2026-03-09, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kanske är det dags att gå och lägga dig kirev, dom vuxna pratar nu.
Du förstår väl vid detta laget att jag lever i din framtid, det låter som ett mirakel, men det handlar om en annan tidszon, frågan är om du bor i Sverige, varför är du uppe och vaken nu?

Att möjligheten till att kunna skapa hologram projektioner fanns för oss att upptäcka i den grandiosa designen av alltet är ju ett mirakel i sig, hur vi utnyttjar och tar tillvara det kan såklart göras på gott och ont.
Citera
2026-03-09, 04:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Om miraklet i Zeitoun vore ett brottsfall, skulle det aldrig ha lett till fällande dom. Det finns inkonsekventa och motsägande vittnesmål, manipulerade fotobevis, en ”brottsplats” som inte fick undersökas och en jury som var känslomässigt och politiskt investerad i ett specifikt utfall. När miraklets tydlighet ökar i takt med att källkritiken minskar, då är det inte religion vi bevittnar – utan mänsklig psykologi i dess mest manipulativa form.
Alla vittnesmål i brottsmål innehåller skiljande detaljer, det är fakta inom detektivarbete. Det är snarare om vittnesmålen är exakt likadana som det verkar suspekt, då de antagligen har pratat ihop sig då. Det mänskliga psyket har brister, folk fokuserar på olika saker, kommer ihåg olika detaljer, minns fel, det är naturligt och att förvänta sig. Gå igenom vittnesmålen för i princip varje stor händelse någonsin i mänsklighetens historia så ser du att de skiljer sig och att detaljerna är olika. Ditt påstående att om zeitoun vore ett brottsfall så skulle det inte lett till fällande dom tror jag är fel, miljoner vittnen, bilder och ingen förklaring efter år av utredningar skulle övertygat vilken jury som helst, om vi antar att det var en fysisk människa som stog på taket.
Citera
2026-03-09, 04:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Du förstår väl vid detta laget att jag lever i din framtid, det låter som ett mirakel, men det handlar om en annan tidszon, frågan är om du bor i Sverige, varför är du uppe och vaken nu?

Att möjligheten till att kunna skapa hologram projektioner fanns för oss att upptäcka i den grandiosa designen av alltet är ju ett mirakel i sig, hur vi utnyttjar och tar tillvara det kan såklart göras på gott och ont.
Jag är uppe för att det är så, och när jag sa att du skulle gå och lägga dig syftade jag inte på klockslaget utan på ditt sätt att resonera på, din teori om en global james bond konspiration med dåtidens sci fi teknologi är inte värd att diskutera, är du seriös.
Citera
2026-03-09, 04:54
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du påstod först att det första livet hade: "skapats av evolutionen och inte av blixtar", detta kan alla se.
Du är oärlig när du inte kan erkänna att du hade/sade fel, utan försöker mörka det i sann Trump anda.
Jag vet inte hur det första livet uppstod men jag tror att det kan ha uppstått spontant via någon slags pre-evolution där proteiner började kombinera sig på ett pre-evoutionärt sätt, men där äkta evolution som vi känner den i dag inte är en tillräcklig förklaringsmodell. Det verkar mer sannolikt än gudomligt trolleri.
Citera
2026-03-09, 04:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
1. Polisen gjorde ingen utredning, det var ett snabbt försök att hantera situationen, och de blev utskrattade.

2. Det fanns miljoner vittnen, alla säger att de såg en mänsklig figur.

3. "Some skeptics have suggested earthquake lights as a possible explanation for Our Lady of Zeitoun apparition, but there are problems with that hypothesis:
EQL usually last seconds or minutes, not years of repeated sightings.
They typically appear as diffuse glows or flashes, not detailed human-like figures.
There wasn’t a major earthquake sequence in Cairo matching the full duration of the sightings.
So while tectonic strain can produce mysterious lights, the known characteristics of earthquake lights don’t match many aspects of the Zeitoun reports."

Det här är löjligt, att detta har ens blivit föreslaget som en förklaring visar hur desperata skeptikerna är. En uppenbarelse av heliga maria ses av miljoner vittnen, måste varit en jordbävning. Att du tog upp detta invaliderar resten av din text då jag vet att du inte bryr dig egentligen och bara vill ha någonting att skriva, du tar precis vad som helst. Om någon föreslagit att det kunde varit en kanin skulle du repeterat det i ditt inlägg direkt.

4. Det finns mängder av bilder, du kan se dom. Man kan tydligt se hur det är en mänsklig form av ljus. Har du sett bilderna? Eller påstår du bara saker?

