menar det är ingen liten marginal de sysslar med, som jag ser det så får jag köpa guld och sen hoppas att om 15-20 år så har det gått upp så mycket att det är värt lika mycket som som jag betalade för det.

Var finns pengarna här för annat än dem som köper guldet/silvret till vrakpris? Nu har guld stigit såpass mycket så länge att för en 20-25 år sen var det givetvis en fantastisk investering men hur långt tror ni att detta kommer gå? Är det jag som är fel ute att fundera på färdiga tackor/mynt eller vad är grejen?

Hjälp från kunniga uppskattas.
Det har varit en lysande affär på börsen sedan 2023. Man köper bolag som har guld men personligen har jag bettat cert.

Det finns ingen handel med guld och silvertackor. Jag fattar inte varför folk köper det. Det finns några handlare som säljer till idioter men de tar så stor provision att det blir olönsamt.

Det man skall köpa är smyckesguld (utan hänglås och annan skit som kan gå sönder). För smyckesguld finns det en fungerande marknad. Och man skall köpa 18k (svensk standard) med kattfotsstämpel.

Är det stora pengar är det en helt annat sak.
Citera
2026-03-05, 12:17
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas

...
Det finns ingen handel med guld och silvertackor. Jag fattar inte varför folk köper det. Det finns några handlare som säljer till idioter men de tar så stor provision att det blir olönsamt.

Det man skall köpa är smyckesguld (utan hänglås och annan skit som kan gå sönder). För smyckesguld finns det en fungerande marknad. Och man skall köpa 18k (svensk standard) med kattfotsstämpel.
...

OK - nu är ju jag (enligt dig) redan en idiot (som _framförallt_ äger investeringsguld och silver - med .999 renhet - eller 24 karat, om man så vill, i stället för 18k eller .750) så då får jag ju fortsätta att göra bort mig genom att fråga:

När du tänkt dig att likvidera ditt smyckesguld (Säg att du enligt din investeringsplan har sagt att "jag ska ta hem vinsten när jag gjort 100%", eller typ så.) - hur går du då tillväga? Säljer till någon smyckeshandel (Kaplans?), till privatpersoner (på typ Tradera?) eller till typ "Guldbrev" eller "Guldturné"?

Hur är det "en fungerande marknad" om inte investeringsguldmarknaden är det?

Jag säger inte att du har fel - jag vill bara förstå. (Det är tämligen troligt att du HAR rätt - i alla fall i antantagandet att jag är en idiot :-) )

Jag bara tänker att om man ändå ska sälja guld nån gång i framtiden, för skrotvärdet (som begagnade smycken och/eller tandguld, eller nåt liknande) vore det väl bättre att få ut 99,9% av skrotvärdet per gram än 75% (18k)?

En annan tanke jag har är att formfaktorn på guldsmycken är helt annorlunda än för t.ex. investeringstackor - blir inte det lite klurigare att förvara? Jag utgår ifrån att det så att säga tar fler kubikmilimeter/gram rent guld än ivesteringsguld?

Förklara gärna - jag vill veta!
Citera
2026-03-05, 13:53
Avstängd
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
OK - nu är ju jag (enligt dig) redan en idiot (som _framförallt_ äger investeringsguld och silver - med .999 renhet - eller 24 karat, om man så vill, i stället för 18k eller .750) så då får jag ju fortsätta att göra bort mig genom att fråga:

När du tänkt dig att likvidera ditt smyckesguld (Säg att du enligt din investeringsplan har sagt att "jag ska ta hem vinsten när jag gjort 100%", eller typ så.) - hur går du då tillväga? Säljer till någon smyckeshandel (Kaplans?), till privatpersoner (på typ Tradera?) eller till typ "Guldbrev" eller "Guldturné"?

Hur är det "en fungerande marknad" om inte investeringsguldmarknaden är det?

Jag säger inte att du har fel - jag vill bara förstå. (Det är tämligen troligt att du HAR rätt - i alla fall i antantagandet att jag är en idiot :-) )

Jag bara tänker att om man ändå ska sälja guld nån gång i framtiden, för skrotvärdet (som begagnade smycken och/eller tandguld, eller nåt liknande) vore det väl bättre att få ut 99,9% av skrotvärdet per gram än 75% (18k)?

En annan tanke jag har är att formfaktorn på guldsmycken är helt annorlunda än för t.ex. investeringstackor - blir inte det lite klurigare att förvara? Jag utgår ifrån att det så att säga tar fler kubikmilimeter/gram rent guld än ivesteringsguld?

Förklara gärna - jag vill veta!
Tja, du kan lämna in på närmaste aktion eller sälja själv på tradera?

Jag köpte på mig en del ringar från auktionet och tradera utan någon premie alls förra året.

Jag har haft några engelska sovereigns och vet hur svår den vägen kan vara.

