2026-03-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Läste att USA skickar ett tredje hangarfartyg till området.
Jag undrar om detta var planerat från början tex skeppet var på service eller annat uppdrag men som senare tänkts användas i konflikten.
Om inte, så är det ett tecken på "stress" förmodligen. Ju längre konflikten drar ut på tiden desto större blir konsekvenser.
Stoppet i Hormuz-sundet kostar enorma summor, USA:s allierade gulstater kan inte sälja sin olja och gas och förlorar stora summor, priset på dessa varor stiger och slår mot världsekonomin, gulfstaterna kaninte importera förnödenheter i samma utsträckning. Dessutom riskera viktig infrastruktur som tex avsalningsanläggningar, elproduktion, raffinaderier i gulfstaterna att slås ut.
Ett ytterligare hangarfartyg ökar styrkan att slå mot iranska mål, men det är svårt att slå ut mindre enheter med tex sjömålsrobotar.
Tills sist gissar jag på att marktrupper sättas in längs kusten om konflikten blir mer utdragen.
Framför allt runt Hormuzsundet finns det ingen annan lösning än marktrupper för USA.
Iran har hållit på i 30 år med att bygga hundratals tunnlar in på bergssidorna, där man har sina raketer och drönare.
Den enda skada USA kan vålla med flyg, det är att Iran blir tvungna frakta bort några ton sprängsten från tunnelöppningen.
Men det tar säkert minst ett halvår förbereda ett markanfall runt sundet med minst några tiotusental soldater och massor med olika vapen till dessa.
Citera
2026-03-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nä, jag tror också att det är fakenews, dock är Aftonbladets rapportering om att lokala medier påstår att UAE attackerat Iran sanning.

översatt

https://www.ynetnews.com/article/r1gmgyoy11g

Vad som är intressant med händelsen är iaf att det verkar som att Iran själva inte vet vem som utfört den påstådda attacken.

Åtminstone riktar man inte skulden mot någon (alltid sionisterna?) men man har varit noga med att gnälla om att ett 30-tal byar står utan vatten, eller vad det var, och att det handlar om en avskyvärd handling osv..
Citera
2026-03-08, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Verkligen. Förtjänar då att tas med en nypa salt.

Men som sagt, lite kul att Iran själva inte verkar veta vem man ska skylla på här.
Citera
2026-03-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AugustLovendahl
https://www.dn.se/varlden/iranska-fulltraffar-mot-radarstationer-okar-oron-i-tel-aviv/

Pedofilerna åker på storstryk där nere! Framåt attack! De flyr som kackerlackor!

Jag citerar ur din länkade artikel:

Citat:
Iran har de senaste dagarna avfyrat en femtedel så många missiler mot Israel som under krigets första dygn. Detta beror delvis på att Iran just nu anser att attacker mot gulfstaterna ger bättre utdelning, men också på att Israel slagit ut flera hundra iranska missilramper.

Det verkar alltså inte gå särskilt bra för Iran, enligt den artikel du själv länkade. Men jag antar att du bara läste rubriken. Och att du med examen från särskolan lyckas läsa en hel rubrik är riktigt bra gjort!
Citera
2026-03-08, 13:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Då får du allt ta och definiera "Vinna" först. För du verkar vara en sådan person som tycker det är en vinst att få hela landet sönderbombat om anfallande part någon gång bestämmer sig för att sluta anfalla.

Du har en poäng i att begreppet ”vinna” måste definieras men i det här fallet syftade jag inte på någon militär seger i klassisk mening. Jag menade snarare att Mossad/CIA-operationen mot Iran inte verkar gå som planerat eftersom den folkresning som skulle krävas liknande det vi såg i Libyen och Irak helt har uteblivit.

När statens kärnstrukturer fortfarande står kvar och majoriteten av befolkningen inte deltar i någon större revolt är det svårt att tala om att operationen lyckas oavsett hur mycket yttre tryck som sätts på landet.
Citera
2026-03-08, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Framför allt runt Hormuzsundet finns det ingen annan lösning än marktrupper för USA.
Iran har hållit på i 30 år med att bygga hundratals tunnlar in på bergssidorna, där man har sina raketer och drönare.

