2026-03-08, 12:05
Medlem
Att oljebolag mfl tjänar sjuka summor på att hålla Hormuzsundet stängt och bara sitta ankrade är ingen hemlighet.
Men egentligen så kan de ju ta andra vägar genom Röda havet raka upp till Europa.
Förstår att Yemen är en säkerhetsrisk och det handlar också om försäkringar, men de rebellerna där borde vara bra mkt enklare att hantera än Iran?
Annars så lassa över till lastbilar.
Eller i värsta fall runda Afrika även om det tar tid.
Och ta olja från t.ex Kuwait och Saudiarabien till Europa borde ju inte vara några större problem?
Samt att få ut oljan till Asien är ju inte heller några problem, kasta loss från Oman bara?
Kan vi Sverige inte köpa olja från t.ex Norge?
Borde inte starka, medmänskliga krafter trycka på för en lösning att lossa på oljan?

Många frågor. Men har jag missat något?

Har hört mkt om att efter Hormuzsundet har varit stängt i 3 veckor så hamnar vi i en global recession. Då är det väl sisådär 2 veckor kvar.
Är det detta som ledare och oljebolag väntar på?
Dags att köpa Bear olja?

Hatar både Trump och Iran nu, Iran för att de vill hämnas på USA och Israel genom att straffa hela planeten.
Citera
2026-03-08, 12:07
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Att oljebolag mfl tjänar sjuka summor på att hålla Hormuzsundet stängt och bara sitta ankrade är ingen hemlighet.

Suck. Det finns inte tillräckligt med lagringskapacitet för att hålla oljan, d.v.s stängs sundet måste oljefält stängas av ganska omgående. Oljefält som befinner sig i arktis eller i havet kan inte öppnas igen enkelt efter att de stängts av.
Citera
2026-03-08, 12:08
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag vill uppmärksamma på att ni hela tiden flyttar definitionerna så det passar er själva. Om det här kriget började nu så gäller det att Azerdbadjan var ickebelligerent. Om kriget började tidigare än i år så började det inte i juni utan startades 1979 av Iran. Ni kan inte ha kakan och äta den samtidigt.
Att Iran destabiliseras av Israel och USA orättvist och olagligt är svårt att komma runt.

Och tyvärr har Israels bettende gjort att för mig accepterar jag att Israel lider kraftigt för jag ser det som förtjänt.

Iran aktuella problem gällande deras ondskefulla regims möjlighet att vara vid makten ligger enbart i ansvar på väst och främst Israel.

Jag förstår vad man gör, jag förstår geopolitics.

Jag ogillar det starkt hur Israel för sin politik i regionen och hur man tillkom som stat, samt drivs av religiös propaganda.

Och att du som på ett sätt försöker moraliskt städa och skyffla skit under sängen och byta fokus till grannens ohyra äcklar mig.

Men med respekt Melange för även ska man respektera sin fiende.

Har du någonsin kommenterat den regel Iran har att aldrig slå först?

Ändå är vi här.

Har du en kommentar?
Senast redigerad av coolabananer123 2026-03-08 kl. 12:10.
Citera
2026-03-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Tror ni på allvar att USA inte klarar av att hålla Hormuz rent? USA/Israel har redan kontroll över luftrummet så båtar kommer inom en vecka eller två köra på relativt normalt.
Självklart kan de göra det.
Men oljebolagen tjänar sjuka summor på att bara sitta och vänta.
Om ett par veckor är lagren fulla och de får stänga pumparna.
Då exploderar priset ännu mer.
Ingenting av det här kriget är för att på något sätt att hjälpa världens befolkning, det är för de rika och makthavare.
Citera
2026-03-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Suck. Det finns inte tillräckligt med lagringskapacitet för att hålla oljan, d.v.s stängs sundet måste oljefält stängas av ganska omgående. Oljefält som befinner sig i arktis eller i havet kan inte öppnas igen enkelt efter att de stängts av.

Det är jag väl medveten om.
Om ca 2 veckor är lagren fulla.
Det förklarar dock inte frågan.
Citera
2026-03-08, 12:13
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Klart du ser det som en vänster person.

