2026-03-07, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Tror förbundet behöver Ebba mer än vad Ebba behöver förbundet. Hon har sin pappa som tränare och kör sitt eget upplägg i mångt och mycket och har ekonomiska förutsättningar att göra sin satsning helt som hon vill även utan bidraget från förbundet. Det var väl som någon anonym åkare sa till Expressen "vi är bra trots landslagsledningen, inte tack vare dem" så förbundet sitter nog inte på någon drömhand om det skulle bli en konflikt om en sån här sak.

Fritt fram för alla att göra egna upplägg men är men med på båten in i säsongen och får det stöd dom kräver då tycker jag inte det är okej att stå över en helg för att åka i en annan sponsors färger, Och så klart viktigt för hela WC att dom bästa är med så mycket som möjligt nog mycket svenska avhopp är det.

Sedan vet jag inte vad jag ska tycka om något anonymt uttalande mitt i säsongen sådant ska lösas efter internt och känner man sådant behov att kritisera då är det väl bara stå rakryggad.
Citera
2026-03-07, 22:35
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det är klassiska skidor i Lahtis imorgon, med svåra nedförslöpor och varm moddig snö.

Kommer ihåg hur folk dömde ut Ebba inför OS-femmilen.

"Hon ska åka de där nedförsbackarna 6 ggr2 sades det.

Ebbas två fall under stafetten var orsakad av en enorm psykisk press, det är jag övertygad om.
Citera
2026-03-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Dels tror jag att bredden skulle minska, dels tror jag att sådana som Ebba, Frida och Svahn skulle vara missnöjda om en landslagstränare skulle träna dem istället för deras personliga tränare och det skulle leda till sämre resultat.

Tittar man på Norge så har man inte heller en centraliserad modell.

Ja de skulle säkert bli besvikna de är ju vana att göra som de vill men man får se det i ett större och längre perspektiv. Men visst det kanske skulle bli sämre med en landslagsstab men jag tror också det finns en styrka i att kunna bygga upp en riktigt kompetent stab med olika expertis.
Citera
2026-03-08, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Ja de skulle säkert bli besvikna de är ju vana att göra som de vill men man får se det i ett större och längre perspektiv. Men visst det kanske skulle bli sämre med en landslagsstab men jag tror också det finns en styrka i att kunna bygga upp en riktigt kompetent stab med olika expertis.
Våra svenska stjärnor har redan ställt sig utanför landslaget en gång pga de inte höll med om upplägget, låt oss slippa hamna där igen.
Citera
2026-03-08, 11:29
Medlem
Härligt att se Linn åka så fint och bra i dag i 10 km klassiskt. Hon har haft otur med skador i flera år, och jag tror (hoppas) att om hon har tur och får vara skadefri och frisk så kan hon ha många fina år framöver. Hon är ju "bara" 26 år vilket är ganska ungt, då det tar många år av träning för att nå hög och stabil nivå.
Citera
2026-03-08, 13:16
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Landslaget/förbundsverksamheten behöver nog vara ett "mellanting". Många av de svenska toppåkarna/löftena har inte ekonomiska och organisatoriska resurser att satsa på egen hand. De har stor nytta av att vara på läger tillsammans. Samtidigt är behoven olika och varierar ständigt över tid mellan idrottarna.

Vad gäller Linn Svahn på femmilen i OS fick vi en fingervisning i Falun om vad hon räcker till. Kanske en bronsspurt, absolut bland de tio första.
Jag fattar inte hur Byström kunde slarva bort det. Blev det darrigt när det gick förkylningar på hotellet? "Vi måste få ner totalantalet boende"?

Om inte Anders Byström visar auktoritet gentemot de andra ledarna så tappar åkarna respekten för honom. Damåkarna, vill säga.
Nu säger Mathias F i SVT att Linn tränade dubbla pass dagen sprintstafetten genomfördes. Han säger att Anders Byström måste avgå.
Citera
2026-03-08, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Del II
1. Landslagstränarna skall inte vara personliga tränare till vissa åkare i landslaget
Då har man två alternativ, antingen att landslagstränarna tränar alla åkare i landslaget eller att alla åkare i landslaget har en personlig tränare utanför landslaget. Det första alternativet tror jag inte på då det bryter mot den modell man har i Sverige. Man har mer av denna modell i det norska A-landslaget och man har denna modell i skidskyttelandslaget. Jag tror detta hade skapat missnöje och man hade inte optimerat förutsättningarna för de olika individerna och det har lett till sämre resultat eller att vissa åkare hade ställt sig helt utanför landslaget. Och denna centralisering tror jag hade skapat sämre förutsättningar för att få till en bra nationell toppbredd.

Det andra alternativet tror jag inte heller på. Frida, Ebba och Linn har personliga tränare utanför landslaget som fungerar väldigt bra för dem som individer. Men jag tror inte det finns så många bra tränare i Sverige och det är också en resursfråga. Det skulle leda till en suboptimering av resursanvändandet och jag tror inte alla åkare på egen hand skulle kunna fixa en personlig tränare som fungerar bra. Och när man genomför generationsväxlingen efter VM i Falun 2027 när man bör/skall/måste ta in yngre och mer oerfarna åkare i landslaget så tror inte jag att man kan lämpa över på dem att på egen hand fixa personliga tränare (och avlöna dessa).

