Citat:
Ursprungligen postat av
Boxnytt
Mycket bra sammanfattat!
Vi kan sätta Linnea och Tomas som absolut möjliggörare till barnets otrygghet.
Verkligen. Chrippa har ju alltid varit pappas pojke, det har framgått tydligt i vloggarna framtill 2023 (inte sett så många av hans vloggar efter 2023). Tomas har agerat mellanhand, han har gett Chrippa tips om hur han ska ducka myndigheter. Tomas har skyddat Chrippa både emotionellt och ekonomiskt utan att verka ställa krav och bär ett stort ansvar för att det gått såhär långt. I en hälsosam relation hade man låtit den andre få leva med konsekvenserna. Jag tror att Tomas själv trott att han faktiskt hjälpt Christofer, men det har snarare förvärrat situationen och möjliggjort brottslighet.
Exempel nedan. Har postat chatten förut, men det är relevant.
Från FUP aktbilaga 103, s 1812
Pappa skriver 2024-03-30:
Jag älskar dig också och kommer alltid stötta dig vad du än gör Fuck alla tjallare kommer alltid vara vid din sida hör av dig när du är i Sverige Mamma hälsar också ❤❤❤
https://ibb.co/1YdwtRvd
Personerna som varit möjliggörare för Christofers ekonomiska brottslighet behöver förstå att de är medberoende. Alla som stöttat Christofers destruktiva och kriminella handlingar har skadat dottern. Som sagt, jag skiter totalt i att Christofer har förstört sitt egna liv, men det skär i hjärtat att veta att dottern får ta konsekvenserna.
Jag tror inte att Tomas är ond eller menat att skada Chrippa, men det är dags för honom att våga säga ifrån. Man förstår att han älskar sin son och vill skydda honom... Men vad det lett till?