2026-03-08, 12:37
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
När man startar och man hör pipljudet, ska man inte vänta in tills alla pipljud har slutat, pip pip pip och sen åka iväg, Gustav Berglund hade en tjuvstart tyckte jag, eller hur funkar det?
Citera
2026-03-08, 12:38
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weit-weg
Har för mig att man få ta riktningsförändrande skär där det inte finns tydliga utlagda spår, i praktiken betyder det att man för använda skär med en skida hela tiden i en lång kurva
Nej det gör det betyder det knappast, snararedet betyder att du inte får utnyttja det för att öka farten.
Citera
2026-03-08, 12:41
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
När man startar och man hör pipljudet, ska man inte vänta in tills alla pipljud har slutat, pip pip pip och sen åka iväg, Gustav Berglund hade en tjuvstart tyckte jag, eller hur funkar det?

Nej det är den där lilla grinden som startar klockan, så det går inte direkt att tjuvstarta, pipet är till för att hålla tiderna så det blir ungefär 30 sek mellan när åkarna startar, det behöver inte vara exakt utan det kan vara någon sekund åt ena eller andra hållet.
Citera
2026-03-08, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo

Det är ett fönster, tiden startar när du öppnar startgrinden med benen, och du har några (tre?) sekunder före och efter det lite längre pipet på dig att starta. Jag har för mig att det i praktiken betyder att du kan starta när pipen har börjat.
Citera
Medlem
Weit-wegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Nej det gör det betyder det knappast, snararedet betyder att du inte får utnyttja det för att öka farten.

Ok varför frågade du om det fanns begränsningar om hur många man får ta när du vet svaret?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Weit-weg
Nja, han gick ut väldigt moderat men har nu chockerande fått upp en viss fart, totalt oväntat

Ja, han överraskar
Citera
Moderator
Dr Kings avatar
Bra skidor på ryssarna idag. Neppy 4 i damloppet och nu Korostelev i ledning vid 1.1
Citera
2026-03-08, 12:44
Medlem
Tror Calle har fått slut på energi, vilket ju är lite väntat efter magsjuka.
Citera
2026-03-08, 12:45
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nej det är den där lilla grinden som startar klockan, så det går inte direkt att tjuvstarta, pipet är till för att hålla tiderna så det blir ungefär 30 sek mellan när åkarna startar, det behöver inte vara exakt utan det kan vara någon sekund åt ena eller andra hållet.
Tack då vet jag

Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Det är ett fönster, tiden startar när du öppnar startgrinden med benen, och du har några (tre?) sekunder före och efter det lite längre pipet på dig att starta. Jag har för mig att det i praktiken betyder att du kan starta när pipen har börjat.

Tack, då har jag koll sen, jag tänkte att du får starta sen när pipljudet har försvunnit
Citera
Medlem
Finnarna verkar ha extremt bra material idag.
Citera
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Svenska längdherrarnas motto: När man inte tror det kan se värre ut så presterar de rekorduselt
Citera
2026-03-08, 12:46
Medlem
Får Sverige någon topp 20 idag? Ser inte lovande ut.
Ekberg eller Porris är väl chansen.
Porris kan vi stryka.
Senast redigerad av Nossenos 2026-03-08 kl. 12:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in