2. Inga tränare alls i landslagsorganisationen
Skall man då inte ha några landslagsläger? Eller skall man landslagsläger där men inte bedriver någon (gemensam) träning? Vem skall då planera dessa läger, någon administratör på förbundet? Att till 100% individualisera träning och träningsupplägg på så sätt skulle innebära att förbundet skulle avhända sig allt ansvar för analys, utveckling och styrning och det tror jag inte vore bra.

Klokt inlägg som vanligt. Tänkte bara kommentera dessa rader: Dom borde kolla hur det fungerar i friidrottslandslaget.
Där har man ju en FK och sen "grengruppsledare" som är mera som sammanhållande. Alla aktiva har sina personliga tränare på plats vid tävlingar o mästerskap och har stöd o support på plats.
Landslagsledningen har ständig kontakt med de aktiva o deras tränare under året. Finns ingen som har som nåt krav att "ta över upplägget" från ordinarie tränare när det är nåt mästerskap eller landskamp.

Fungerar hur bra som helst.

Varför det ser ut somd et gör i skidförbundet och deras struktur är för miug en gåta.
Skulle jag vara herrtränare i landslaget så hade jag först bytt namn på befattningen och sen sagt kör på de som vill ha egna tränare.
Citera
2026-03-08, 15:15
Medlem
bcdefgs avatar
Ser Salomo åkarkontrakt annorlunda ut än för övriga skidmärken?
Topp tre i sammanlagda världscupen är ju överlägsna resten och kör alla på Salomon.
Jonna är för övrigt femma nu, lär gå upp till fjärdeplats innan säsongen är över, vilket är rätt sjukt med tanke på att hon stod över tds och en del annat plus missade Falun på sjukdom.
Citera
2026-03-08, 17:38
Medlem
Måste ändå varit rätt bra klass på loppet i Oberhof där Calle blev femma och trollade sig till OS hela 6 stycken från topp 10 i det loppet är topp 9 idag.
Citera
2026-03-08, 18:44
Medlem
Citat:
Nu säger Mathias F i SVT att Linn tränade dubbla pass dagen sprintstafetten genomfördes. Han säger att Anders Byström måste avgå.
Byter gärna ut Byström, men det jag tycker ”alla” missar här är att han inte tar ut laget utan är övergripande chef. I Linns fall och i damlaget är det Thomson från Pite som dessutom är personlig tränare till Ribom som tag ut laget. Här är det stora problemet om man ”tycker synd” om sin åkare som inte fått åka något och tar ut denne. Inte en lätt situation och det måste nästan blivit något missförstånd där man trott att Linn var allvarligare sjuk men något man måste se över till framtiden, tycker inte ska vara personlig tränare till sina åkare. Det är samma sak på herrsidan med Ljung och Högberg och jag tycker man måste ta ett helt nytt omtag här.
Byström får skiten och ska ha den också när det inte fungerar på samma sätt som att vallachef Svanebo får skit när skidorna är dåliga, men han vallar inga skidor utan är som chef typ arbetsledare som Byström.
Citera
2026-03-08, 18:55
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Byter gärna ut Byström, men det jag tycker ”alla” missar här är att han inte tar ut laget utan är övergripande chef. I Linns fall och i damlaget är det Thomson från Pite som dessutom är personlig tränare till Ribom som tag ut laget. Här är det stora problemet om man ”tycker synd” om sin åkare som inte fått åka något och tar ut denne. Inte en lätt situation och det måste nästan blivit något missförstånd där man trott att Linn var allvarligare sjuk men något man måste se över till framtiden, tycker inte ska vara personlig tränare till sina åkare.
Menar du att Stefan Thomsson tar ut åkarna till damloppen i VC och mästerskap? Eller Thomsson, Ingemarsdotter och Granath tillsammans i majoritetsbeslut, utan Byström?

Det har inte kommit fram för mig i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av postis
Det är samma sak på herrsidan med Ljung och Högberg och jag tycker man måste ta ett helt nytt omtag här.
Byström får skiten och ska ha den också när det inte fungerar på samma sätt som att vallachef Svanebo får skit när skidorna är dåliga, men han vallar inga skidor utan är som chef typ arbetsledare som Byström.
Vallachefen är en krockkudde för vallarna. Att ha krockkudde är väl deras enda löneförmån?
Citera
2026-03-08, 19:31
Medlem
Jag blir spyfärdig vid tanken på att sista loppet i Lake Placid är en masstart i fristil. Det hela är upplagt för en grotesk Diggins-teater. Jag hoppas innerligt att Frida, Ebba och Jonna kommer i superform och krossar äcklet. Jag orkar inte med någon jävla amerikansk hjältesaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in