2026-03-09, 11:32
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vadå världsbankens index? Jag har inte länkat till något index från världsbanken.

https://www.theglobaleconomy.com/texts_new.php?page=aboutus

EDIT:

Var tvungen att även länk ditt underliga försök till att få produktion av krigsmateriel till något positivt för Ryssland.

Tror du att producera undermålig krigsmateriel är något bra för Ryssland????
Du förstår att länken jag gav visar på att Ryssland nu har överskott i krigsmateriel och inget tyder på att krigsekonomin kommer tanka i det snaraste.

Google AI om din länkar.
The Harvard Growth Lab frequently utilizes data from the World Bank’s World Development Indicators (WDI) and other international databases to underpin its research, including the Economic Complexity Index (ECI) and related growth projections
---
TheGlobalEconomy.com frequently utilizes data from the World Bank and other international organizations to produce rankings on over 500 indicators for more than 200 countries. They offer insights into various metrics, including innovation indices, financial development, and political stability, often categorized by income level

De är i effekt fronter för WB.
Citera
2026-03-09, 11:52
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du förstår att länken jag gav visar på att Ryssland nu har överskott i krigsmateriel och inget tyder på att krigsekonomin kommer tanka i det snaraste.
På vilket sätt är överbliven produktion av krigsmaterial bra för ett land?

Citat:
Google AI om din länkar.
The Harvard Growth Lab frequently utilizes data from the World Bank’s World Development Indicators (WDI) and other international databases to underpin its research, including the Economic Complexity Index (ECI) and related growth projections
---
TheGlobalEconomy.com frequently utilizes data from the World Bank and other international organizations to produce rankings on over 500 indicators for more than 200 countries. They offer insights into various metrics, including innovation indices, financial development, and political stability, often categorized by income level

De är i effekt fronter för WB.
Kul att du var tvungen att generera egna svar till AI.

Är detta ett seriöst försök till svar från din sida tycker du?

Harvard Growth Lab

GlobalEconomy.com
Citera
2026-03-09, 12:04
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
På vilket sätt är överbliven produktion av krigsmaterial bra för ett land?

Kul att du var tvungen att generera egna svar till AI.

Är detta ett seriöst försök till svar från din sida tycker du?

Harvard Growth Lab

GlobalEconomy.com
Du behöver bli bättre på källkritik.

Dom estimeringarna om världsekonomin är med stor sannolikhet skevade.

Faktum kvarstår. Den ryska armén är nu nu större och starkar än vid invasionens start. Den ekonomiska krigsföringen väst bedrev mot Ryssland har helt klart misslyckats.
Citera
2026-03-09, 12:23
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

Faktum kvarstår. Den ryska armén är nu nu större och starkar än vid invasionens start. Den ekonomiska krigsföringen väst bedrev mot Ryssland har helt klart misslyckats.

Det mest skrämmande är att du verkligen tror på det du skriver.
Citera
2026-03-09, 12:26
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon

Det mest skrämmande är att du verkligen tror på det du skriver.
Three Years Into the Ukraine War, Russia’s Army Is Stronger Than Ever

The State of the Russian Military
Last week, U.S. Army General Christopher Cavoli, the commander of U.S. European Command (EUCOM) and also the Supreme Allied Commander Europe for NATO (SACEUR), spoke to Congress for the annual combatant commanders testimony. He provided some interesting facts with regard to the state of the Russian military.

To begin with, the Russian military is growing, despite having taken over 920,000 losses in the fighting. According to the EUCOM boss, the Russian military has more than 600,000 on the contact line, which is the highest concentration of Russian forces on Ukrainian soil since the war began.

“Despite extensive battlefield losses in Ukraine, the Russian military is reconstituting and growing at a faster rate than most analysts had anticipated. In fact, the Russian army, which has borne the brunt of combat, is today larger than it was at the beginning of the war,” Gen. Cavoli told the Senate Armed Services Committee.

Det är enligt den amerikanska militärens egna uppgifter. Det vittnar inte om en krigsekonomi som går på knä direkt.
Citera
2026-03-09, 12:33
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

Last week, U.S. Army General Christopher Cavoli, the commander of U.S. European Command (EUCOM) and also the Supreme Allied Commander Europe for NATO (SACEUR), spoke to Congress for the annual combatant commanders testimony. He provided some interesting facts with regard to the state of the Russian military.

To begin with, the Russian military is growing, despite having taken over 920,000 losses in the fighting. According to the EUCOM boss, the Russian military has more than 600,000 on the contact line, which is the highest concentration of Russian forces on Ukrainian soil since the war began.

