2025-12-27, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FOFOFOA
Det är en mindre del av det silver som säljs nu, som går till investeringsmynt och tackor. Prisspiken nu beror på att kinesiska high techföretag köper allt silver de kan få tag i, oavsett pris. Att avbryta produktion av solceller, elbilsbatterier, elektronik etc är mycket mer kostsamt än ett högre inköpspris för silver. Silver i dessa komponenter går inte att ersätta med något annat. Och världen skriker efter solceller, elbilar och andra tekniska produkter.

Rena silvergruvor är extremt sällsynt och "viss tid" för att starta nya gruvor innebär minst 5-10 år.

Synd med momsen ja, men även 25% påslag med dagens priser är otroligt billigt. Jag grämer mig över att jag inte köpte mer silver när möjligheten fanns via Estland.

Men skynda på, för om några veckor lär det vara väldigt svårt att få tag på silver.

Man kan fortfarande köpa utomlands, eller har jag missat något? Har inte köpt på år men brukade köra från goldsilver.be innan
Citera
2025-12-27, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
AuAg Essential Metals, Boliden, Lundin Mining och Southern Copper är fyra innehav som gett mig hyfsad avkastning i år (även om jag sålt de två förstnämnda).
Ska kolla. Tack.
Citera
2025-12-27, 08:57
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesus1231
Man kan fortfarande köpa utomlands, eller har jag missat något? Har inte köpt på år men brukade köra från goldsilver.be innan

I oktober sinade lagrat silver hos LBMA i London. I November gick alla stora myntverk (Royal mint, Canadian mint, New Zeeland mint etc.) och månfa av de stora Bullion-tillverkarna i Schweiz ut och berättade att man stoppade vidare produktion för 2025, pga att man inte fick fram silver.

Flera handlare, som SD bullion i USA, Goldsilber.be och andra stängde sina sajter under flera dagar i oktober och november och började med diverse charader om ”längre leveranstider”.

Det mesta silver som sålts i Sverige har varit ”begagnat silver” sålt av privatpersoner på typ Tradera och olika auktionssajter.

Just mynt och småtackor för investeringsbruk och mynt producerade 2025 finns i princip inte att få tag i.

Igår stängde silverhandeln för helg med ett pris på $79.25/Oz när det når runt $86.50 har silverpriset ökat med 200% sedan 1 januari 2025. Det är en prisbild som SKRIKER brist på (fysiskt) silver.
Citera
2025-12-27, 09:04
Medlem
Hittade en låda med silverbestick när vi tömde ett källarförråd. (vi utgår från att dom är äkta)

Kan det betinga något större stycke värde, eller är det onödigt jobb att försöka sälja det?
Citera
2025-12-27, 09:08
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Hittade en låda med silverbestick när vi tömde ett källarförråd. (vi utgår från att dom är äkta)

Kan det betinga något större stycke värde, eller är det onödigt jobb att försöka sälja det?
Citat:
Exempelberäkning (smältvärde)

För 830‰ silver: Ca 83% rent silver.
Vid 18 SEK/gram rent silver:
1000 gram bestick (totalvikt silverdelar) → ca 830 gram rent silver → värde ca 14 940 SEK.
Ett typiskt 12-personers set (ca 1000–1200 gram silvervikt) → smältvärde 12 000–18 000 SEK.

Vid försäljning till handlare får du ofta 80–95% av spotpriset (minus avgifter för raffinering).
Eh, ja.
Citera
2025-12-27, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Eh, ja.
Tack för info!

Inbillade mig att bestick i silver var utspätt, men helt klart värt att kolla upp.
Citera
2025-12-27, 10:49
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69

Är besticken svenska och från början av förra seklet innehåller de typ 83% silver (och har då svenska silverstämplar. Är de från senare - eller nån annanstans ifrån är de i ”sterlingsilver” och innehåller 92,5% silver.

Med ett silverpris just nu på över 20kr grammet känns det ju som att det är värt insatsen att ta dem till en handlare.

Frågan är ju vad du tycker är ”ett större värde”, men en servis om ett dussin kuvert är flera tusenplappar!
Citera
2025-12-27, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hesus1231

Moms överallt nu i hela EU, förut fram till några år sedan var det momsfritt i Estland och då gick det att köpa via ombud till exempel via libertysilver estland. Men i Norge ska det vara momsfritt, så det är ju ett alternativ att dra dit och hoppas man inte blir tullad.
Citera
2025-12-27, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Är besticken svenska och från början av förra seklet innehåller de typ 83% silver (och har då svenska silverstämplar. Är de från senare - eller nån annanstans ifrån är de i ”sterlingsilver” och innehåller 92,5% silver.

Med ett silverpris just nu på över 20kr grammet känns det ju som att det är värt insatsen att ta dem till en handlare.

Frågan är ju vad du tycker är ”ett större värde”, men en servis om ett dussin kuvert är flera tusenplappar!
Det sitter en liten stämpel på varje bestick. Dock omöjligt att utläsa varifrån dom kommer.

Jag gör som du föreslår och tar dom till en handlare.

Tack för din input!
Citera
2025-12-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren

Igår stängde silverhandeln för helg med ett pris på $79.25/Oz när det når runt $86.50 har silverpriset ökat med 200% sedan 1 januari 2025. Det är en prisbild som SKRIKER brist på (fysiskt) silver.
Tyvärr lite lägre i svenska kronor, ungefär 165 procent vid $86,50. Gårdagen var magisk med tio procent i SEK.

Min oro är vad som händer med efterfrågan när AI-bubblan spricker?
Citera
2025-12-27, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Tyvärr lite lägre i svenska kronor, ungefär 165 procent vid $86,50. Gårdagen var magisk med tio procent i SEK.

Min oro är vad som händer med efterfrågan när AI-bubblan spricker?
Bortsett från att uppgången i silver har pågått samtidigt som AI-bubblan vad är det som talar för att de spricker samtidigt?

Efter vad jag har hört så är silver den råvara som efter olja används i mest produkter. Oklart om detta stämmer dock.
Citera
2025-12-27, 13:28
Medlem
Kolonns avatar
Ok vad ska man köpa för något? Gruvbolagen? Detta är bara början är min gissning.
Senast redigerad av Kolonn 2025-12-27 kl. 13:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in