Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ja precist, alla teorier som du godkänner som en teori är OK, och du blockerar och smutskastar alla andra teorier. Den premissen är inte särskilt vetenskaplig, man ska var öppen och undersöka alla slags teorier.
Det är inte jag som bestämmer kriterierna för en vetenskaplig teori. Självklart ska man vara öppen och undersöka allt men för att något ska kunna kallas en teori så måste vissa kriterier vara uppfyllda, vilket du har fått påtalat för dig om och om igen.
Citat:
Jag värderar sanning och fakta väldigt högt, faktiskt det högsta som finns, även högre än existensen av Gud. Sanningen av vår värld är alltså viktigare för mig än existensen av en gud. Vad är dina argument för att jag har "helt andra kriterier för de här begreppen än den gängse uppfattningen"? Och är det viktigt att man har en "gängse uppfattning"istället för sanningen?
När det gäller betydelsen av ord är det viktigt att man har samma uppfattning annars blir det svårt med kommunikationen. När man tex talar om sanningen så är den gängse betydelsen av ordet "vad man vet".
Vad är din sanning? Vad vet du? Du vet inte att gud finns, det är något du tror. Går man på djupet så är det inte mycket någon av oss vet, det enda vi egentligen kan säga med säkerhet är att vi existerar.
Vi vet att vi har upplevelser men hur de uppstår kan vi bara gissa oss till.
Vi sitter på bion och njuter av filmen men hur projektorn fungerar har vi ingen större koll på.
Medvetandet är fortfarande en olöst gåta och materien gäckar oss på kvantnivå. Att spekulera i varandets natur med endast en 2000-årig bok som grund anser jag vara ren idioti ärligt talat, speciellt om man använder begrepp som "sanning".
Citat:
Detta med tanke t.ex. på Nicolaus Copernicus, du inser väl att den "gängse uppfattningen" på den tiden var att den geocentriska teorin var sann? Är det inte så att om du hade levt på den tiden, att du hade gett stöd åt den "gängse uppfattningen" att solen roterade runt jorden, istället för att undersöka alternativa svar?
Antagligen hade jag gjort det eftersom den geocentriska världsuppfattningen hade stöd av de observationer som gjordes på den tiden. När de vetenskapliga bevisen för en heliocentrisk världsbild varit tillräckliga hade jag bytt uppfattning. Själv hade jag nog inte undersökt alternativ eftersom jag inte är astronom. Så är det med allting, man litar på expertisen.
Citat:
Det känns som att du är fast i en sekt.
Jehovas Vittnen är en sekt.
Citat:
Det står inte att Gud skapade universum på sex 24 timmars jorddagar, det står att Gud skapade allting vad Gud kallade för dagar och nätter. Jag är säker på att jag har förklarat detta för dig tidigare.
Jo, jag har hört den billiga undanflykten tidigare. Du fattar väl själv att den inte håller. Han
kallade också ljuset för dag och mörkret för natt men det kanske inte alls är så heller?
"Det blev kväll och morgon den första dagen" betyder alltså att det gick miljarder år mellan kväll och morgon.