Citat:
Ursprungligen postat av
Major.Armstrong
Jag är miljardär och detta är uppenbara saker för vanligt folk att det finns mindre mynt...
Mynt funkade för i tiden när vi var ett bonde samhälle, för då fick folk inte mycket mynt varje gång.
Här litet frågor:
1. Det jag syftade på är om vi säger över natten så försvinner värdet på alla folks FIAT pengar hur ska dom få tag i Guld & Silver?
2. Vad stoppar mig och alla andra rika köpa det mesta av Guld & Silver så dom flesta vanliga människor inte har det?
3. Om vi säger en bil just nu är värd 1 guld tacka, vad stoppar en privat person som säljer bil kräva 2 guld tackor för bilen han säljer för han tycker guldet är inte lika värt för honom? Vad stoppar en privat person som köper bilen ifrån bara säga han ger max 1/2 aka Halv guld tacka för bilen? Vad är det som kommer sätta grunderna för dom nya priserna?
4. Hur ska vanligt folk lyckas förvara och transportera alla sina mynt? Förut gick det enkelt för folk fick inte mycket mynt, men nu får folk löner på 100,000kr i månaden och blir ju inte så skönt bära runt på 100,000 st 1krs silver mynt som exempel och ja jag vet det finns större mynt värden men min poäng att det skulle ända till slut bli otympligt för privat person och samma sak för affärer där dom kanske måste ha mynt i typ 200 olika sorter & storlekar.
Om dom för fixa problem i punkt 4 gör bara koppar mynt där det står värt 500kr för ta hand om problemet så är vi ju tillbaks på FIAT valuta.
Hoppas du svara och inte slinker undan som tidigare.

Det finns fortfarande silvermynt, Svenska, mellan 50 öre, 1 och 2 kronor. De som är på 80% på silverhalt till 1941, sedan försämrades silverhalten till 40% till 1968.
Dollar (90%) finns också, från disme (0,1 dollar) till en dollar. Dessa mynt duger i mindre affärer.
Guld finns skrotguld 18K, 20K och .999
Köper man en bil så är detta vara bra.
Guld och silver är oslagbart under sådana omständigheter, exempelvis om FIAT kollapsar.