2026-03-08, 07:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nu är du återigen helt oärlig i din argumentation.

Du väljer avsiktligt att strunta i definitionen av vad som menas med "vetenskaplig teori" så att du kan skohorna in din felaktiga betydelse, som absolut inte är vetenskaplig, samtidigt som du anklagar proconsul för att använda en "inte särskilt vetenskaplig" premiss.

Att du inte alls verkar skämmas för det är verkligen anmärkningsvärt.

För att en teori ska kunna räknas som vetenskaplig teori så krävs för det första att den ska ge en möjlig förklaring till ett observerat fenomen [att Gud skapade jorden och allt levande har aldrig observerats], att den ska kunna testas [skapelsen kan inte testas] och ge upphov till testbara prediktioner [det finns inget som skapelseberättelsen kan förutsäga om vad vi kan komma att hitta i framtiden som vi inte ännu sett].

En vetenskaplig teori ska dessutom ha bekräftats genom undersökningar och verifieringar av flertalet oberoende vetenskapsmän, och dit kommer skapelsebetättelsen aldrig, så att hävda att det skulle finnas något som kallas för "skapelseteorin" som skulle vara jämförbar med evolutionsteorin är bara rent nonsens.

Men du är fri att försvara "skapelsetorin" och visa att den visst skulle klara kraven som ställs på en vetenskaplig teori.

Varsågod ...
En teori behöver inte vara vetenskaplig för att vara giltig, filosofiska teorier är också en kategori. Allt som går att veta är inte genom vetenskap.
Citera
2026-03-08, 07:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Kan man nämna någonting om hur gud skapade liv? En väldigt förenklad sammanfattning?
Du vet själv hur situationen ser ut, kristna är indelade i olika kategorier på denna fråga. Ingen kategori förutom kristna evolutionister kan ge en vetenskaplig förklaring, men icke-vetenskapliga teorier kan också vara giltiga.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-03-08 kl. 07:18.
Citera
2026-03-08, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, det är bevisligen du som inte fattar vad som menas med ”teori”, och det har jag visat dig upprepade gånger genom åren, så att du fortsätter att hävda att ”teori” betyder något annat än det faktiskt gör i detta sammanhang visar bara hur faktaresistent du själv är.

Jo, men inte av de skäl som du tror.
Om jag hade varit en seriös forskare år 1543 hade jag haft mycket goda skäl att förkasta Copernicus:

Ok, det förklarar ganska mycket. Att man förkastar Nicolaus Copernicus argument i förmån för den "gängse uppfattningen" på 1500-talet är ett tydligt tecken på att man ignorerar sanning och fakta till förmån för den sociala acceptansen, vilket är detsamma när det gäller evolutionsteorin i dagens samhälle.
Citera
2026-03-08, 07:26
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast vi pratar om sannolikheter, hur sannolikt är det att hitta ett en yxa i skogen som skapats av naturliga orsaker?
Är det inte mer sannolikt att yxan skapats av en intelligens istället för naturkrafter?
På liknande sätt, ett komplext system av DNA, i cellen: Energifabriker, sopstationer och annat, att det skulle ha skapats av blixtar, vatten och vulkaner, naturliga processer, hur sannolikt är det?
Citat:
Det du tar upp har skapats av evolutionen och inte av blixtar

Du är väl medveten om att evolutionister gör skillnad på evolution och abiogenesis?
Men i alla fall, hur menar du att evolutionen har skapat det första livet?

Har du bevis/evidens på hur evolutionen skapade det första livet?
Citera
2026-03-08, 07:36
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du vet själv hur situationen ser ut, kristna är indelade i olika kategorier på denna fråga. Ingen kategori förutom kristna evolutionister kan ge en vetenskaplig förklaring, men icke-vetenskapliga teorier kan också vara giltiga.
Men du tror ju på detta? Då måste det väl finnas något konkret som du tror på? Är du inte nyfiken på fysiken och kemin i den "gudomliga skapelsen"?
Citera
2026-03-08, 07:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du är väl medveten om att evolutionister gör skillnad på evolution och abiogenesis?

Det "första livet" var andligt.

Det är anden som gör levande; köttet är till intet gagneligt. De ord som jag har talat till eder äro ande och äro liv. — Johannes 6:63

Molekylerna bildar biorobotar men anden gör levande.

