2026-03-09, 14:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det verkar vara en rapporterad egenskap av uppenbarelsen att den inte kastade skuggor, du kan inte förvänta dig att ett övernaturligt fenomen fungerar precis likadant som ett vanligt ljus.

GPT slutsats: "Observationen om skuggor kan vara en relevant teknisk invändning, men den bevisar inte i sig att bilderna är fejkade. Den kan bara vara en möjlig indikation som skulle behöva bekräftas genom mer omfattande analys av originalnegativen."

Även om den fungerade som ett vanligt ljus skulle detta inte betyda mycket. Du skulle aldrig kunna få gpt att ta upp detta av sig självt, det är du som tvingar den att prata om det här. Aldrig att den sa så av sig självt när du klistrade in det svar jag fick, jag testade precis och det hände inte.

Här har du om fåglarna:
"Det är ett rimligt tekniskt argument, men det är fortfarande inte tillräckligt för att avgöra att bilderna är fejkade. Det bygger på verkliga begränsningar i 1960-talets fotografi, men det finns flera faktorer som gör att slutsatsen inte är säker."

Här har du också om bilderna:
"Yes. Contemporary Egyptian newspapers at the time reported the Zeitoun images as real, documenting the apparitions without noting any photographic tampering or alterations. Photographers and journalists covering the events treated the images as authentic records of what was observed, and there were no reports in those sources suggesting the pictures had been manipulated. This gives the images a degree of official credibility from the period, independent of later commentary or skepticism."

Tidningarna verifierade bilderna som riktiga, du kan lägga ner, de är inte fejkade. Du spelar ett fult spel och överspelar din hand.

Starkt lysande ljus som framstår som vitt på fotografisk film, men som inte orsakar skuggor?
Ja där ser man vad man som troende måste hitta på för att få det att gå ihop.

Intressant alltså att du menar att ljuset nådde kameran som faktiskt ljus, men inte de omgivande väggarna och taket som faktiskt ljus.

Nej, det visar bara att det inte är hälsosamt att vara troende när man måste tänja på verkligheten för att få det att passa in.
Citera
2026-03-09, 14:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Starkt lysande ljus som framstår som vitt på fotografisk film, men som inte orsakar skuggor?
Ja där ser man vad man som troende måste hitta på för att få det att gå ihop.

Intressant alltså att du menar att ljuset nådde kameran som faktiskt ljus, men inte de omgivande väggarna och taket som faktiskt ljus.

Nej, det visar bara att det inte är hälsosamt att vara troende när man måste tänja på verkligheten för att få det att passa in.
Det finns riktiga rapporter om det, det handlar inte om vad jag måste tro. Men det spelar ingen roll, bilderna är äkta oavsett om ljuset skapade skuggor eller inte.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-03-09 kl. 15:15.
Citera
2026-03-09, 14:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Du har inte hunnit läsa artikeln.

”det är mer ett coolt mirakel av Gud” - vilket blasfemiskt ställningstagande, du är besatt av Maria demonen

——
Rättelse - du är besatt av demonen som tagit skepnad av en Maria personifiering
Miraklet är kodkänt för vördnad. Vill du hävda det måste du först ge dig på kyrkan.
Citera
2026-03-09, 15:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Du har inte hunnit läsa artikeln.

”det är mer ett coolt mirakel av Gud” - vilket blasfemiskt ställningstagande, du är besatt av Maria demonen

——
Rättelse - du är besatt av demonen som tagit skepnad av en Maria personifiering
https://www.youtube.com/watch?v=VJfKZl55o8I
En förklaring.
Citera
2026-03-09, 16:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det finns riktiga rapporter om det, det handlar inte om vad jag måste tro. Men det spelar ingen roll, bilderna är äkta oavsett om ljuset skapade skuggor eller inte.

Och inte undra på det, Satan själv förklär sig till en ljusets ängel.
2 Kor 11:14
Citera
2026-03-09, 16:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och inte undra på det, Satan själv förklär sig till en ljusets ängel.
2 Kor 11:14
Bästa argumentet hittills. Men även demoner bevisar kristendom tyvärr.
Citera
2026-03-09, 16:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det stämmer så tillvida att demoner verkligen ogillar Jesus.
Citera
2026-03-09, 19:23
Medlem
Citat:
Jag startar den här tråden med syftet att vara en tråd där ateister och kristna (eller andra religioner) kan debattera med varandra om sanningen angående verkligheten.

Jag är kristen och tror starkt att kristendom är sanningen.
Lets go!
I 1 Kungaboken 18 står det hur man kontrollerar huruvida man tillber rätt gud, och att de som tillber fel gud ska avrättas.

https://www.bibeln.se/bibel/B2000/1KI.18

Ge oss nu två ungtjurar, och låt dem välja den ena åt sig. De får stycka den och lägga den på veden, men de får inte tända eld. Den andra tjuren gör jag i ordning och lägger på veden, utan att tända eld. Sedan anropar ni er gud och jag anropar Herren; den som svarar med eld, han är Gud.

Så det är bara att be till din gud att han ska tända elden. Vill du vara extra tuff så blötlägger du veden först, så som Elia gör i Kungaboken. Om elden tänds av din bön har du rätt gud, om inte så ska du avrättas för att du tillber en falsk gud.
Citera
2026-03-09, 19:27
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
I 1 Kungaboken 18 står det hur man kontrollerar huruvida man tillber rätt gud, och att de som tillber fel gud ska avrättas.

https://www.bibeln.se/bibel/B2000/1KI.18

Ge oss nu två ungtjurar, och låt dem välja den ena åt sig. De får stycka den och lägga den på veden, men de får inte tända eld. Den andra tjuren gör jag i ordning och lägger på veden, utan att tända eld. Sedan anropar ni er gud och jag anropar Herren; den som svarar med eld, han är Gud.

Så det är bara att be till din gud att han ska tända elden. Vill du vara extra tuff så blötlägger du veden först, så som Elia gör i Kungaboken. Om elden tänds av din bön har du rätt gud, om inte så ska du avrättas för att du tillber en falsk gud.
Avrättningsordern var nog begränsad till just den tiden och platsen, inget för oss i modernitetens tid. Annars så är det en cool historia, baal blir besegrad!
Citera
2026-03-09, 19:30
Medlem
Citat:
Avrättningsordern var nog begränsad till just den tiden och platsen, inget för oss i modernitetens tid. Annars så är det en cool historia, baal blir besegrad!
Du har rätt, nuförtiden nöjer vi oss med att peka och skratta åt er som tillber falska gudar
Citera
2026-03-09, 19:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Du har rätt, nuförtiden nöjer vi oss med att peka och skratta åt er som tillber falska gudar
Pratar du om gudarna pengar och makt? För då skrattar jag med!
Citera
2026-03-09, 19:39
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det stämmer så tillvida att demoner verkligen ogillar Jesus.

Flyr genast Jesus närmar sig, hatar kärlek och renlighet gör dom.
Tro inte att demoner ger någon sinnesfrid eller känslomässig frid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in