2026-03-08, 18:37
Medlem
Axel46s avatar
Har hört ofta att framgångsrika personen som driver stora företag har ett högt IQ. Men man hör aldrig att denna framgångsrika person har högt EQ.
Vad spelar mest roll? Om en person har högt IQ eller EQ? Eller spelar det ingen roll alls att tänka på hur mycket IQ eller EQ en framgångsrik person har. Utan det är bara något folk använder för att förklara på ett lätt sätt varför någon är framgångsrik?
Citera
2026-03-08, 18:42
Medlem
stilichos avatar
Det finns betydligt fler parametrar att ta hänsyn till än kognitiv och social förmåga. Och det finns betydligt fler sätt att vara framgångsrik på än att driva ett stort företag.

Om jag ändå ska försöka ge lite empiri till frågeställningen så är min personliga erfarenhet att de personer som jag känner med ledande ställningar inom näringslivet har både hög IQ och EQ, fast inte anmärkningsvärt högt av någondera. Säg att de är topp tio procent inom båda områdena. Så min slutsats är att det inte enkelt går att säga att det ena är viktigare än det andra men att kombinationen av hög kognitiv och social förmåga är ett bra recept för framgång.
Citera
2026-03-08, 18:42
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel46
Vad spelar mest roll? Om en person har högt IQ eller EQ? Eller spelar det ingen roll alls att tänka på hur mycket IQ eller EQ en framgångsrik person har.

Jag tror IQ är god trea i signifikans, efter faktorerna ekonomiskt arv och tur.
Citera
2026-03-08, 18:53
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tror IQ är god trea i signifikans, efter faktorerna ekonomiskt arv och tur.

Bra spaning! Sedan tror jag at begreppen "tur" är starkt kopplat till EQ, är du en person som det är lätt att tycka om, bra personkemi med de flesta, rolig och lättpratad - då kommer du ha mer "tur" här i livet.
Citera
2026-03-08, 18:55
Avstängd
Kan det bero på hur det nyttjas och till vad?
Framgång, vad än det må vara för den enskilde individen tar nog till dom knep den bemästrar till sin fördel.
Sen spelar det nog mindre roll om det är högt IQ eller EQ.
Och kan det då vara så att dom anpassar sig till sina förmågor?
Själv försörjer jag mig på mitt största handikapp.
Varför göra det lätt när man kan göra det svårt
Citera
2026-03-08, 19:18
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Bra spaning! Sedan tror jag at begreppen "tur" är starkt kopplat till EQ, är du en person som det är lätt att tycka om, bra personkemi med de flesta, rolig och lättpratad - då kommer du ha mer "tur" här i livet.

Va? i så fall kan man ju säga att även den med hög IQ har tur då den har lättare för att förstå och ta till metoder för att bli framgångsrik, vilket låter rätt dumt.

Det som stämmer är väl kanske att personer som föds med hög IQ eller hög EQ har tur just pga att dom föds med det.
Citera
2026-03-08, 19:35
Medlem
Sociopati är viktigast för framgång.
Citera
2026-03-08, 19:42
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Va? i så fall kan man ju säga att även den med hög IQ har tur då den har lättare för att förstå och ta till metoder för att bli framgångsrik, vilket låter rätt dumt.

Det som stämmer är väl kanske att personer som föds med hög IQ eller hög EQ har tur just pga att dom föds med det.

Nej det är inte samma. IQ tar sig uttryck i formalia som betyg, utbildning och att du är kunnig i de frågor som ställs till dig. Detta är inte alls förknippat med vad vi brukar kalla "tur". Tur är att just du fick jobbet, att just du "råkade" få chansen etc. Men tur är inget övernaturligt. Det tar sitt ursprung i EQ.
Citera
2026-03-08, 19:51
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Nej det är inte samma. IQ tar sig uttryck i formalia som betyg, utbildning och att du är kunnig i de frågor som ställs till dig. Detta är inte alls förknippat med vad vi brukar kalla "tur". Tur är att just du fick jobbet, att just du "råkade" få chansen etc. Men tur är inget övernaturligt. Det tar sitt ursprung i EQ.