Jag märker att dina invändningar är riktigt långsökta och att du tar precis vad som helst och försöker vinkla det på något vis som ett motargument. Ingen förklaring för själva fenomenet i sig självt, förutom 'jordbävning', vilket skulle vara en löjlig förklaring ens om det var en jordbävning. Som jag ser det är ditt huvudargument här 'masshysteria', vilket är vad skeptiker ofta försöker med när de inte kan förklara någonting naturligt.

Vi har miljoner vittnen, mängder av bilder, folk som blivit helade, ingen naturlig förklaring till fenomenet, då är masshysteria det enda att gå till vilket du gör. Du får tro vad du vill, och så får jag tro vad jag vill, men påstå inte att det du skriver är rimligt eller att det är orimligt att tro att detta är ett mirakel.

Jösses, alltså, du har verkligen allvarligt köpt de retuscherade bilderna som verkliga.
Citera
2026-03-09, 04:56
Medlem
Citat:
Jag är uppe för att det är så, och när jag sa att du skulle gå och lägga dig syftade jag inte på klockslaget utan på ditt sätt att resonera på, din teori om en global james bond konspiration med dåtidens sci fi teknologi är inte värd att diskutera, är du seriös.
Klart jag är seriös. Vad menar du ”James Bond konspiration” menar du att Gud sysslar med sånt ?
Citera
2026-03-09, 05:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jösses, alltså, du har verkligen allvarligt köpt de retuscherade bilderna som verkliga.
https://www.divinemysteries.info/our-lady-of-light-zeitoun-egypt-1968-1971/
Finns en del bilder här, är de retuscherade?
Citera
2026-03-09, 05:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Såklart var det en hologram projektion, officiellt kom sådan teknik på tidigt 1970-tal men såklart experimenteras med långt tidigare, holografiska effekter upptäcktes redan på 1940-talet.
Under 1960-talet planerades och genomfördes stora reformer inom Vatikanen och man närmade sig andra kyrkliga riktningar som tex den egyptiska kyrkan, att få med sig hela fårskocken att samla alla fårskockar behövs ”mirakel” till att kunna genomföra.

Hologramprojektioner var knappast något som fanns på den tiden, men "Peppers spöke" skulle ha kunnat användas, naturligtvis med ljuskällan kopplad till ett eller flera bilbatteri.

En mer trolig möjlighet skulle vara en grovt formad figur av hönsnät med fastsatta prismor och armarna separata och rörliga (för att kunna lyftas underifrån med tunna stålstavar, eller liknande).

Genom att använda hönsnät som bas får man en lätt, tredimensionell struktur som håller formen men som samtidigt är osynlig på avstånd. Genom att fästa prismor eller reflekterande kristaller uppnås en viss ljusbrytning i spektralfärger, vilket skapar det där "övernaturliga" skimret eller en gloria-effekt som ofta beskrivs i religiösa visioner.

Att använda stålstavar för att styra armarna är en klassisk metod inom teater och dockspel när det gäller att ge dockor rörelse. Om stavarna är matt svartmålade blir de helt osynliga för blotta ögat mot en mörk natthimmel.

Ytterligare detalj: Om figuren dessutom var täckt av ett tunt, fluorescerande tyg skulle den "glöda" extremt starkt under UV-ljus (blacklight), vilket var en teknik som började användas flitigt inom trolleri och teater under mitten av 1900-talet. Det skulle göra ljuskällan helt omöjlig att se med vanliga ögat.

Och, den viktigaste aspekten, det var förbjudet av de som ville undersöka att ta sig upp på taket. Varför, kan man fråga sig? Vad skulle de ha hittat där som var så viktigt att skydda?
Citera
2026-03-09, 05:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Hologramprojektioner var knappast något som fanns på den tiden, men "Peppers spöke" skulle ha kunnat användas, naturligtvis med ljuskällan kopplad till ett eller flera bilbatteri.

En mer trolig möjlighet skulle vara en grovt formad figur av hönsnät med fastsatta prismor och armarna separata och rörliga (för att kunna lyftas underifrån med tunna stålstavar, eller liknande).

Genom att använda hönsnät som bas får man en lätt, tredimensionell struktur som håller formen men som samtidigt är osynlig på avstånd. Genom att fästa prismor eller reflekterande kristaller uppnås en viss ljusbrytning i spektralfärger, vilket skapar det där "övernaturliga" skimret eller en gloria-effekt som ofta beskrivs i religiösa visioner.

