Det svenska myndigheter och även USA (denna gång) mfl ofta inte fattar är när det händer något. Så är det inte bara det egna landets medborgare som får problem. Den vanliga reseindustrin har svårt att fixa.
Jag är inte sur över att det kostar pengar. Men det kan bli ett politisk problem, om det speciellt är gratis för andra medborgare. Det är därför svenska regeringen agerade. Svenska folket är bland de mest globaliserade folket i världen, även om nassar och SD säger sig hata det. Svensken reser, även SDare. Så det innebär om det händer något stort i världen så är det i förhållande ofta många svenskar påverkade. Jag är mer sur på.
1 Svenska UD är "alltid" sena på reagera jmf med andra länders UD. Svenska UD utstrålar förlamning i stället för styrka.
2 UD är dåliga på kommunicera. (Hur fan nu diplomater kan vara det). Diplomater verka leva i sin egen bubbla och vill inte skita ner sig.
3 Hur de tar betalt - Swisha först annars får ni vara kvar och riskera livet. De ska klart gå ut med att man kan låna pengar. Om man behöver det.
4 Och bilden av svenskar som sitter fast när Talmannen använder regeringsplanet privat. (Politisk kostnad)
5 UD kan informera bättre om alternativ och vad man ska vända sig. UD kan komma ihåg att det är inte bara beställa en ny bilj. Jag titade på flygbiljetter fr Thailand nu 20 000 - 40 000. Så är man en familj på fyra så riskerar man extra kostnad på 160 000.
6 Alla människor som reser till ett ställe där det finns svenska resevarningar till får skylla sig själva
7 Alla svenskar bör ha en hemförsäkring. De innehåller i princip alltid en reseförsäkring. Sen beror det på vilka kostnader den täcker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungenshora
Varför gäller en hemförsäkring något i Abu Dhabi?
Ska en försäkring för "hemmet" gälla något i Abu Dhabi?
Är det därför hemförsäkringar är så dyra?
Vilken scam för folk som inte tar selfies i diktaturer. Vi vill evakueras omgående.
Alla hemförsäkringar jag känner till har visst reseskydd. Vissa bättre än andra. Det brukar minst innehålla sjukvård, men även andra saker.
Hemförsäkring bör varje person i Sverige ha. Den innehåller ofta (fr huvudet)
1 Hemmet
2 rättsskydd
3 Reseförsäkring (Sen kan man köpa tillägg för den ska innehålla mer och minska självrisken)
4 annat
Sen finns det även många kreditkort, som har olika reseförsäkringar. Dessutom svarar försäkringsbolagen alltid när man ringer vid rapport om någon slags skada.
Av alla försäkringar är hemförsäkringen den bästa att ha. Och den första man ska skaffa. I princip alla andra försäkringar kan man fundera att strunta i utom de som är lagstadgade. Akassa kan också räknas som en försäkring. Den är nr 2 på listan. Så hemförsäkr och akassa.
PS Hela tankerindustrin har ett försäkringsproblem