Det du skriver, att "tur är att just du fick jobbet, att just du "råkade" få chansen etc.", är ju något som händer ofta för folk även med hög IQ. Dom får jobbet pga att dom har högre IQ än andra. Så jag förstår inte varför din definition på tur skulle vara olika för EQ än för IQ?

Men hur menar du egentligen med att EQ handlar om tur? Tycker du även att pedanta människor har tur när deras hem ser mer städat ut än någons vars hem som är slarvig?

Själv anser jag att IQ och EQ tar bägge två sig uttryck i förmågor och inte i tur. Det enda man kanske skulle kunna se som tur är att man föds sådan, men jag vet inte riktigt vad jag tycker där. Jag kommer ha en åsikt om det först när vi tagit reda på vad som händer på andra sidan, dvs innan man föds och efter man dör
Citera
2026-03-08, 20:03
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Det du skriver, att "tur är att just du fick jobbet, att just du "råkade" få chansen etc.", är ju något som händer ofta för folk även med hög IQ. Dom får jobbet pga att dom har högre IQ än andra. Så jag förstår inte varför din definition på tur skulle vara olika för EQ än för IQ?

Men hur menar du egentligen med att EQ handlar om tur? Tycker du även att pedanta människor har tur när deras hem ser mer städat ut än någons vars hem som är slarvig?

Själv anser jag att IQ och EQ tar bägge två sig uttryck i förmågor och inte i tur. Det enda man kanske skulle kunna se som tur är att man föds sådan, men jag vet inte riktigt vad jag tycker där. Jag kommer ha en åsikt om det först när vi tagit reda på vad som händer på andra sidan, dvs innan man föds och efter man dör

Jag menar att tur inte finns, utan när vi pratar om tur så är det oftast EQ (alltså: säger oftast för slumpen finns ju och ibland helt random drabbar den mig, helt oavsett mitt EQ).

Men vanligast när någon har tur (och är det inte ofta samma person som alltid har megaflyt på något konstigt sätt?) och råkar halka in på ett bananskal så är det planlagt av andra. Andra som tycker att du skall få chansen. För att du ör likeable.
Citera
2026-03-08, 20:17
Medlem
Jordgubbes avatar
För högt IQ kan skada, lagom högt. EQ inte under medel. En näve tur. Smula över lite narcissism. Grädda 30 minuter.
Citera
2026-03-09, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axel46
Har hört ofta att framgångsrika personen som driver stora företag har ett högt IQ. Men man hör aldrig att denna framgångsrika person har högt EQ.
Vad spelar mest roll? Om en person har högt IQ eller EQ? Eller spelar det ingen roll alls att tänka på hur mycket IQ eller EQ en framgångsrik person har. Utan det är bara något folk använder för att förklara på ett lätt sätt varför någon är framgångsrik?

Människor med högt IQ blir väldigt sällan ekonomiskt framgångsrika så att de sticker ur. Människor med högt IQ ägnar sig som regel åt viktigare och mer meningsfulla saker än att jaga pengar. Ekonomiskt framgångsrika personer hamnar ofta på medel/övre medel begåvning men med dåligt utvecklad empati och andra antipersonliga drag. Psykopati är exempelvis den absolut mest utbredda störningen bland VDar och liknande. Diagnostiserad eller icke.

Detta är faktiskt ett praktexempel på hur djup den kulturella hjärntvätten är. Att det skulle vara en självklarhet att de mest intelligenta i samhället skulle lägga all sin fokus på att tjäna så mycket pengar som möjligt. För det är ju det högsta livet har att erbjuda och en smart person vet ju givetvis detta bättre än andra.

Men när det ekonomiska systemet inte är kompatibelt med saker som filosofi, vetenskap och intellektuella samtal(eftersom att man inte kan försörja sig på det) så får man istället ett samhälle där de mest listiga och giriga idioterna styr och ställer. Idioten på botten applåderar och får sig ett tyst löfte att bara han säljer sin själ så kanske det finns en chans för honom att också dricka champagne och äta hummer. Inte konstigt att väst världen är på dekis
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in