Citat:
Kan någon förklara för en ädelmetall imbecill hur det är tänkt att man ska tjäna pengar på handel med guld och silver? Köper jag mig en guldtacka på 2G så kostar den 3700 i inköpspris och skulle jag få för mig att sälja den är det ju enorma pengar jag går i förlust om jag skulle sälja den dagen efter till guldpris.
Jag menar det är ingen liten marginal de sysslar med, som jag ser det så får jag köpa guld och sen hoppas att om 15-20 år så har det gått upp så mycket att det är värt lika mycket som som jag betalade för det.
Var finns pengarna här för annat än dem som köper guldet/silvret till vrakpris? Nu har guld stigit såpass mycket så länge att för en 20-25 år sen var det givetvis en fantastisk investering men hur långt tror ni att detta kommer gå? Är det jag som är fel ute att fundera på färdiga tackor/mynt eller vad är grejen?
Hjälp från kunniga uppskattas.
Jag menar det är ingen liten marginal de sysslar med, som jag ser det så får jag köpa guld och sen hoppas att om 15-20 år så har det gått upp så mycket att det är värt lika mycket som som jag betalade för det.
Var finns pengarna här för annat än dem som köper guldet/silvret till vrakpris? Nu har guld stigit såpass mycket så länge att för en 20-25 år sen var det givetvis en fantastisk investering men hur långt tror ni att detta kommer gå? Är det jag som är fel ute att fundera på färdiga tackor/mynt eller vad är grejen?
Hjälp från kunniga uppskattas.
Generellt har nog många som investerar i guld och silver en viss misstro mot dagens fiat-system och ser det som ohållbart. Man vill diversifiera bort från det med riktiga tillgångar som man kan hålla i handen.
Ytterligare skäl som inte nämnts ovan är att vissa tror att dollarn kan sluta ha status som reservvaluta, och att vi är på väg dit. Många länders centralbanker har köpt stora mängder guld och detta har drivit upp guldpriset. Det har ju ökat väldigt mycket på sistone (titta på en graf sedan ett år tillbaka t.ex.), så om man tror att uppgången kommer att fortsätta i samma riktning behöver man inte vara så bekymrad om att det finns vissa påslag.
Trump verkar ju allt mer galen och världen tappar förtroendet för USA och därmed kan man vilja diversifiera bort från dollarn.
Många som köper fysiska ädelmetaller kan nog ha en lång tidshorisont i åtanke också, man kanske inte planerar att köpa hus, eller så har man redan ett hus och pengar över, som man inte vet hur man ska spara. Då kanske man köper guld för dessa pengar och låter dem ligga i ett värdefack som ett alternativ till andra långsiktiga sparformer. Då kanske man inte bryr sig om hur guldpriset är just nu, för ädelmetallerna kommer sannolikt ligga i det där värdefacket i decennier, utan att drabbas av inflation (sannolikt viss värdeökning tror nog många som köpt ädelmetaller).
Vill man köpa mer kortsiktigt eller inte så stora summor kan jag tycka man kan fundera över gruvbolag på börsen istället. Ska man köpa guld för ganska små summor blir lagringskosnaden förhållandevis hög om man vill ha ett värdefack. Att köpa aktier i gruvbolag eller fonder som investerar i gruvbolag är givetvis inte samma sak som att köpa en guldtacka som man förvarar i ett värdefack, men det finns i alla fall en koppling. Om t.ex. priserna på silver går starkt uppåt kommer gruvbolagen också gå upp (rimligtvis).
Det är ju i allmänhet rekommenderat att diversifiera sin portfölj. Av den anledningen kan det också vara värt att äga lite guld eller silver, det har i regel lite andra rörelser än börsen.
Jag tror att viljan att investera i ädelmetaller ingår i en större bild av hur man ser på samhället och dess utveckling. Man känner helt enkelt misstro mot nuvarande system och vill försöka skydda sig mot en krasch. Alla ser det nog inte så, men många. Det kan jag uppleva är en skillnad mellan folk som tror starkt på ädelmetaller och andra människor som inte alls tror på ädelmetaller. Det är en fråga om en större syn på hur man ser på samhället och fiat-pengarna och de som investerar i ädelmetaller har generellt mer misstro mot nuvarande system.