Att använda stålstavar för att styra armarna är en klassisk metod inom teater och dockspel när det gäller att ge dockor rörelse. Om stavarna är matt svartmålade blir de helt osynliga för blotta ögat mot en mörk natthimmel.

Ytterligare detalj: Om figuren dessutom var täckt av ett tunt, fluorescerande tyg skulle den "glöda" extremt starkt under UV-ljus (blacklight), vilket var en teknik som började användas flitigt inom trolleri och teater under mitten av 1900-talet. Det skulle göra ljuskällan helt omöjlig att se med vanliga ögat.

Och, den viktigaste aspekten, det var förbjudet av de som ville undersöka att ta sig upp på taket. Varför, kan man fråga sig? Vad skulle de ha hittat där som var så viktigt att skydda?
Du skriver som om regeringen inte spenderade månader på att utreda saken, en fysisk bas hade upptäckts direkt, det hade tagit 5 minuter så hade någon sagt 'det är hönsnät!', den hade heller inte kunnat röra sig på ett naturligt sätt. Sen flög ljusduvor i himlen. Det är din teori, en docka. Du är härmed diskvalificerad från att bli fortsatt tagen seriöst.
Citera
2026-03-09, 05:30
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Du skriver som om regeringen inte spenderade månader på att utreda saken, en fysisk bas hade upptäckts direkt, det hade tagit 5 minuter så hade någon sagt 'det är hönsnät!', den hade heller inte kunnat röra sig på ett naturligt sätt. Sen flög ljusduvor i himlen. Det är din teori, en docka. Du är härmed diskvalificerad från att bli fortsatt tagen seriöst.
Vad är en ljusduva? En duva som lyser spontant eller blir belyst med en strålkastare?
Var strålkastare allmänt kända i Egypten på 60-talet, eller kan man tänka sig att strålkastare kunde upplevas som mirakel om människorna aldrig hade sett något sådant innan?
Citera
2026-03-09, 05:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
https://www.divinemysteries.info/our-lady-of-light-zeitoun-egypt-1968-1971/
Finns en del bilder här, är de retuscherade?

Jo, de bilder som visar ljusfenomenen är alla grovt retuscherade.

Alltså, för någon som är lite äldre och kan hur fotografering fungerade innan man gick över till digitala bilder så krävs det lång exponeringstid för att ta bilder av ljus mot mörk bakgrund. Så är det visserligen fortfarande med digital teknik, men det gällde mycket mer på den tiden eftersom många digitala kameror idag anpassas automatiskt, så gott det går.

Men bilden på de lysande "duvorna" är extremt misstänkt eftersom filmens ljuskänslighet på 1960-talet var begränsad. För att fotografera ett lysande fenomen mot en natthimmel krävdes en lång slutartid på flera sekunder. Så om upplyst fågel (eller ett ljusobjekt) rör sig under den tiden blir resultatet bara ett suddigt vitt streck på bilden. För att få den bild som visas så skulle "fåglarna" ha behövt vara statiska utan att röra sig vare sig framåt, bakåt, uppåt eller nedåt och inte flaxa under flera sekunder, vilket inte stämmer med beskrivningen.

När det gäller de andra bilderna så ser vi en starkt lysande gestalt mot en becksvart himmel. Om det rörde sig om ett faktiskt ljusfenomen på platsen, skulle det ljuset reflekteras i partiklar i luften (damm, fukt) och skapa en mjuk övergång eller en "gloria" omkring gestalten, och det skulle också synas tydliga dagrar på taket, som det inte finns spår av. Det finns vissa försök till att skapa dagrar från lyster, men det är inte naturligt och vissa delar som borde ha reflekterat ljuset har lämnats mörka.

Ljus följer den så kallade "avståndslagen" (1/r2). Om en gestalt lyser så starkt att den blir helt kritvit på ett fotografi, borde intensiteten på ljuset som träffar kyrktaket precis under och omkring gestalten vara extremt hög, men det syns inte enhetligt, utan bara på vissa ställen, alltså som om någon har retuscherat dit ljusdetaljer lite här och var, men inte överallt.

Och kanterna på de ljusa gestalterna är ofta onaturligt skarpa. Det ser ut som om en figur har klippts ut och klistrats in på ett fotografi av kyrktaket, snarare än att vara en del av den optiska miljön.
Citera
2026-03-09, 05:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Jag har redan förklarat regeringens hållning för dig, men du är helt faktaresistent, så jag ska inte lägga ner tid på att upprepa mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in