Europa först, europeiska intressen framför transatlantisk lojalitet, skepticism mot amerikanska krig vi betalar priset för är vänster?

Problemet är att den europeiska högern i stor utsträckning kidnappats sedan länge av en pro-amerikansk och pro-israelisk linje som egentligen inte är höger utan en importerad amerikansk neokonservativ vänsterposition. Teodorescu Måwe och Bali är exempel på det, de driver Washington och Tel Avivs intressen och kallar det höger.

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Men för högern är detta positivt, detta ger mer argument o folket får betala när det inte blåser rätt, när det är låga vattennivåer osv, utgör fler inser vikten av kärnkraft, vi ser hur ryssen drar av elkablar till havs, det utgör havsvindkraft inte är speciellt intressanta just för enkelheten o sabotera dessa via utländsk makt, vi ser även kina drar av kraftledningar.

På detta sätt kan alltså Trump påverka hur valen i europa ska gå, skicka upp energipriserna i taket o folket får betala, det är bästa sättet o få en person o ändra åsikt.

Om höga energipriser är ett verktyg för att påverka europeisk politik, och Europa betalar dessa priser som en konsekvens av ett krig vi inte bestämde över, då är det ett argument för att europeiska intressen aktivt undermineras snarare än skyddas av det här kriget.

Förändring drivs inte av folkliga uppvaknanden -- i synnerhet inte allena -- utan det avgörande är strukturella förändringar och att eliter gör andra prioriteringar. Även om ett mer suveränistiskt parti vinner mandat fastnar de i koalitionslogik, EU-strukturer, NATO-åtaganden och internationella finansiella begränsningar som begränsar handlingsutrymmet dramatiskt. Syriza i Grekland är det mest talande exemplet, de vann val på ett program och kapitulerade fullständigt inför strukturella tvång.
Citera
2026-03-08, 12:13
Medlem
Citat:
Ingenting av det här kriget är för att på något sätt att hjälpa världens befolkning, det är för de rika och makthavare.

Nja oljebolagen tjänar pengar just nu på grund av skrämsel men ingen tjänar på ett långsiktigt haveri av handeln.

Vi skulle ha schweiziska alptrupper vid Hormuz om det inte löser sig inom någon månad.
Citera
2026-03-08, 12:15
Avstängd
Citat:
Norrmännen har en annan uppfattning än dig, där kan man se enorma belopp i vinster via sin olja, samt att dom är så extremt duktiga o hjälpsamma som hjälper o stödjer andra länder som inte har tillgång till oljeproduktion, även Putin är glad oljepriserna går upp, ger även ryssen en stadigare kassa. Tacka europa för vi gjort oss så olje/gas beroende.
Citera
2026-03-08, 12:18
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Det är jag väl medveten om.
Om ca 2 veckor är lagren fulla.
Det förklarar dock inte frågan.

Oljebolagen tjänar ingenting på att sundet är stängt eftersom de inte kan tjäna mer än ett par dagar max på oljepriset innan de måste börja sänka produktionen. Det spelar ingen roll om du har ett oljefält någon annanstans i världen för du kan inte transportera oljan från det fältet heller om 50% av din transportflotta står still.
Citera
2026-03-08, 12:19
Moderator
OYs avatar
Fördjupning i oljepriset och dess politiska konsekvenser förs i trådar dedikerade för det.

Finns ingen tråd i lämplig avdelning kan man starta en.

/Mod
Citera
2026-03-08, 12:20
Medlem
baggebo1s avatar
Så Israel ger UAE skulden för attacken mot vattenreningsverket... Intressant. Iran borde satsa alla krafter på avsaltningsverk i Israel ändå. Hoppas de ser igenom det här.
Citera
2026-03-08, 12:21
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Har du någonsin kommenterat den regel Iran har att aldrig slå först?

Fattar inte vad du menar. Iran och Israel var allierade fram tills 1979 då Iran bröt alla förbindelser med Israel och började beväpna Hizbollah. Iran slog först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in