Det finns implementerat i universum möjligheten att molekyler bildas som under vissa förhållanden kan kopiera sig och det sker en utveckling till alltmer komplicerade och symbiotiska organismer. Varje organ i kroppen kan ses som en organism som samverkar för att kopiera sig i nya individer.

Vid födseln lär vi oss styra kroppen lite så som vi lär oss styra avatarer i spel.
Citera
2026-03-08, 07:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men du tror ju på detta? Då måste det väl finnas något konkret som du tror på? Är du inte nyfiken på fysiken och kemin i den "gudomliga skapelsen"?
Jag bryr mig inte särskilt mycket, bevisen för kristendom i nutiden är så starka att vad som hände för 6000 eller miljoner år sedan är i det stora ganska oviktigt för mig, därför tar jag ingen stark ställning.
Citera
2026-03-08, 07:45
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:

Evolutionen har inte skapat det första livet. Evolution kan bara inträffa när det finns liv som kan genomgå evolution.
Den allra första livsformen skapades inte genom evolution men troligen genom någon typ av kemi som skulle kunna inkludera elektricitet från blixtar. Eller andra ovanliga fysiska eller kemiska fenomen som normalt sett inte inträffar men som kan inträffa någon gång på en miljard år.

Det finns trovärdiga hypoteser om hur det kan ha gått till, vilket delvis har bekräftats i experiment. Det räcker långt för mig. Den näst bästa hypotesen är: Vi vet inte.

Vilka bevis av den här magnituden, har du för att en övernaturlig makt, t.ex. en Gud kan skapa liv? Finns det ens en teoretisk idé om hur något sådant skulle kunna ske någonsin? Jag kan lyssna om ni har några konkreta idéer (som inte är trolleri, liv skapades ur ingenting).
Citera
2026-03-08, 07:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag bryr mig inte särskilt mycket, bevisen för kristendom i nutiden är så starka att vad som hände för 6000 eller miljoner år sedan är i det stora ganska oviktigt för mig, därför tar jag ingen stark ställning.
Om du tror på Gud, är du då inte fascinerad över själva "skapelseögonblicket" och vill ta reda på mer om hur det hände? Kan det vara så att du någonstans i den logiska delen av din hjärna ändå begriper att det inte kan stämma att det var en Gud som trollade fram det första livet. Men du vill så gärna tro på Gud och skapelsen och därför vill du inte veta mer om detaljerna, för att kunna stanna kvar i din fantasivärld?
Citera
2026-03-08, 07:50
Medlem
Citat:
Citat:
Fast vi pratar om sannolikheter, hur sannolikt är det att hitta ett en yxa i skogen som skapats av naturliga orsaker?
Är det inte mer sannolikt att yxan skapats av en intelligens istället för naturkrafter?
På liknande sätt, ett komplext system av DNA, i cellen: Energifabriker, sopstationer och annat, att det skulle ha skapats av blixtar, vatten och vulkaner, naturliga processer, hur sannolikt är det?
Citat:
Det du tar upp har skapats av evolutionen och inte av blixtar
Citat:
Evolutionen har inte skapat det första livet.

Så du tar tillbaka ditt ursprungliga påstående?
Citera
Medlem
Smesos avatar
Citat:
En teori behöver inte vara vetenskaplig för att vara giltig, filosofiska teorier är också en kategori. Allt som går att veta är inte genom vetenskap.

Det är inte det som är problemet, och det borde du veta om du läst vad jag skrev.

Att klaga på att någon annan inte ser på något som vetenkapligt och samtidigt vägra att använda den vetenskapliga betydelsen kan inte ses som annat än rent oärligt.
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om du tror på Gud, är du då inte fascinerad över själva "skapelseögonblicket" och vill ta reda på mer om hur det hände? Kan det vara så att du någonstans i den logiska delen av din hjärna ändå begriper att det inte kan stämma att det var en Gud som trollade fram det första livet. Men du vill så gärna tro på Gud och skapelsen och därför vill du inte veta mer om detaljerna, för att kunna stanna kvar i din fantasivärld?
Evolution säger inte emot kristendom, jag tror på vad forskningen säger och just ju är forskningen delad och därför är jag också delad. Jag tänker inte ta parti för någonting som inte ens de bästa forskarna kan komma överens om, det hade varit löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in