2026-03-08, 09:28
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Detta stämmer väl knappast? Att vi är friskare idag är väl inget att debattera? Det är en gigantisk skillnad på dom som är 70+ idag och dom som var 70+ på 90-talet.
Har du en källa på det?

Vi har minskat rökning t ex, men ökat diabetesproblematiken, delvis för att forskningen utvecklats i sina slutsatser och ser saker annorlunda idag. Alzheimers ses idag relaterad t ex.
Citera
2026-03-08, 09:29
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Sociala medier har slagit hårt mot de som är tonåringar idag.

Och ett allmänt kulturellt problem för många verkar att vara hur man ska leva när alla basala och materiella förutsättningar är uppfyllda. Självförverkligande kan vara svårt, men det kan kännas ganska tröstlöst när man ser hur många som försöker fixa det genom att bege sig till det lokala köpcentrat på helgen.

I det stora hela tror jag - med undantaget för sociala medier som genom sina diaboliska algoritmer ställer till det enormt mycket - att det trots allt slutat på plus. Förutom att vi håller på att konsumera ihjäl hela ekosystemet då...
Den mentala hälsan och den kognitiva förmågan tycks oå nedgång, helt klart. Det är, med foliehatt på, en högst medveten strategi dock.
Citera
2026-03-08, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Har du en källa på det?

Vi har minskat rökning t ex, men ökat diabetesproblematiken, delvis för att forskningen utvecklats i sina slutsatser och ser saker annorlunda idag. Alzheimers ses idag relaterad t ex.

Ser en gigantisk skillnad på mina morföräldrar och föräldrar. Mina morföräldrar var nästan färdiga för hemmet när de var strax över 70. Mina föräldrar t om jobbar lite när de är nästan 80. Samma ska med alla grannar, dom är superpigga som 70+.
Så jag tror det är svårt att förneka att folk inte är mycket friskare nu.
https://lakartidningen.se/vetenskap/allt-fler-lever-allt-langre-efter-65/
Medellivslägden ökar rejält. Så jag har mycket svårt att se hur saker skulle vara plus minus noll idag.
Citera
2026-03-08, 09:46
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Den mentala hälsan och den kognitiva förmågan tycks oå nedgång, helt klart. Det är, med foliehatt på, en högst medveten strategi dock.

Jag gillar konspirationsteorier, men kör utan foliehatt och tar inte tokerierna på allvar.
Citera
2026-03-08, 09:57
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ser en gigantisk skillnad på mina morföräldrar och föräldrar. Mina morföräldrar var nästan färdiga för hemmet när de var strax över 70. Mina föräldrar t om jobbar lite när de är nästan 80. Samma ska med alla grannar, dom är superpigga som 70+.
Så jag tror det är svårt att förneka att folk inte är mycket friskare nu.
https://lakartidningen.se/vetenskap/allt-fler-lever-allt-langre-efter-65/
Medellivslägden ökar rejält. Så jag har mycket svårt att se hur saker skulle vara plus minus noll idag.
Anekdotiskt, men för att ge ett exempel. Min far är nu äldre än vad hans föräldrar blev. De var dock inte dementa.
Citera
2026-03-08, 10:11
Medlem
Citat:
Anekdotiskt, men för att ge ett exempel. Min far är nu äldre än vad hans föräldrar blev. De var dock inte dementa.

Jag tror dom flesta delar den bilden, jag tror ingen har en bild av att folk blir sjukare och dör mycket tidigare än förr.
Citera
2026-03-08, 10:20
Medlem
grungewhores avatar
*felpost*
Citera
2026-03-08, 10:21
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Jag tror dom flesta delar den bilden, jag tror ingen har en bild av att folk blir sjukare och dör mycket tidigare än förr.
Vad har det med lycka att göra?
Citera
2026-03-08, 10:42
Medlem
Citat:
Vad har det med lycka att göra?

Det har väl ganska mycket med det att göra men det var du som gick in i ämnet först och jag svarade dig

Citat:
Människor har bättre förutsättning till tillfrisknande/överlevnad, men vi har också fler saker som orsakar sjukdom, så är det plus minus noll?
Citera
2026-03-08, 11:02
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Det har väl ganska mycket med det att göra men det var du som gick in i ämnet först och jag svarade dig
Min poäng var att medellivslängd egentligen inte säger något om lycka eller livskvalitet.
Citera
2026-03-08, 11:05
Medlem
Citat:
Min poäng var att medellivslängd egentligen inte säger något om lycka eller livskvalitet.

Varför tog du då upp det?
Citera
2026-03-08, 11:06
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Varför tog du då upp det?
Det var du som sa att det inte var plus minus noll. Kanske ska ta en återställare så du vaknar till, ditt klappträ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in