Nej, det är inte svårt att förvara ringar och halsband. Det kunde redan vikingar.

Det finns ingen fungerande marknad om skiten skulle nå fläkten. När argentina gick i putt i början på 2000-talet uppstod genast en marknad för smyckesguld.

Men guld är kul. Man kan ha lite hemma för den sakens skull. De är bra presenter (men premien förstör det som investering).

Jag har skrivit att för större belopp gäller annat.

Byt ut ordet idiot mot mindre effektivt då.

Idiot är ett mindre laddat ord som vi män använder mot varandra. Just idiot har en särskild ställning. Kan tex. användas om jag vill att någon skall sluta med något. Det betyder inte att vederbörande är idiot. Det är lite av ett "friord" ibland män.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2026-03-05 kl. 13:56.
Citera
2026-03-05, 14:33
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Jag köpte en maple 2021 nån gång för 16500, tror premien var 5% då.
Det går helt utan problem att sälja den till Tavex för 44900 idag. Jag ser inte problemet ?

Standardiserade bullionmynt är praktiska och lätta att verifiera. Handlar det om större summor än kaffekassan blir det fort opraktiskt att hålla på och punda med en flock gamla ringar som nån zigenare.

Likadant med silver, visst är det fint men det blir fort otympligt.
Citera
2026-03-06, 00:04
Medlem
Maxima95s avatar
Jag tackar, bugar och bockar för informationen. Jag är en såndär som inte är så jätteintresserad av att just tjäna pengar på detta utan ha lite som en slags försäkring om allt skulle skita sig totalt.
Citera
2026-03-08, 06:59
Medlem
Skyggedanss avatar
Har ändrade känslor kring guld och silver.
Den förväntade pumpen vid början av kriget kom aldrig.
Tror båda ska ner mer innan nästa pump mot $6000+ / $150.
Titta på priserna senaste veckan - USD stiger i värde medan guld sjunker eller stampar.
Likviditetsproblem? King Dollar?
US 10-Year Bond Yield är upp sedan starten av kriget också.

Jag sålde av gruv-hävstångs-ETF:n, har kvar några individuella gruvor som jag säljer call options på.
Har några guldshorts med target kring 4800, kanske 4600 om jag har tur.
Long calls på silver är kvar men minskade antalet kontrakt 50%.
Åker silver ner till $65-70 köper jag nya longs.

Finns en möjlighet att guld och silver krabbar istället för att sjunka mer innan nästa bull run.
Men tänker att det kan ta nån månad minst från nu. Detta är helt och hållet min magkänsla.

Andra plays just nu eftersom guld/silver är tråkiga är ju olja eller bara helt enkelt shorta equity index världen över.
Det är där jag tjänar pengar just nu iaf.
Citera
2026-03-09, 00:21
Medlem
hur går det med silverhurrarna. överallt om man vill , ser man att nu exploderar silver mer o mer. med kriget nu...med oljepriset som rusar nu.. silverprsiet går ner nu. antar att oljepriset påverkar gruvbolagen iallfall med högre driftkostnader. många springer nu efter gas och olja o lite annat under dessa krigsdagar. osäkert osäkert men oljan står stark. kan ändras dock snabbt.

hur mycket kan oljan stiga? kanske ska köpa equinor aktier imorgon. vet ni nåt bra i aktieväg inom oljan nåt annat? vad ska man hitta på imorgon?
Citera
2026-03-09, 12:29
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aromatti
hur går det med silverhurrarna. överallt om man vill , ser man att nu exploderar silver mer o mer. med kriget nu...med oljepriset som rusar nu.. silverprsiet går ner nu. antar att oljepriset påverkar gruvbolagen iallfall med högre driftkostnader. många springer nu efter gas och olja o lite annat under dessa krigsdagar. osäkert osäkert men oljan står stark. kan ändras dock snabbt.

hur mycket kan oljan stiga? kanske ska köpa equinor aktier imorgon. vet ni nåt bra i aktieväg inom oljan nåt annat? vad ska man hitta på imorgon?

Silverpriset går ner nu, jämfört med vad?

Silvret ligger på runt $84.
Det låg på runt $71 vid årets början.

Det har - trots en mängd högre kostnader för gruvdrift och framförallt leveranskedjan till silverproduktionen - tvärtom fortsatt att stiga på månadsbasis (de senaste 10 månaderna i sträck). Silverpriset har _gått upp_ sedan fredagens avslutning - om vi pratar svenska kronor. Det handlas inom någon cent från fredagsstängningspriset...
Citera
2026-03-09, 21:22
Medlem
Jagarjagarens avatar
Nu - för typ två timmar sedan - hände det nåt, verkar det som för silverpriset tog ett stort kliv uppåt - en bit över två dollar/unset. Med någon timma kvar innan handeln stänger för dagen känns det som en positiv signal, såhär en dag när allt annat verkar ha gått på röven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in