“Despite extensive battlefield losses in Ukraine, the Russian military is reconstituting and growing at a faster rate than most analysts had anticipated. In fact, the Russian army, which has borne the brunt of combat, is today larger than it was at the beginning of the war,” Gen. Cavoli told the Senate Armed Services Committee.

Det är enligt den amerikanska militärens egna uppgifter. Det vittnar inte om en krigsekonomi som går på knä direkt.

Ja jag skrattar mig harmynt.

"Den ryska armén är nu nu större och starkare än vid invasionens start."

Större? Beror på hur man ser det.
Samlar man 500.000 med högafflar är armen "större"
Starkare?
Ja det borde t o m en efterbliven ryss förstå att de inte är.
Citera
2026-03-09, 13:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du behöver bli bättre på källkritik.

Dom estimeringarna om världsekonomin är med stor sannolikhet skevade.
Men du hittar ju på. Även om en del av dess data är inhämtad från World Bank så står inte all data eller ens majoriteten av all data är från den.

Det är snarare du som borde bli bättre på att hantera information. Om du hittar EN källa som säger att Rysslands ekonomi går som tåget och niohundranittionio andra källor som säger tvärtom så är det inte svårt att förstå var sannolikheten, som du skriven ovan, ligger någonstans.

Citat:
Finns ingen fakta alls i att den ryska armén är starkare nu än vid invasionens start. Den existerar endast i din fantasi.

Avfärdar den här tråden som galenskap och du som galen. Lycka till i livet.
Citera
2026-03-09, 13:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Lär dig att förstå att större inte betyder att den är starkare.

Om vi rekryterar en miljon idioter till svenska armén utan utrustning så blir inte armén starkare.
Citera
2026-03-09, 13:25
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Men du hittar ju på. Även om en del av dess data är inhämtad från World Bank så står inte all data eller ens majoriteten av all data är från den.

Det är snarare du som borde bli bättre på att hantera information. Om du hittar EN källa som säger att Rysslands ekonomi går som tåget och niohundranittionio andra källor som säger tvärtom så är det inte svårt att förstå var sannolikheten, som du skriven ovan, ligger någonstans.

Finns ingen fakta alls i att den ryska armén är starkare nu än vid invasionens start. Den existerar endast i din fantasi.

Avfärdar den här tråden som galenskap och du som galen. Lycka till i livet.
De där niohundranittionio källorna är olika varianter av WB.

Källorna jag har är självständiga, ifrån den amerikanska militären etc.

Om man inte är realistisk över omständigheterna i krig förlorar man dem.
Citera
2026-03-09, 13:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
De där niohundranittionio källorna är olika varianter av WB.
Fatta att du om du sammanställer data från hundra källor och en källa är WB så blir inte all data automatiskt felaktig bara för att du lägger upp en länk om att data från WB är tvivelaktig.

Du är helt insnöad på galenskap så du inte ser något annat. Längre än så kom du inte.

Citat:
Källorna jag har är självständiga, ifrån den amerikanska militären etc.

Om man inte är realistisk över omständigheterna i krig förlorar man dem.
Det blir nog bra.

Att Cavoli kan ha synpunkter om att Rysslands armé är större har jag inga åsikter om. Det är helt korrekt. Att Ryssland bygger mer stridsvagnar än vad de gjorde 2022 är också korrekt. Varför? FÖr att de förlorar otroligt många i Ukraina.

Men förklara för mig hur gynnsamt det är för en ekonomi att producera krigsmateriel. Jag tror du "glömde" att besvara den frågan förut.
Citera
2026-03-09, 13:33
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Fatta att du om du sammanställer data från hundra källor och en källa är WB så blir inte all data automatiskt felaktig bara för att du lägger upp en länk om att data från WB är tvivelaktig.

Du är helt insnöad på galenskap så du inte ser något annat. Längre än så kom du inte.

Det blir nog bra.

Att Cavoli kan ha synpunkter om att Rysslands armé är större har jag inga åsikter om. Det är helt korrekt. Att Ryssland bygger mer stridsvagnar än vad de gjorde 2022 är också korrekt. Varför? FÖr att de förlorar otroligt många i Ukraina.

Men förklara för mig hur gynnsamt det är för en ekonomi att producera krigsmateriel. Jag tror du "glömde" att besvara den frågan förut.
Du förstår skillnaden på en krigsekonomi vs civil ekonomi?
Citera
2026-03-09, 13:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du förstår skillnaden på en krigsekonomi vs civil ekonomi?
Nej, förklara den för mig.

Förklara för mig hur krigsekonomi genererar ekonomi och välfärd är du snäll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in