Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Del II
1. Landslagstränarna skall inte vara personliga tränare till vissa åkare i landslaget
Då har man två alternativ, antingen att landslagstränarna tränar alla åkare i landslaget eller att alla åkare i landslaget har en personlig tränare utanför landslaget. Det första alternativet tror jag inte på då det bryter mot den modell man har i Sverige. Man har mer av denna modell i det norska A-landslaget och man har denna modell i skidskyttelandslaget. Jag tror detta hade skapat missnöje och man hade inte optimerat förutsättningarna för de olika individerna och det har lett till sämre resultat eller att vissa åkare hade ställt sig helt utanför landslaget. Och denna centralisering tror jag hade skapat sämre förutsättningar för att få till en bra nationell toppbredd.
Det andra alternativet tror jag inte heller på. Frida, Ebba och Linn har personliga tränare utanför landslaget som fungerar väldigt bra för dem som individer. Men jag tror inte det finns så många bra tränare i Sverige och det är också en resursfråga. Det skulle leda till en suboptimering av resursanvändandet och jag tror inte alla åkare på egen hand skulle kunna fixa en personlig tränare som fungerar bra. Och när man genomför generationsväxlingen efter VM i Falun 2027 när man bör/skall/måste ta in yngre och mer oerfarna åkare i landslaget så tror inte jag att man kan lämpa över på dem att på egen hand fixa personliga tränare (och avlöna dessa).
2. Inga tränare alls i landslagsorganisationen
Skall man då inte ha några landslagsläger? Eller skall man landslagsläger där men inte bedriver någon (gemensam) träning? Vem skall då planera dessa läger, någon administratör på förbundet? Att till 100% individualisera träning och träningsupplägg på så sätt skulle innebära att förbundet skulle avhända sig allt ansvar för analys, utveckling och styrning och det tror jag inte vore bra.
Klokt inlägg som vanligt. Tänkte bara kommentera dessa rader: Dom borde kolla hur det fungerar i friidrottslandslaget.
Där har man ju en FK och sen "grengruppsledare" som är mera som sammanhållande. Alla aktiva har sina personliga tränare på plats vid tävlingar o mästerskap och har stöd o support på plats.
Landslagsledningen har ständig kontakt med de aktiva o deras tränare under året. Finns ingen som har som nåt krav att "ta över upplägget" från ordinarie tränare när det är nåt mästerskap eller landskamp.
Fungerar hur bra som helst.
Varför det ser ut somd et gör i skidförbundet och deras struktur är för miug en gåta.
Skulle jag vara herrtränare i landslaget så hade jag först bytt namn på befattningen och sen sagt kör på de som vill ha egna tränare.