Du känner uppenbarligen inte till den extrema försvarskapacitet en modern luftförsvarsfregatt har. Det finns inget Iran kan skjuta mot Hormuzsundet från sina grottor som eskortfartygen inte kan skjuta ner.
Citera
2026-03-08, 13:34
Medlem
CNN skriver:

"Bahraini authorities have told CNN that water supplies have not been disrupted by an Iranian strike that damaged a desalination plant Sunday.

“The Iranian attack on a water desalination facility has had no impact on water supplies or water network capacity,” the Electricity and Water Authority said."

Då borde inte det föranleda något motanfall tycker man.

Kuwait däremot har en anledning att slå tillbaka:

"Two Kuwaiti interior ministry officers have been killed while “performing duties,” the ministry said in a post on X Sunday. The ministry did not provide further details about the circumstances of their deaths."
Citera
2026-03-08, 13:35
Medlem
swedenistanis avatar
Turbanmannens regim verkar vara försvagade ty i början av kriget skjut de uppemot 300 raketer varje dag men de senaste 5 dagarna har det sjunkit till 100 raketer om dag.

Hoppas denna satanistiska domedagssekt går åt helvetet där den hör hemma!
Citera
2026-03-08, 13:36
Medlem
DeValeras avatar
[quote=abracadabra1619|94481236]
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta

Kuwait exporterar 2,3 miljoner fat olja per dag. På en riktig stor tankbil kan man få med 50 kubik. Då behövs det 7500 laster per dag. För att klara det behöver man ha runt 25 000 tankbilar som kör skytteltrafik, de kör ju runt 60km / h med sådana laster. En rundtur för en tankbil tar 3-4 dagar så effektiv "avlastning" bir 0,25 last per dag.

Man kan inte ersätta sjötransport med lastbilar.
Jag räknar med at du aldrig har sätt en Oljetanker annet en på bild. Det är ordentliga bjässar.

Ja det är helt orealistiskt.

Dessutom finns förmodligen inte ett så stort antal tankbilar i regionen. Dessutom chaufförer samt pumputrustning för att få av oljan från tankers till att få ombord oljan på tankers igen.
Citera
2026-03-08, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Du har en poäng i att begreppet ”vinna” måste definieras men i det här fallet syftade jag inte på någon militär seger i klassisk mening. Jag menade snarare att Mossad/CIA-operationen mot Iran inte verkar gå som planerat eftersom den folkresning som skulle krävas liknande det vi såg i Libyen och Irak helt har uteblivit.

När statens kärnstrukturer fortfarande står kvar och majoriteten av befolkningen inte deltar i någon större revolt är det svårt att tala om att operationen lyckas oavsett hur mycket yttre tryck som sätts på landet.

Israels mål med operationen är naturligtvis inte primärt att byta regim i Iran utan att se till att Iran inte kan hota Israel med missilattacker och kärnvapen. Så länge Irans missilproduktion och avfyrningsförmåga trycks ner till ett minimum och kärnvapenanläggningar slås ut definitivt är det en solklar vinst även om pedofilmullorna har kvar makten.
Citera
2026-03-08, 13:38
Medlem
Hoppsan, fler som börjar tröttna på Iran? Börjar bli rätt många nu.. när hoppar Turkiet på tåget? Eller ska dom stå som små flickor och vika sig för terror-regimens hot?

Citat:
"If Iran launches another attack on Saudi Arabia, Pakistan will retaliate, in accordance with the existing military-to-military agreement"

— Pakistan Army Chief, Asim Munir to Saudi Arabian Crown Prince, Mohammed bin Salman, according to Al Jazeera

Now Pakistan threatens to strike Iran...

Citera
2026-03-08, 13:40
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojoRabbit
Håller med här är han i egen hög person, den rabbi som har haft störst inflytande på den polska juden benjamin netanyahu, en riktig dödskult de där! https://en.wikipedia.org/wiki/Menachem_Mendel_Schneerson

Ännu mer perverst att de suger på små bebisar penisar under omskärelsen och för över herpes, snacka om pedofil och dödskult på samma gång!

Jag menar ali khamenei och hans eländiga regim
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in