2026-03-09, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Så då är kanske hälften där med anledning av dubbla medlemskap,
Svensson åker väl inte dit på semester det borde ju vara en självklarhet om man är normalt funtad.
Det är ju ingen hemlighet att Trump skulle dit med styrkor.

Finns ju hur många andra resmål som helst som är bättre, om man nu har så gott om pengar så man kan semestra i Dubai.
Och sen gnälls det på att det inte är gratis att åka hem.
Förr kunde man resa dit
Har själv varit i Libanon o åkt skidor
Citera
2026-03-09, 11:58
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Överklassfamiljer får skylla sig själva. Hoppas dom aldrig kommer hem.

Perfekt, då kan arbetarklassen betala ännu mer i skatt då överklassens skattepengar försvinner?
Citera
2026-03-09, 12:11
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Folk som åker ner och sponsrar islamistiska shithole countries med turismpengar kan gott stanna kvar där nere
Precis så skrev sossar mellan sig när tsunamibanden var relevanta. "Folk som åker till Thailand är typ pedofiler de kan lika bra få det", ungefär, medan svenska medborgare dog. Det här handlar inte om si eller så utan rent folkförakt av politiker som hellre vill ha får än folk. Varsågod. Svara "bää" och berätta hur kängläder smakar.
Citera
2026-03-09, 12:27
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Folk som åker ner och sponsrar islamistiska shithole countries med turismpengar kan gott stanna kvar där nere

Nu är du lite fel ute, eftersom Abu-Dhabi är en jättehubb när det kommer till flyglinjer. Jag har själv mellanlandat där påväg till Hongkong.
Du mellanlandar med stor sannolikhet i Abu-Dhabi om du skall till/från Thailand, Vietnam, Indien, Hongkong, mfl. Länder som definitivt inte är några islamistiska shitholes.
Citera
2026-03-09, 13:02
Medlem
Kungenshoras avatar
De som i tråden återkommande jämför detta med Tsunamin 2004 kanske kan berätta för oss som inte förstår jämförelsen, hur många turister har dött nu efter att kriget pågått i drygt en vecka?

I tsunamin dog över 500 svenskar och över 200 tusen människor.

En vecka på lyxhotell all-inclusive bekostat av saudiska kungahuset jämförs med att det kommer en jättevåg och dödar 225000 i ett svep.

Bara hälften av svenskarna vill hem. Jag tror inte hälften av de som överlevde tsunamin ville stanna kvar.

Var är videofilmerna på alla nödställda svenskar?
Var är "tsunamin"?
Senast redigerad av Kungenshora 2026-03-09 kl. 13:16.
Citera
2026-03-09, 13:53
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Just i detta läste jag på aftonbladet att UD råder alla svenskar att lämna Libanon.

Hur många svenskar tror ni befinner sig i Libanon? Förutom om det finns ett konsulat eller något så är min gissning 0.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ok8lbw/israel-har-attackerat-iran?pinnedEntry=1450475

Citat:
Ursprungligen postat av löl
Var det inte ett par tusen i området när Gaza skiten började för två år sedan?

Känns som att jag vågar gissa på att det är lika många idag 🙈🦉
Du menar svenska medborgare, helt annat ämne.
Citera
2026-03-09, 16:24
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
UD har kortbetalning om du är på plats. Vanlig dosa.
Har betalt med kort på UD massor av gånger på deras expedition

Det betyder inte att dom har system med kortbetalning över internet.
Jag formulerar om mig. Det kan väl inte kosta särskilt mycket att ha kortbetalning över internet igång konstant? Det är ju användbart om man med oregelbundenhet akut säljer resor med förskottsbetalning.
Citera
2026-03-09, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag formulerar om mig. Det kan väl inte kosta särskilt mycket att ha kortbetalning över internet igång konstant? Det är ju användbart om man med oregelbundenhet akut säljer resor med förskottsbetalning.

Så klart men i sådant läge så kanske Klarna konto med betalningsalternativ, kort, swish etc
är klokare.

Men då skall väl UD upphandla enligt statlig modell
Citera
2026-03-09, 17:14
Medlem
Vet inte om det avhandlats bakåt i tråden, isf sorry.
Jag får inte ihop det här med "swishplanet".
Att flyga en A320 eller B737 till och från Dubai torde kosta ish 550.000 enkel resa.
UD säger att man tar ett självkostnadspris. Men dom fick ju betala 10.000 per pax.
Jag får det till att självkostnadspriset torde ligga runt 6000?
Tog dom ut en liten vinst ändå?
Eller är det hyra av kärran som också kostar kanske?
Bara nyfiken på kalkylen...
Citera
2026-03-09, 19:40
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hapoel
Att flyga en A320 eller B737 till och från Dubai torde kosta ish 550.000 enkel resa.
UD säger att man tar ett självkostnadspris. Men dom fick ju betala 10.000 per pax.
Planet måste flyga tomt ner till Dubai för att hämta folk. Sedan flyga tillbaka till Europa.
Planet måste landa i Egypten för att tanka, och då innebär det extra kostnader. Totalt blir det tre resor.
Så vill väl Smartwings ha extra betalt p.g.a. risk.
Kanske vill UAE ha extra betalt eftersom deras luftrum bara har begränsad kapacitet.

Frågan är om inte den egentliga kostnaden är mycket mer än 12 000 kr, eftersom Finland fick det till €2200 för deras motsvarande flyg.

EDIT: Sedan måste den flyga tillbaka tom från Stockholm till Prag. Så det blir såklart en fjärde resa man vill ha betalt för.
Senast redigerad av JustTrolling 2026-03-09 kl. 20:14.
Citera
2026-03-09, 19:48
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hapoel
Även priset på chartrade flygplan påverkas väl av saker som tillgång och efterfrågan? Hade UD haft en egen evakueringsmaskin så hade man kanske kunnat prata om självkostnadspris på riktigt, men UD köpte väl in tjänsten? Och det riktiga självkostnadspriset vet man först efteråt.
Citera
2026-03-09, 20:35
Medlem
JustTrollings avatar
Ca 7100 kr, 2840 AED, från Dubai till Stockholm tisdag morgon 07.20.
Ca 6400 kr, 2570 AED, från Dubai till Köpenhamn tisdag morgon 07.30.
Ca 6400 kr, 2570 AED, från Dubai till Oslo tisdag morgon 06.45.
Ca 4900 kr, 1970 AED, från Dubai till Frankfurt tisdag morgon 07.45.

Det är vad Emirates erbjuder.
Senast redigerad av JustTrolling 2026-03-09 kl. 20:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in